0

هرآنچه که طرفدارن ماساژ سوئدی باید بدانند

دسته بندی ها : ماساژ‌ و زیبایی, ماساژهای صورت ۲۲ مهر ۱۳۹۷ مدیر سایت 1277 بازدید

اگر تاکنون هیچ نوع ماساژی را تجربه نکرده‌اید، ماساژ سوئدی بهترین نقطه برای شروع است. ماساژ سوئدی شناخته‌شده‌ترین نوع  ماساژ در غرب و پایه انواع ماساژهای غربی نظیر ماساژ ورزشی، عمقی بافت و آروماتراپی (رایحه درمانی) است.

تاریخچه ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی، براساس آناتومی و فیزیولوژی توسط هنریک لینگ، فیزیولوژیست سوئدی، با نام «پزشکی ژیمناستیک» ابداع شد؛ پزشکی ژیمناستیک شامل حرکات انجام‌شده توسط درمانگر بود که در دانشگاه استکهلم به ثبت رسید. این ماساژ از محبوب‌ترین انواع ماساژ است که در آن از روغن برای ملایم‌کردن ماساژ بهره می‌گیرند.

با این ماساژ می‌توانید اسپاسم‌های عضلانی و تنش‌های عصبی را از بین ببرید، همچنین در این روش با هدایت خون به سمت قلب، عضلات و اندام‌ها پرورش می‌یابند و این امر سبب خروج اسید لاکتیک و سایر سموم از بدن می‌گردد. ماساژ سوئدی در درمان بیماری‌های اعصاب مفید است.

 

دلیل شهرت ماساژ سوئدی

شهرت ماساژ به‌عنوان یک ابزار درمانی یا شفابخش، فقط به‌خاطر خاصیت آرامش‌بخشی آن نبوده، بلکه از سود مادی نیز برخوردار است؛ برای مثال مراکز تخصصیِ ماساژ، کار خود را با چندین مؤسسه شروع کردند و تنها در طی چند سال، این عدد به هزار مرکز در جهان رسید.

 

امروزه برای اثبات فواید ماساژ سوئدی و پی بردن به اثرات این نوع ماساژ بر روی سفتی،‌ گرفتگی و درد عضلات تحقیقات زیادی صورت گرفته است، بنابراین ادعای طرفداران این نوع ماساژ بیهوده نیست. (تکنیک‌های یک ماساژ حرفه‌ای، برای شفافیت پوست)

 

فواید ماساژ سوئدی

در چند دهه گذشته، مطالعات متنوعی ماساژ سوئدی را به تعداد زیادی فایده ربط داده، فوایدی همچون کاهش دردهای زانو و سردرد، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کمک به بهبود وضعیت جسمیِ عضلات و از بین بردن نشانه‌های ابتلا به سندروم کارپال (بی‌حسیِ انگشتان و دست‌ها و درد شدید در ناحیه مچ) می‌شود. در این قسمت فواید ماساژ سوئدی مورد بررسی قرار گرفته است. (رهایی از سردرد با ماساژ به سبک طب سوزنی)

 

 

آرامش و بهبود گردش خون

فایده اصلی ماساژ سوئدی ایجاد آرامش کلی برای ذهن و جسم است. یک جلسه ماساژ سوئدی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌‎کشد و بیشتر عضلات اصلی بدن را درگیر می‌کند. این جلسه معمولاً برروی یک میز نرم انجام می‌شود، در محیطی که باعث تسکین فرد تحت ماساژ می‌شود.

ضربات ماساژ باعث تسکین ماهیچه‌های خاصی می‌شود، در حالی‌که کل جلسه ماساژ استرس ذهنی را از بین می‌برد. همچنین حرکاتِ دستگاه گردش خون نیز تقویت می‌شوند. با اجرای ضربات در راستای قلب، سطح متابولیسم در اندام‌های زیرین بهبود می‌یابد. بعضی از ضرباتی که در تکنینک‌هایِ ماساژ سوئدی استفاده می‌شود، جریان خون را افزایش می‌دهند، درنتیجه دفع سموم بدن نیز سریع‌تر انجام می‌گیرد.

کنترل درد آسیب‌های ورزشی و درد‌های مزمن

یکی از فوائد ماساژ سوئدی، مدیریت درد برای آسیب‌های ورزشی و درد‌های مزمن به‌شمار می‌رود. جلسات ماساژ می‌تواند بر روی نواحی مشخصی از درد هدف‌گذاری شوند، مثلاً آرنج فردی که رگ‌به‌رگ‌شده، یا می‌تواند دردهای مزمن ناشی از ورم مفاصل را کنترل کند. درمانگر، با استفاده از ضرباتی شفابخش، موجب بهبود گردش خون و افزایش آرامش می‌شود.

 

رفع کوفتگی عضلات، ‌پیشگیری از افسردگی و عصبانیت

مطالعات بسیاری نشان داده است که «ماساژ درمانی» می‌تواند باعث بهبود شرایط سیستم ایمنی بدن شود و میزان عصبانیت و افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهد. ماساژ درمانی مزیت‌های مثبت دیگری نیز دارد، یکی از اصلی‌ترین فواید ماساژ سوئدی این است که نشانه‌های مربوط به گوفتگی‌های ناشی از سرطان و افسردگی‌های بیماران مبتلا به MS را از بین می‌برد. واضح است که ماساژ، باعث کاهش سطح هورمون استرس‌زا (کورتیزول) می‌شود و در عوض، هورمون سروتونین (احساس خوش‌خلقی و سرزندگی) را افزایش می‌دهد.

 

مؤثر بر دستگاه لنفاوی و بهبود دستگاه گوارش

علاوه‌بر آن، ماساژ برروی دستگاه لنفاوی نیز مؤثر است، طوری‌که ضربات طولانیِ ماساژور مواد موجود در مجاری لنفاوی را قسمت‌های خالیِ مجاری، حرکت می‌دهد. از دیگر مزیت‌های ماساژ سوئدی، بهبود شرایط دستگاه گوارش به‌‎خصوص ناراحتی معده است.

 

بهبود زخم

ماساژ سوئدی می‌تواند در شرایط جسمی متنوع دیگری به شما کمک برساند،‌ این فواید شامل کاهش بافت اثر زخم می‌شود، و به بافت باقی‌مانده برروی پوست اجازه می‌دهد تا دوباره جذب پوست شود.

 

حرکات اصلی ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی شامل حرکاتی اصلی براساس فیزیولوژی و آناتومی طب غربی است که در آن از پنج تکنیک دست‌ورزی بافت‌های نرم بدن استفاده می‌شود.

افلوراژ: مالش‌های طولانی (با کف دو دست)؛

فشار: شُل‌شدنِ عضلات و افزایش گردش خون؛

ضربه: با کف دست و انگشتان (تحریک عضلات و رفع تنش)؛

لرزش: با استفاده از دست یا یک دستگاه (شُل و آرام‌شدن عضلات)؛

اصطکاک: با فشار سریع، به‌صورت حرکات دایره‌ای (رهاسازیِ گره‌های عضلانی).

نکته: ماساژ سوئدی با استفاده از پنج حرکت پایه برای افزایش گردش خون انجام می‌گیرد. درمانگر با استفاده از فشار محکم، اما ملایم با استفاده از روغن (که اصطکاک را کاهش می‌دهد)، برای فشرده‌سازی و شُل‌شدنِ عضلات، و درجهت جریان خون حرکات خود را انجام می‌دهد.

 

مدت زمان لازم برای انجام ماساژ

ماساژ سوئدی می‌تواند آهسته و یا قدرتمند باشد که بستگی به روش شخصیِ ماساژور و انتظار فرد از ماساژ دارد. بیشتر افراد به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه تحت ماساژ سوئدی و یا ماساژ عمقیِ عضلات قرار می‌گیرند؛ ولی ۷۵ تا ۹۰ دقیقه زمان مناسب برای کار با عضلات توسط ماساژور و کسب نتایج مطلوب است.

اقدامات بعد از تجربه ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی اثر سم زدایی در بدن است. شما می‌توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب و خودداری از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل، برای ۲۴ ساعت بعد از ماساژ، اثر ماساژ سوئدی را بیشتر کنید. همچنین از هر ورزش شدید به مدت ۲۴ ساعت پس از ماساژ دوری کنید و به بدنتان استراحت بدهید؛ زیرا استراحت اجازه می‌دهد تا بدنتان را از درون درمان کنید.

 


کاری از گروه فیتامین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

  1. الهام میرزایی گفته :
    ۱۰:۵۸ ۱۳۹۷/۰۷/۲۴

    امکانش هست آموزش ماساژ رو هم در سایت داشته باشید استفاده کنیم

  2. احمد62 گفته :
    ۰۹:۴۱ ۱۳۹۷/۰۸/۰۶

    سلام ،من کسی هستم که واقعا عاشق ماساژم چون هم درد کمرم رو خوب میکنه و هم لذت بخشه

  3. مهین ک ظ گفته :
    ۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۰۸/۱۷

    ماساژ خوبیه
    ماساژور خوب میخوم
    میدونید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!