0

ماساژ ورزشی چیست؟ کارگاه ماساژ ورزشی و آشنایی با تکنیک ها

دسته بندی ها : ماساژ‌ و زیبایی, ماساژهای صورت ۱۵ آبان ۱۳۹۷ مدیر سایت 2267 بازدید

ماساژ ورزشی یکی از انواع ماساژهای شناخته شده و پرطرفداری است که تقریباً بیش از ۳۰۰۰ سال تاریخچه دارد. این نوع از ماساژ جزئی جدایی ناپذیر از ورزش شناخته شده و بسیاری از ورزشکاران مطرح سراسر دنیا از ماساژ ورزشی برای درخشیدن بیشتر در رشته های ورزشی شان از این تکنیک بهره می گیرند. اگر دقت کرده باشید، تیم های اعزامی برای رقابت های جهانی همیشه یک نیروی ماساژور ورزشی را نیز همراه خود می برند. علت این همه توجه به ماساژ چیست؟! یکی از علت های این توجه این است که ماساژ نه تنها ورزشکار را از نظر جسمانی آماده شرکت در رقابت ها می کند، بلکه جلوی بروز بسیاری از صدمات ورزشی را نیز خواهد گرفت. البته استفاده از ماساژ ورزشی محدود به ورزشکاران نمی شود و اگر فقط هفته ای یک بار،آن هم به صورت گذری ورزش می کنید هم می توانید از فواید ماساژ بهره مند شوید. در این مقاله با مفهوم ماساژ و انواع ماساژهای ورزشی آشنا خواهید شد.

 

هدف از ماساژ ورزشی

ماساژ انواع مختلفی داشته و هرکدام به منظور هدف خاصی طراحی و معرفی شده است. ماساژ ورزشی نیز به منظور آماده سازی، ریکاوری و بهبود عملکرد ورزشکار معرفی شده و شخص ماساژ دهنده (ماساژ تراپیست) با علم به هدف ورزشکار از ماساژ، شروع به ماساژ دادن شخص می کند. با توجه به اینکه با گذشت زمان تعداد ورزشکاران و مسابقات رو به افزایش است، احتیاج به ماساژ برای ورزشکاران نیز روز به روز ضرورت بیشتری پیدا می کند. به قدری این حوزه از ماساژ رشد داشته است که امروزه ماساژ ورزشی دیگر یک مهارت و شغل شناخته شده و به صورت معمول برای سرعت بخشیدن به ریکاوری ورزشکاران و بهبود عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

ماساژ ورزشی برای کشیدگی و دردهای عضلانی معجزه می کند و علاوه بر باز کردن این گرفتگی ها از تشکیل بافت اسکار در محل آسیب جلوگیری می نماید. علاوه بر این موارد گفته شده، ماساژ باعث می شود تا فیبرهای جدید ترمیمی که داخل بدن تولید می شوند دقیقاً در راستای فیبرهای عضلانی، رشد کرده و از آسیب دیدگی های احتمالی در آینده تا حد زیادی جلوگیری شود.

در ماساژ ورزشی دو نکته بسیار مهم وجود دارد:

  1. انتخاب نوع ماساژ با توجه به نیازسنجی ورزشکار
  2. علم و آشنایی کامل ماساژور با آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان (علی الخصوص سیستم اسکلتی و عضلانی)

شناخت کامل بدن انسان باعث می شود تا فرد ماساژ دهنده تشخیص بهتری برای انتخاب نوع و شیوه ماساژ داشته باشد و در نتیجه کمک بیشتری به ورزشکار کند.

 

فواید ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی اگر توسط فرد خبره و حرفه ای اعمال شود می تواند مزایای بسیاری برای شخص ورزشکار به همراه داشته باشد.

  1. جلوگیری از بروز آسیب دیدگی در آینده (ماساژ مستمر و برنامه ریزی شده)
  2. درمان و کاهش دردها و گرفتگی های عضلانی
  3. ایجاد تعادل در سیستم اسکلتی بدن
  4. بهبود عملکرد ورزشکار
  5. کاهش سطح هورمون های استرسی همانند کورتیزول
  6. احساس آرامش و کاهش اضطراب
  7. جلوگیری از تشکیل بافت اسکار در محل آسیب دیدگی
  8. افزایش محدوده حرکتی مفاصل

بهترین ماساژور ورزشی کیست؟

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم یکی از نکات مهم برای ماساژ ورزشی، انتخاب یک ماساژ دهنده حرفه ای و آموزش دیده است. هرچقدر مهارت ها و سطح معلومات فرد بیشتر باشد، بدون شک خیالتان از بابت ماساژی که دریافت می کنید راحت تر خواهد بود. به صورت کلی آشنا بودن فرد ماساژور با هر یک از مباحث زیر می تواند امتیازی برای او تلقی شود:

  • آناتومی و فیزیولوژی انسان
  • ماساژ ورزشی
  • بیومکانیک
  • قدرت ارزیابی آسیب و درمان آن
  • توانبخشی بعد از آسیب
  • کمک های اولیه و مراقبت های پیشرفته
  • اخلاقیات و حرفه ای بودن
  • حوزه های دیگر نیز شامل الکتروتراپی و تغذیه ورزشکاران می شود

 

در حین ماساژ ورزشی چه اتفاقی می افتد؟

در حین انجام ماساژ ورزشی ، ماساژور از تکنیک های متنوعی برای رسیدن به هدف ورزشکار استفاده می کند. به طور کلی چهار نوع ماساژ ورزشی داریم:

  • ماساژ ورزشی قبل از رویداد ورزشی: این نوع ماساژ کوتاه بوده و معمولاً زمانی بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه پیش از شروع رقابت یا مسابقه انجام می شود. در حین انجام این ماساژ تمام تمرکز ماساژور روی نواحی ای است که بیشترین درگیری را داشته و ممکن است در حین مسابقه دچار کشیدگی شود.
  • ماساژ ورزشی بعد از اتمام رویداد ورزشی: این نوع از ماساژ در بازه زمانی ۱ یا دو ساعت بعد از رقابت انجام می گیرد و هدف از آن بازگرداندن بافت های فرد ورزشکار به حالت نرمال است.
  • ماساژ ورزشی تجدید قوا: این نوع ماساژ در حین رقابت انجام می شود تا ورزشکار بتواند با نیروی بیشتری وارد میدان شده و آسیب دیدگی کمتری را تجربه کند.
  • ماساژ توانبخشی ورزشی: ماساژ توانبخشی برای کاهش دردها و آسیب دیدگی های فرد ورزشکار صورت می گیرد و هدف آن بازگشت سریع تر فرد ورزشکار به سلامتی پیش از رقابت است.

ماساژور ممکن است در حین انجام ماساژ از تکنیک هایی مانند ماساژ سوئدی برای افزایش جریان خون و مایع داخل لنف ها بهره گرفته یا از تکنیک نقطه ماشه ای یا تریگر پوینت trigger point)) برای باز کردن گره های داخل عضلات و افزایش محدوده حرکتی فرد استفاده کند.

 

 

چه زمانی از ماساژ ورزشی استفاده کنیم؟

بیشترین کاربرد ماساژ ورزشی زمانی است که شما مشکل خاصی داشته باشید. مثلاً بعد از دویدن زانویتان حساس شده باشد، بهترین کار دنیا این است که سراغ یک ماساژور بروید. ماساژور ورزشی به جای اینکه همه بدن شما را ماساژ دهد، با علم به آسیب شما و با تمرکز بر روی ناحیه آسیب دیده – همسترینگ کشیده یا شانه یخ زده – شما را ماساژ خواهد داد. اما ماساژ ورزشی قبل از رقابت یا در حین رقابت های ورزشی نیز خالی از لطف نخواهد بود، حتماً نیازی نیست آسیب ببینید تا به فکر ماساژ بیفتید.

چه افرادی بهتر است با احتیاط بیشتری ماساژ دریافت کنند؟

در موارد خاصی ممکن است ماساژ ورزشی به جای اینکه به نفع ورزشکار شود،  زمینه ساز بروز مشکل و آسیب باشد. مواردی که در ذیل به آنها اشاره می کنیم بهتر است دقت بیشتری در دریافت ماساژ داشته باشند و احتیاط کنند:

  • اگر حالتان خوب نیست و تب دارید.
  • در صورتی که زخم باز، پارگی عضله و ربات یا سوختگی دارید.
  • تومور یا هرگونه تورم
  • اختلالات عروق خونی
  • کم خونی
  • هموفیلی
  • هرگونه عفونت خاصی
  • همیشه بعد از ماساژ حالتان به جای اینکه بهتر شود، بدتر می شود.
  • دیابت، بهتر است بعد از مشورت با پزشک، ماساژ دریافت کنید.

تکنیک های ماساژ ورزشی

به طور کلی ماساژ ورزشی سه تکنیک دارد که با عناوین Effleurage (لمس آرام و پشت سرهم)، Petrissage (ماساژ با کف دست) و Fricions (حرکات سایشی دایره ای با انگشت شصت) شناخته می شود. در ادامه هر کدام ازاین تکنیک ها را بررسی خواهیم کرد:

تکنیک ۱ ماساژ ورزشی: Effleurage

معمولاً این تکنیک برای شروع ماساژ استفاده شده و جزء حرکات پایه ماساژ است. این تکنیک به گرم کردن و آماده سازی بدن برای ماساژ عمقی تر کمک بسیار زیادی می کند. در حین انجام تکنیک Effleurage تمام کف دست و انگشتان روی پوست فرد قرار گرفته و در جهت قلب شروع به ماساژ دادن می کنند تا جریان خون افزایش یابد. انجام این حرکت به صورت معکوس می تواند موجب آسیب دیدگی عروق شود. در حین انجام این تکنیک، فرد ماساژ دهنده باید به آرامی عمل ماساژ را انجام داده و رفته رفته فشار وارده به سطح پوست را افزایش دهد. از اهداف استفاده از این تکنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آغاز ماساژ و گرم کردن فرد ماساژ گیرنده
  • گرم کردن بافت ها
  • افزایش جریان خون
  • تحریک اعصاب جانبی
  • آرامش عضلات

 

تکنیک ۲ ماساژ ورزشی: Petrissage

این تکنیک مالشی بوده و به گرم کردن و عضلات و آرامش بیشتر کمک می کند. در حین انجام این نوع از ماساژ بیشتر از کف دستها و مفاصل انگشتان استفاده می شود. این نوع از فشار محکم بوده و با استفاده از مفاصل به پوست فرد فشار وارد می شود. در تکنیک Petrissage نیمی از عضله فرد با استفاده از انگشتان باید به سمت ماساژور کشیده شده و نصف دیگر عضله با استفاده از انگشت شصت دست دیگر به سمت بیرون هل داده شود. سپس جهت ماساژ به کلی تغییر کرده و فرایند ماساژ همینطور ادامه پیدا می کند. باید سعی کنید با استفاده از دست تمامی نواحی و زیر و روی عضلات را پوشش دهید، این نوع ماساژ باید حداقل ۵ دقیقه ادامه داشته باشد و در صورت لزوم با تکنیک قبلی یا همان effleurage جایگزین شود.

 

تکنیک ۳ ماساژ ورزشی: Frictions

در این تکنیک که یکی از تکنیک های ماساژ عمقی است از انگشت شصت برای ایجاد حرکات و موج های دایره ای روی بدن استفاده خواهد شد. این تکنیک به باز شدن گرفتگی بافت ها و جداسازی فیبرهای عضلانی کمک می کند. مدت زمان استفاده از Frictions یا تکنیک سایشی باید کوتاه باشد، زیرا ممکن است به بافت های نرم آسیب زده و باعث حساسیت شود.

 

 

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله نیز مطالعه نمودید، ماساژ دارای فواید بسیار زیادی برای ورزشکاران است. بسیاری از ورزشکاران در سطح جهانی و برای موفقیت در مسابقه پیش روی خود یا ریکاوری بعد از مسابقه از این دوپینگ و تکنیک مجاز استفاده می کنند. اما دو نکته مهم را قبل از ماساژ به خاطر داشته باشید. اینکه حتماً خواسته و نیازتان برای ماساژ را به ماساژور اعلام نموده و نزد افراد خبره و حرفه ای دارای مدرک رسمی ماساژ بروید. حال هرچقدر علم و آگاهی فرد نسبت به آناتومی، آسیب شناسی ورزشی و کمک های اولیه بیشتر باشد، بدون شک ماساژور قابل تری خواهد بود.

 


لینک منبع

 

https://www.epainassist.com/manual-therapy/massage-therapy/what-is-a-sports-massage

https://www.tripsavvy.com/sports-massage-3090277

https://www.massageenvy.com/massage/massage-types/sports-massage/

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

  1. خلیل محمدزاده گفته :
    ۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۰۸/۱۹

    سلام. خسته نباشید. آیا ماساژ چربی سوزی هم داره؟؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!