0

ورزش بعد از غذا ضرر دارد؟ فاصله بین غذا و ورزش چقدر باشد؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, ورزش، تغذیه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ Ali.kharidar 976 بازدید

با شکم خالی و گرسنه که نمیشه ورزش کرد، اما با شکم پر چطور؟!

اصلاً ورزش بعد از غذا کار درستی است و فایده ای هم دارد یا نه فقط به خودمان آسیب خواهیم زد؟

اینها سؤالاتی است که ممکن است بارها قبل از ورزش و بعد از ناهار به ذهنتان خطور کرده باشد ولی جواب درست و حسابی ای برای آن پیدا نکرده باشید.

جواب تمام این سؤالات یک جمله بسیار ساده است. همه چیز به خود شما بستگی دارد!

بعضی ها وقتی با شکم پر ورزش می کنند دچار رفلاکس، سکسکه یا حتی حالت تهوع می شوند. اما بعضی ها هیچ مشکلی با غذا خوردن قبل از ورزش پیدا نمی کنند و مثل همیشه برنامه ورزشی شان را انجام می دهند.

اما بد نیست به سراغ تحقیقات انجام شده برویم و برای این تصمیم مهم همه جوانب را باهم بررسی کنیم.

 

آری به ورزش بعد از غذا؟!

ظاهراً آزمایشات و تحقیقات صورت گرفته نظر متفاوتی دارند. تحقیقات نشان داده است که ورزش بلافاصله بعد از غذا کار درستی نیست و بهتر است زمان ورزش را قبل از میل کردن صبحانه، ناهار یا شامتان در نظر بگیرید.

وقتی بعد از ورزش غذا یا تغذیه تان را میل کنید هم ریکاوری سریع تری خواهید داشت و هم از آسیب عضلانی جلوگیری خواهید کرد.

تازه با ورزش قبل از غذا خوردن، چربی سوزی بیشتری داشته و بیشتر وزن کم می کنید.

نه به ورزش بعد از غذا؟!

شاید غذا خورده باشید و بخواهید ورزش هم بکنید! در این صورت تکلیف برنامه ورزشی تان چه می شود؟

خب منظور متخصصان و مربیان ورزشی این نیست که اگر غذا خوردید دیگر نمی توانید آن روز ورزش کنید. کافی است یک یا دو ساعت به معده تان فرصت دهید تا غذا را هضم کرده و سپس دست به برنامه ورزشی شوید.

اگر هنوز برنامه ورزشی مخصوص به خودتان ندارید تا قبل یا یک ساعت بعد از ناهار ورزش کنید با مربیان ورزشی فیتامین در ارتباط باشید.

 

 

وقتی همه چیز بستگی  دارد

اینکه قبل از غذا ورزش کنید یا ورزش کردن را به ۱ یا ۲ ساعت بعد از ناهار موکول کنید به ورزش و هدفی که ورزش انجام می دهید نیز بستگی دارد.

 

دویدن با هدف لاغری

اگر می خواهید به پیاده روی بروید یا با دوستانتان در پارک بدوید تا وزن کم کنید. می توانید قبل از ناهار اینکار را انجام دهید فقط یادتان باشد که ۱ ساعت قبل از دویدن، حتماً چند لیوان آب بخورید تا آب بدنتان خشک نشود.

حالا که هدفتان کاهش وزن است بهتر است مقاله بهترین زمان غذا خوردن برای کاهش وزن سریع را بخوانید.

 

تمرین با وزنه با هدف افزایش حجم و وزن

اگر ورزش می کنید تا حجم بگیرید و وزن اضافه کنید، بهتر است ورزش را به ۱ یا ۲ ساعت بعد از غذا خوردن موکول کنید تا هم انرژی کافی برای تمرین داشته باشید هم وزن کم نکنید.

 

چرا نباید بلافاصله بعد از غذا ورزش کرد؟

زمانی که وعده غذایی تان را میل می کنید، غذا نیاز به گوارش و هضم داشته و به همین خاطر جریان خون داخل معده تان زیاد می شود.

در حالی که برای ورزش کردن نیاز به جریان خون داخل عضلات دارید، به همین خاطر بهتر است کمی به بدنتان فرصت دهید تا کار هضم غذا را به درستی انجام داده و سپس با شما مشغول ورزش و عضله سازی شود.

تازه غذا خوردید و می خواهید ببینید چقدر طول می کشد تا غذایتان هضم می شود. مقاله هضم غذای مورد علاقه تان چند ساعت طول خواهد کشید را بخوانید؟

 

یعنی با وجود گرسنگی ورزش کنیم؟

هدفتان لاغری است ولی گاهی اوقات به قدری گرسنه هستید که واقعاً نمی شود با این حال و شکم گرسنه ورزش کرد؟ خب اشکالی ندارد بهتر است میان وعده پروتئینی ای برای قبل از ورزش کردنتان در نظر بگیرید و قبل از ورزش کردن میل کنید.

اما حجم این میان وعده خیلی مهم است. لازم نیست حتماً یک بشقاب پر غذا بخورید و منتظر شوید تا ۲ ساعت بگذرد و بعد ورزش کنید. اندازه یک مشت میان وعده پروتئینی میل کرده و به سراغ تمرین تان بروید تا هم انرژی کافی داشته باشید و هم عضله سوزی برایتان اتفاق نیافتد.

شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که حتماً غذا بخورید و بعد ورزش کنید؟ مقاله معجزه خوردن صبحانه قبل از ورزش را بخوانید تا با خیال راحت صبحانه تان را بخورید و بعد ورزش کنید.

۲ ورزشی که با شکم پر هم می توان انجام داد

دوست دارید به هر قیمتی که شده ورزش کنید و اصلاً نگران پر یا خالی بودن شکمتان نباشید؟ در این قسمت ۲  ورزش که حتی می توانید با شکم پر هم انجام دهید یا یادتان می دهیم تا هر موقع دلتان خواست لباس ورزشی هایتان را و ورزش کنید.

 

۱یوگا

وقتی گرسنه هستید، ورزش سنگین اصلاً جواب نمی دهد. پس بهتر است سراغ ورزش سبکی مثل یوگا برویم. دو حرکت فوق العاده سبک یوگا که می توانید برای بعد از ناهارتان هم داشته باشید. یکی سوکاسانا است و دیگری تمرین تنفس از بینی است.

 

۲ پیاده روی

یکی دیگر از ورزشهای سبکی که می توانید بعد از غذا خوردن انجام دهید، پیاده روی و قدم زدن در هوای آزاد است. این ورزش نه تنها به هضم غذا کمک می کند بلکه باعث افزایش انرژی تان خواهد شد.

حتی می توانید از وزنه های مخصوص مچ دست یا پا برای ورزش کردن استفاده کنید تا کالری سوزی و عضله سازی بیشتری داشته باشید.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!