0

ماکارونی ؛ غذای همیشه محبوب بدنسازان

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, رژیم غذایی ورزشی ۱۸ دی ۱۳۹۸ مدیر سایت 116 بازدید

«امروز چی می‌خوری؟ ماکارونی ؛ فردا چی می‌خوری؟ ماکارونی؛ هر روز چی؟ ماکارونی! چرا؟ ماکارونی، روی رشد عضلاتم و حجیم‌تر شدنشون خیلی تأثیر داره!» مطمئنی؟!

جمله اغراق‌آمیز بالا از اهمیت ماکارونی در دوره حجم می‌گوید. البته که نقش این غذای خوشمزه در بدنسازی آن‌قدر پررنگ است که همیشه در فهرست وعده‌های غذایی بدنسازان جای مهمی دارد. اما چرا و چگونه؟

با خواندنِ این مطلب، اطلاعات خیلی خوبی از فیتامین درباره ماکارونی به‌دست می‌آورید، که سورپرایز خواهید شد.

نقش نارنجی‌رنگِ ماکارونی در بدنسازی

یکی از اصلی‌ترین خواص ماکارونی در بدنسازی، تأمین کربوهیدرات موردنیاز برای تمرینات شدید قدرتی است، که به‌طور غیرمستقیم باعث حجیم‌شدنِ عضلات شما می‌شود.

اما ماکارونی به‌تنهایی کافی نیست. رشد عضلاتتان به عملکرد شما در باشگاه و آشپزخانه‌تان ارتباط مستقیم دارد.

فواید ماکارونی که هر بدنسازی را عاشق خودش کرده

 

بمب کربوهیدرات در بدنسازی

کربوهیدرات‌ها یکی از سه دُرشت‌مغذی ضروری در هرم غذایی است. بگذارید خیالتان را راحت کنیم و بگوییم که شما با هر هدفی رژیم غذایی بگیرید (کاهش وزن یا افزایش وزن) به کربوهیدرات نیاز دارید.

دو مورد دیگر هم پروتئین و چربی است که هرگز نباید از برنامه غذایی شما حذف شود. ماکارونی یکی از سرشارترین منابعش است.

 

تنظیم‌کننده قند خون

سلنیوم ماده‌ای است که هم در ماکارونی و هم در گندم یافت می‌شود. این ماده با خواصی که دارد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن را فعال می‌کند تا قند خون برای مولکول‌هایتان تنظیم شود و آسیب‌دیدگیِ مولکولی پایین بیاید. همچنین منگنز موجود در این غذا نقش مهمی در تعادل سطح قند خون دارد.

 

منبع انرژی فوق‌العاده در رژیم غذایی

از آن‌جاکه ماکارونی حاوی کربوهیدرات فراوانی است و کربوهیدرات‌ها مسئول اصلیِ تأمین انرژی اولیه بدن شماست.

منظور از انرژی اولیه در این‌جا، حداقل انرژیِ موردنیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه است. با خوردنِ این ماده غذایی، انرژی بدنتان را تا حد زیادی بالا خواهید برد.

 

کمک به هضم بهتر غذا

غیر از این‌که ماکارونی خودش یک غذای آسان هضم است، مقدار زیادی فیبر هم دارد که در هضم غذا را بهتر می‌کند.

علاوه‌براین فیبر موجود در این ماده غذایی، موجب تصفیه و پاک‌سازی دستگاه گوارش می‌شود. همچین روی عملکرد بهتر اسید معده تأثیر مثبت دارد.

 

بدون کلسترول و گلوتن

ماکارونی یک انتخاب عاقلانه برای یک وعده سالم غذایی است، زیرا کلسترول ندارد و میزان سدیم کم آن باعث عدم تعادل در دستگاه گردش خون نمی‌شود.

به این سه دلیل ماکارونی باید در رژیم غذایی بدنسازان حاضر باشد

 

اولین دلیل شما برای این‌که از پس تمرینات قدرتی‌ بربیایید، به انرژی زیادی نیاز دارید. “غذا” سوخت بدن شماست و ورزشکاران به سوخت زیادی نیاز دارند؛ ماکارونی یکی از بهترین سوخت‌های بدن شماست.

مصرف یک کربوهیدرات زودجذب و ساده بهترین راه برای بازیابی گلیکوژن مصرف شده‌ عضلانی پس از تمرین قدرتی است.

 

دومین دلیل به ساختار کربوهیدراتی این ماده غذایی برمی‌گردد که پرکالری و غنی از مواد مغذی است. توصیه‌ همیشگی متخصصان تغذیه به لاغرها مصرف فراوان کربوهیدرات‌هایی همچون ماکارونی است.

اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان حجم بگیرید روزی که تمرین دارید حتما قبل و بعد از تمرین این غذای خوشمزه را انتخاب کنید تا حسابی بدنتان پُر شود.

 

سومین دلیل این است که پروتئین به‌تنهایی برای عضله‌سازی کافی نیست. درحالی‌که پروتئین برای به‌دست‌آوردن و حفظ توده عضلانی بسیار حیاتی است، نباید از کربوهیدرات‌ها نیز غافل شد.

افزایش حجم، به کالری اضافی نیاز دارد تا بتوانید وزن بیشتری کسب کنید. پروتئین مطمئناً باعث ایجاد رشد عضلات می‌‌شود.

اما مصرف پروتئین به‌تنهایی فایده‌ای ندارد. عضلات شما برای ورزیده و حجیم‌شدن به بقیه دُرشت‌مغذی‌ها ازجمله کربوهیدرات مثل ماکارونی نیاز دارد تا بتوانید یک اندام ایده‌آل و آرنولدی داشته باشید.

  

مواد مغذی موجود در ماکارونی که بدن را می‌سازد

ماکارونی به‌خاطرِ داشتن کربوهیدرات زیاد معروف است. به همین دلیل است که تیم‌های ورزشی، غالباً شب قبل از یک بازی بزرگ، برای وعده شام می‌خورند.

یا ورزشکاران ورزش‌های استقامتی قبل از یک رویداد ورزشی مهم، مانند دوی استقامت ماراتن یا سه‌گانه، از ماکارونی برای “بارگیریِ کربوهیدرات” استفاده می‌کنند.

دلیلش این است که ذخیره گلیکوژن را تا حد ممکن در عضلات خود پُر کنند تا در هنگام مسابقه از انرژیِ کافی برخوردار باشند.

 

مقدار و نوع کربوهیدارت در ماکارونی

 

مقدار دقیق کربوهیدرات در یک وعده ماکارونی به آردی که موقع تهیه استفاده شده و همچنین به اندازه و شکل رشته‌فرنگی بستگی دارد:

  • یک فنجان ماکارونی فرمی، حاوی ۹۱ گرم کربوهیدرات است؛
  • یک فنجان اسپاگتی یا همان ماکارونیِ رشته‌ای، حاویِ حدودا ۶۸ گرم کربوهیدرات است؛
  • یک فنجان پاستا (نوع دیگری از ماکارونی) ۷۱ گرم کربوهیدرات دارد؛
  • یک فنجان ماکارونیِ صدفی، حاویِ ۴۸ گرم کربوهیدرات است.

اگرچه تعداد کربوهیدرات‌ها براساس نوعی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است، اما یک چیز مشترک بین همه آن‌ها وجود دارد و این است که یک کربوهیدرات ساده و تصفیه شده است.

 

کربوهیدرات ساده یا پیچیده؟

نظرتان در رابطه با این جمله چیست؟ مختصر بگوییم که ماکارونی خیلی زود جذب می‌شود و فیبر کمی هم دارد.

این غذای پرطرفدار، به‌سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و باعث افزایش قندِخون و انسولین خون خواهد شد.

این ویژگی یا بهتر است بگوییم یکی از خواص ماکارونی است که آن را به یکی از کربوهیدرات‌های خیلی خوب و مناسب برای بدنسازان دوره حجم‌دهی تبدیل کرده است.

پس حالا متوجه شدیم که منظور از ساده‌بودنِ این ماده غذایی یعنی خیلی زود پس از مصرف در بدن ما هضم می‌شود.

حالا همراه با سایت فیتامین ادامه مقاله را بخوانید تا از دیگر خواص این غذای پرطرفدار و نقش آن در بدنسازی بیشتر خبردار شوید.

 

 بهترین روش پخت ماکارونی برای بدنسازان

برای این‌که یک وعده غذایی حرفه‌ای داشته باشید و از بدنتان به‌خوبی پذیرایی کرده باشید، می‌توانید ماکارونی را با سویا (غنی از پروتئین) و روغن زیتون (غنی از چربی‌های مفید) آماده کنید.

چنین غذایی پروتئین، کربوهیدرات و چربی به‌قدر کافی دارد و اگر روی آن مقداری سُس گوجه‌فرنگی هم بریزید، بسیار خوش‌طعم خواهد شد.

نوش جان!

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!