0

لبنیات سبب ایجاد آکنه می شود؟

دسته بندی ها : شادابی پوست, ورزش، زیبایی ۲۰ آبان ۱۳۹۷ Ali.kharidar 365 بازدید

 

آکنه یا جوش، از جمله ضایعات پوستی رایج است که به‌صورت دانه‌های قرمز رنگ در پوست و یا دانه‌های زیر پوستی همراه با ضایعات چرکی در بدن و صورت مشاهده می‌شود. جوش‌ها، مهمان ناخوانده‌اند، روی صورت جا خوش می‌کنند و هر زمان که صحبت از جشن و عروسی و قرار ملاقات‌های مهم می‌شود، خیلی سریع، بی‌دعوت روی پوست ما جا خوش می‌کنند. در اینجا به معرفی علل جوش‌زدن و روش‌های مناسب برای از بین‌بردنِ این مشکل می‌پردازیم.

علت جوش یا آکنه صورت چیست؟

وقتی غدد چربیِ پوست که در انتهای فولیکول مو قرار دارند، بیش‌فعال شوند، جوش یا آکنه ایجاد می‌شود. جوش علامت واضحی از التهاب پوستی است به خصوص زمانی‌که روی پوست ظاهر می‌شود. این ضایعات پوستی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که باعث ایجاد جوش‌‌های پوستی از انواع مختلف پاپول، پاسچول و ندول می‌‌شود.

 

چه غذاهایی باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود؟

هر چیزی از ژنتیک گرفته تا گروه خونی و متابولیسم بدن و غذا و استرس، می‌تواند روی پوست، تأثیر نامطلوبی بگذارد. همیشه غذاهایی هستند که باعث افزایش تولید چربی، به‌هم خوردن تعادل هورمون و التهاب می‌شوند، که باید آن‌ها را جدی گرفت؛ زیرا همه‌ این‌ها منجر به بروز جوش‌های قرمزرنگ می‌شوند.

اگر اوضاع پوستتان نگران‌کننده شده و روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود، شاید علت این جوش‌های آزارهنده را در بعضی از مواد غذایی مرموز پیدا کنید. البته معمولاً غذا باعث ایجاد جوش نمی‌شود؛ اگرچه داشتن رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش‌ازحد لبنیات و غذا‌های چرب و شیرین و غذاهای کنسروی سبب چرب‌شدنِ پوست صورت و تجمع باکتری‌ها می‌شود. بنابراین اگر جوش می‌زنید، از غذا‌های کنسروی کمتر استفاده کنید؛ زیرا تجمع باکتری‌ها باعث می‌شود که پوست شما جوش بزند.

 

مقاله مرتبط: (بهترین برنامه سم‌زدایی چیست؟)

 

آیا لبنیات باعث ایجاد جوش می‌شود؟

همان‌طورکه می‌دانید محصولات لبنی برای سلامت استخوان‌ها فوق‌العاده مفید است، اما در برخی افراد هم می‌تواند باعث بروز جوش و آکنه شود. شیرگاو، ارگانیک و پاستوریزه، همگی حاوی هورمون‌های عامل بروز آکنه هستند. شیر حاوی مقدار زیادی قند و چربی است که می‌تواند باعث تشدید آکنه شود؛ لاکتوز موجود در شیر با علل بروز واکنش‌های آلرژیک در بسیاری از افراد مرتبط است. محصولات لبنی همچنین حاوی پروتئین‌های کازئین و آب پنیر است که می‌تواند منجربه بروز التهاب شود.

 

مقاله مرتبط: (تأثیر لبنیات بر شدت آکنه در نوجوانان)

 

آیا شیر پرچرب برای جلوگیری از آکنه بهتر از کم‌چرب است؟

شیر، به‌طور طبیعی سرشار از هورمون است و اگر پای آکنه درمیان باشد، به‌ تنهایی فرآورده‌های شیری را عنصر اصلی ایجاد آکنه می‌سازد. از منظر تغذیه، مهم نیست شیر، کم‌چرب یا بدون چربی باشد، مهم آن است که یک بمب شیرین است! گرفتن چربیِ شیر اهمیتی ندارد، زیرا حتی ۱۲ گرم قند هم بسیار زیاد است. چربی‌ها کمک می‌کنند تا ویتامین A و D محلول در چربیِ شیر، برای جذب بهتر، تجزیه شوند؛ بدونِ وجود چربی، این ویتامین‌ها به‌درستی جذب نمی‌شوند.

 

توصیه تغذیه‌ای

  • اگر جزو کسانی هستید که زیاد جوش می‌زنید، بهتر است از شیرهای گیاهی همچون شیر سویا، شیر بادام یا فندق استفاده کنید. این نوشیدنی‌های گیاهی سرشار از ویتامین E و فاقد لاکتوز هستند، ویتامین E خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که برای سلامت پوست ضروری است.

 

  • اگر عاشق پنیرهای مختلف مثل کممبر و گرویر هستید، کمی احتیاط کنید. این پنیرها از شیر گاو تهیه شده‌اند و اگر شما از مشکلات پوستی رنج می‌برید بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید. بهتر است از پنیر تهیه شده از شیر بز استفاده کنید؛ چون این نوع پنیرها تأثیری در افزایش چربی پوست نداشته و پوستتان را پر از جوش نمی‌کنند.

نکته: اگر درگیر آکنه هستید، توصیه نمی‌شود که یک غذا را به کلی حذف کنید؛ بنابراین بهتر است ابتدا با متخصص پوست مشورت کنید.

 

اگر جوش می‌زنید، این موارد را جدی بگیرید!

  • طبق نسخه پزشک عمل کنید؛
  • بیش‌ازحد درگیر جوش‌ها نشوید؛
  • جوش‌هایتان را دست‌کاری نکنید؛
  • در طول درمان، زیاد آرایش نکنید؛
  • از لایه‌برداری مداوم پوست خودداری کنید؛
  • استفاده خودسرانه از داروها را کنار بگذارید؛
  • فعالیت منظم و ورزش روزانه را فراموش نکنید؛
  • درمان جوش و آکنه را خودسرانه متوقف نکنید؛
  • از محصولات متفرقه و بی‌نام و نشان استفاده نکنید.

 

تأثیری ورزش در پیشگیری و درمان جوش

  1. ورزش منظم سبب بهبود خون‌رسانی و اکسیژن‌دهی به سلول‌های پوست و بهبود جریان لنفی پوست و افزایش آن تا ۳۰ برابر می‌شود، که این امر باعث دفع سریع سموم شده و بروز آکنه را کاهش می‌دهد.
  2. تعریق در هنگام ورزش نیز سبب رفع توکسین‌ها و سموم از طریق منافذ پوستی شده و از تجمع این سموم به داخل پوست و ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند.
  3. ورزش منظم توانایی کبد و کلیه در رفع سموم بدن را افزایش می‌دهد و سطح سلامتی و بروز آکنه کاهش می‌یابد.
  4. دوش گرفتن که اغلب به دنبال ورزش انجام می‌گیرد، سبب شسته‌شدن پوست از سموم سطح پوست و بازشدنِ منافذ پوستی و عدم تجمع باکتری‌های مولد آکنه می‌شود.
  5. در حین وزش، فرد مقدار زیادی آب می‌نوشد؛ مصرف مناسب مایعات با کمک به دفع سریع‌تر سموم بدن، سبب کاهش بروز جوش می‌شود.
  6. انجام تمرینات ورزشی منظم (طبق برنامه ورزشی)، سطح کوتیزول را کاهش می‌دهد و مانع از ایجاد التهاب و جوش می‌شود. ورزش می‌تواند، باعث کاهش هورمون‌های استرس (باعث ایجاد جوش) همچون آدرنالین و کورتیزول شود و اندورفین را افزایش دهد.

 

مقاله مرتبط: (آیا ورزش باعث می‌شود جوش بزنیم؟)

 

نتیجه‌گیری

نگذارید جوش‌ها بر زندگی روزمره‌تان غالب شود. شما خوب می‌دانید که این مشکل بسیار شایع است و برای هر فردی پیش می‌آید؛ بنابراین با بی‌اهمیت جلوه‌دادنِ این موضوع و اعتمادبه‌نفس کامل، به زندگی و فعالیت‌هایتان ادامه دهید تا به‌زودی از این برجستگی‌های مزاحم روی پوستتان خلاص شوید؛ البته اگر می‌خواهید در کنار پوستی صاف و بدون جوش، داشتن تناسب اندام هم جذابیت شما را چند برابر کند، به هیچ‌وجه از برنامه ورزشی آنلاین فیتامین غافل نشوید.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. صفائی گفته :
    ۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۰۹/۲۱

    از جوشا خسته شدم:(

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!