با رژیم ماهی خیلی سریع لاغر شوید! + (۴ دستور پخت پرطرفدار برای کاهش وزن)

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, رژیم غذایی ورزشی ۸ خرداد ۱۳۹۹ مدیر سایت 1515 بازدید
رژیم ماهی

رژیم ماهی و لاغری با این غذای دریاییِ پرطرفدار را امتحان کردید؟ اصلا تا به‌حال در مورد رژیم لاغری ماهی و اصولش چیزی شنیده‌اید؟

اگر شما هم از همه بخورونخورهای رژیم‌های سخت خسته شده‌‌اید و دوست دارید سریع لاغر شوید، پیشنهاد می‌کنیم کمی جدی‌تر به مصرف ماهی فکر کنید.

البته فقط با آگاهی از فوت‌وفن‌ها و نوع طبخ خاص آن برای لاغری، و آشنایی کامل با رژیم ماهی که در این مطلب از فیتامین توضیح داده شده است.

 

وقتی از رژیم ماهی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

رژیم ماهی در واقع همان رژیم گیاه‌خواری است. فقط با این تفاوت که ماهی و غذاهای دریایی در آن مجاز است و مصرف می‌شود.

به بیان ساده‌تر کسی که رژیم ماهی دارد، گیاه خوار است و گوشت نمی‌خورد، اما ماهی می‌خورد.

این رژیم در طیف رژیم گیاه‌خواری دسته‌بندی می‌شود. پیروی از یک برنامه غذایی گیاهی همراه با غذاهای دریایی یک انتخاب سالم است. این انتخاب در کاهش وزن و تناسب اندام هم بسیار تأثیرگذار است. همچنین، این روش غذاخوردن، انعطاف‌پذیریِ بیشتری دارد و مواد مغذی موجود در ماهی‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

رژیم ماهی

چرا رژیم ماهی در دنیا پرطرفدار است؟

دلایل زیادی وجود دارد که خیلی از مردم تصمیم می‌گیرند که گوشت و مرغ نخورند و گیاه‌خوار شوند؛ اما هنوز هم ماهی را در برنامه غذایی‌شان داشته باشند.

بعضی از افراد به‌خاطر مزایای سلامتیِ رژیم گیاه‌خواری، از این رژیم پیروی می‌کنند. برخی دیگر ممکن است به دلایل اخلاقی دست از گوشت و مرغ کشیده باشند؛ اما برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدنشان، از ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنند. برای بعضی دیگر هم رژیم ماهی صرفاً موضوع سلیقه است و این سبک تغذیه‌ای را می‌پسندند.

ناگفته نماند که ماهی از مهم‌ترین مواد غذایی است که در سالم‌ترین و سریع‌ترین رژیم غذایی برای لاغری هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

رژیم ماهی چه فوایدی دارد؟

اضافه‌کردنِ ماهی به رژیم گیاه‌خواری برای سلامتی فواید زیادی دارد. به‌طوری‌که حذف کامل محصولات حیوانی از برنامه غذایی منجربه فقر و کمبود مواد مغذی ضروری می‌شود.

به‌ویژه این‌که گاهی دریافت پروتئین، روی، ویتامین ۱۲B و کلسیم از رژیم گیاه‌خواری سخت می‌‌شود. اما همراه‌شدنش با رژیم ماهی می‌تواند مواد مغذی مفید و متنوعی را در برنامه غذایی فراهم ‌کند. فواید رژیم ماهی شامل موارد زیر می‌شود:

 

غنی از امگا۳ است

ماهی بهترین منبع برای دریافت اسیدهای چرب امگا۳ است. اسیدهای چرب امگا۳ برای تنظیم فعالیت‌های بدن حیاتی است؛ اما بدن انسان قادر به ساخت این اسیدهای چرب نیست. البته خوشبختانه ماهی سرشار از امگا۳ است و رژیم ماهی کمبود این ماده را در بدن شما جبران می‌کند.

 

پروتئین فراوان به بدن می‌رساند

تأمین پروتئین موردنیاز بدن فقط از طریق منابع گیاهی دشوار است. خصوصاً اگر نخواهید کربوهیدرات یا چربی، همراهش میل کنید. اما رژیم ماهی و سایر غذاهای دریایی منبع غنی از پروتئین بدونِ چربی است.

 

سرشار از مواد مغذی است

نه فقط امگا۳ و پروتئین، بلکه بسیاری از مواد مغذیِ ضروریِ دیگر نیز در غذاهای دریایی به فراوانی یافت می‌شود؛ به‌طور مثال رژیم ماهی شامل روی، سلنیوم، ویتامین‌های گروه B و منگنز است.

 

غذاهای دریاییِ متنوع و جذابی وجود دارد

گیاه‌خواربودن، گاهی اوقات محدودکننده می‌شود. این‌که شما فقط اجازه‌ی مصرف غذاهای گیاهی داشته باشید، شاید خسته‌کننده به نظر برسد. در صورتی‌که رژیم ماهی شامل مواد غذاییِ متنوع از جمله ماهی، میگو، جلبک‌های دریاییِ خوراکی، سبزی‌جات دریا و صدف‌های دریایی است، که روش‌های طبخ مختلفی هم دارند.

رژیم ماهی

من هم می‌تونم با رژیم ماهی لاغر شوم؟

همان‌طورکه می‌دانید ماهی یکی از غذاهای دریاییِ سالم و مفید است. همچنین سرشار از امگا۳، فسفر، سلنیوم، املاح معدنی و ویتامین است، و باعث سلامت مغز و قلب، کاهش کلسترول خون، افزایش سطح انرژی و طول عمر می‌شود.

اما درمورد تأثیر این غذای دریایی خوشمزه بر لاغری فوری و کاهش وزن، قطعاً برایتان جالب است که بدانید روغن ماهی سلول‌های ذخیره چربی به سلول‌های سوزاننده چربی تبدیل کرده و باعث کاهش چربی و لاغری می‌شود.

 

 برای کاهش وزن چقدر ماهی بخورم؟

خیلی خوب است که می‌خواهید ماهی را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. اما اگر تمایل دارید که رژیم ماهی را رعایت کنید، باید بدانید که میزان مصرف شما باید دقیقاً چقدر باشد.

اگر جزء افرادی هستید که رژیم ماهی را برای کاهش وزن سریع انتخاب کرده‌اید، بهتر است که در یک وعده به اندازه یک کف دست یا ۱۵۰ گرم ماهی میل کنید.

 

در رژیم ماهی چه غذاهایی مجاز و ممنوع است؟

رژیم ماهی همان‌طورکه گفته شد، در درجه اول، رژیم وگان است. فقط غذاهای دریایی و انواع ماهی به آن اضافه شده است. آنچه که در رژیم ماهی وجود دارد:

  • تخم‌مرغ
  • میوه‌‌جات
  • سبزی‌جات
  • غلات و محصولات آن
  • ماهی و صدف و غذاهای دریایی
  • لبنیات، ازجمله ماست، شیر و پنیر
  • آجیل‌ها، دانه‌ها و کره آن‌ها مثل کره بادام‌زمینی
  • حبوبات و محصولات آن از جمله لوبیا، عدس، توفو و هوموس

اما آن‌چه که در رژیم ماهی حذف شده و مجاز نیست:

  • مرغ
  • بوقلمون
  • گوشت گاو
  • گوشت بره
  • گوشت اردک

 

برای لاغرشدن ماهی را چطور بپزم؟

چه بهتر که این غذای رژیمی و مغذی را با بهترین روش‌های پخت، تهیه کنید. ماهی‌کبابی جزء سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های پخت در لیست موارد مجاز رژیم ماهی است.

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و به‌خاطر کمبود جا امکان استفاده از منقل کبابی را ندارید، با چند دستور پخت که در ادامه مطلب آموزش داده شده، می‌توانید یک وعده ماهی خوشمزه و رژیمی درست کرده و نوش جان کنید.

 

۴ دستور پخت پرطرفدار در رژیم ماهی برای لاغری فوری

رژیم ماهی

دستور پخت شماره یک در رژیم ماهی

مواد لازم

خیار: دو عدد

کره: دو قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: یک عدد

کلم بروکلی: یک عدد

قاشق غذاخوری

فیله ماهی تیلاپیلا: چهار عدد

آرد ساده: دو قاشق غذاخوری

آب‌لیموی تازه: به مقدار دلخواه

روغن: کمی برای چرب‌کردنِ ماهی‌تابه

فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد: از هرکدام یک عدد

فلفل سیاه، نمک و جعفری خرد شده و پودر سیر: به میزان دلخواه

دستور پخت

  • برای تهیه این وعده رژیم ماهی ابتدا تخم‌مرغ، آرد، جعفری خرد شده، آب‌لیمو، پودر سیر و باقی ادویه‌جات را به‌خوبی مخلوط کنید؛
  • پس از ترکیب مواد باهم، فیله‌های ماهی را به مدت نیم ساعت در مواد بگذارید؛
  • سپس ماهی‌ها را درون تابه گذاشته و زیر شعله را کم کنید؛
  • در ظرف دیگری سبزی‌جات را یعنی خیار، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی را خرد کرده و با روغن و ادویه‌جات دیگر برای ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید؛
  • در آخر سس مخصوص را با کره، آب‌لیمو، فلفل و جعفری روی تابه درست کنید و روی ماهی‌ها بریزید. خب به همین سادگی غذای شما حاضر است. نوش جان!

 

 

دستور پخت شماره دو در رژیم ماهی

مواد لازم

ماهی قزل‌آلا: دو عدد

پیاز: یک عدد

سیر: دو تا چهار حبه

کمی کره: برای روی کباب

روغن: کمی برای چرب‌کردن تابه

زعفران دم‌کرده: دو تا چهار قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز: به مقدار لازم

آب‌لیمو تازه یا آب‌لیمو ترش: چهار قاشق غذاخوری

دستور پخت

  • ماهی را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در مخلوطی از پیاز ریزشده، سیر خُردشده، نمک، فلفل و زردچوبه قرار دهید؛
  • در نیم ساعت آخر، زعفران و آب‌لیمو را هم اضافه کنید؛
  • سپس تابه گِریل یا چُدن را با بُرسِ آغشته به روغن چرب کرده و وقتی خوب داغ شد، ماهی را در تابه قرار دهید؛
  • ماهی را با حرارت متوسط به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کباب کنید؛
  • برای هر طرف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان بگذارید که خوب برشته و کبابی شود؛
  • در مدت کباب شدن ماهی، بُرس آغشته به کره (مخلوط کره ذوب‌شده، زعفران با کمی آبلیمو یا آب نارنج) را روی دو طرف ماهی بکشید تا طعم بی‌نظیری بگیرد؛
  • حالا این غذای سالم و خوشمزه در رژیم ماهی آماده سرو است. نوش جان!

 

دستور پخت شماره سه در رژیم ماهی

مواد لازم

نمک: به مقدار لازم

پودر زنجبیل: به مقدار لازم

گوجه‌فرنگی حلقه‌شده: دو عدد

شوید و سیر تازه: به مقدار لازم

لیموترش تازه حلقه شده: یک عدد

ماهی قزل‌آلا: یک عدد (به تعداد نفرات)

دستور پخت

  • ابتدا ماهی را شسته و بعد از تمیزکردن، روی آن کمی سیر تازه بمالید؛
  • سپس مقداری پودر زنجبیل و نمک به آن اضافه کنید و شوید تازه را درون شکم ماهی قرار دهید و به مدت یک ساعت، داخل یخچال بگذارید؛
  • بعد از حدود یک ساعت، ماهی را از یخچال بیرون آورده و با استفاده از بُرس، مقداری روغن (نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون) روی آن بمالید؛
  • روی کاغذ آلومینیوم چند حلقه گوجه‌فرنگی و لیموترش بگذارید، سپس ماهی را روی آن‌ها قرار دهید؛
  • سپس دوباره چند حلقه لیموترش و گوجه‌فرنگی روی آن بچینید و کاغذ را محکم ببندید و روی میله‌های وسط فر با درجه حرارت ۲۵۰- ۲۲۰ سانتی‌گراد قرار دهید؛
  • بعد از گذشت نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه، این غذای سالم و رژیمی آماده است.

 

دستور پخت شماره چهار در رژیم ماهی

مواد لازم

پیاز: یک عدد

ماهی: ۱۰۰ گرم

گوجه‌فرنگی: یک عدد

فلفل دلمه‌ای : نصف فلفل

آب‌لیموی تازه: دو قاشق غذاخوری

نمک، پودر فلفل و لیمو: به اندازه دلخواه

دستور پخت

  • برای پخت، ماهی را با نمک، فلفل و آب‌لیمو طعم‌دار کنید و در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شود؛
  • گوجه، پیاز حلقه‌شده و فلفل دلمه‌ای را در بشقاب بچینید و ماهی را روی این مواد بگذارید و بقیه گوجه، پیاز و فلفل دلمه‌ای را روی آن بریزید؛
  • حالا روی بشقاب را فویل بپیچید و با استفاده از چنگال چند سوراخ روی آن ایجاد کنید و به مدت ۴۰ دقیقه درون فر با دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید؛
  • بعد از این زمان، فویل را بردارید و گریل فر را روشن کنید تا بعد از ۱۰ دقیقه روی ماهی سرخ شود؛
  • حالا می‌توانید این غذای رژیمی و خوشمزه را نوش جان کنید.

 

لینک منابع

https://www.onemedical.com/blog/eat-well/healthy-fish-eating-guide

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!