0

فیل هیث | قهرمان اسطوره‌‎ای پرورش اندام و بدنسازی

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۰ آذر ۱۳۹۸ مدیر سایت 100 بازدید

فیل هیث “فیلیپ جرود هیث” در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۷۹ به دنیا آمد. او یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین ورزشکاران تمام دوران است. فیل هیث پس از آرنولد شوارتزنگر و رونی کلمن یکی از سلاطین بزرگ دنیای پرورش اندام است.

در این مقاله از فیتامین به معرفی زندگی و برنامه تمرینی این قهرمان اسطوره‌ای پرداخته شده. اگر شما هم جزء علاقه‌مندان به بدنسازی و از طرفدارن فیل هیث هستید، حتما این مطلب را بخوانید.

 

فیل هیث | سلطان مستر المپیا

فیل هیث متولد و بزرگ‌شده سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکاست. او یک پسر همیشه ورزشکار بود: در زمان دانش آموزی کاپیتان تیم بسکتبال مدرسه بود و توانست با بورسیه ورزشی از دانشکده دنور در رشته مدیریت بازرگانی پذیرش بگیرد و تحصیل کند. هم‌زمان یک بسکتبالیست حرفه‌ای و بدنساز نیمه‌حرفه‌ای هم بود.

فیل هیث با نام حرفه‌ای  (GIFT) به معنای موهبت یا هدیه، یکی از اسطوره‌های نامدار و حرفه‌ایِ ورزش پرورش اندام شد.

 

با این حال اوضاع برای این پدیده بدنسازی همیشه بر وفق مراد نبود، چراکه فیل هیث کودکیِ سختی را پشت‌ِسر گذاشته، و شاید به همین دلیل است که انگیزه غیرقابل انکار و باورنکردنی در حرفه ورزشی‌اش دارد.

فیل در دوران کودکی اغلب تنها بود، چراکه والدینش به‌خاطر تأمین زندگی، همیشه کار می‌کردند. وقتی خیلی کم‌سن و سال بود، مجبور شد یاد بگیرد که چطور تنهایی از خودش مراقبت کند و غذا بپزد. تنها سرگرمی‌اش هم در آن زمان، بسکتبال بود.

 

 

علاقه او به بسکتبال موجب آشنایی‌اش با وزنه و دمبل شد. وقتی یک دانش‌آموز دبیرستانی بود برای افزایش قدرت بدنش و بالابردنِ ارتفاع پرش‌هایش در بسکتبال با وزنه تمرین می‌کرد و کم‌کم دمبل‌ها تبدیل به دوستان صمیمیش شدند.

او در نهایت بسکتبال را رها کرد، چراکه بسکتبال دیگر برایش شادی و لذتی به همراه نداشت، برای بازگشت شور و هیجان‌اش به دنیای بدنسازی، به کار با وزنه رو آورد و  آن‌چنان در پرورش اندام خوش درخشید که انگار فقط برای قهرمانی در بدنسازی زاده شده بود!

  

پدیده‌شدن فیل هیث در ۲۴ سالگی

فیل هیث در سال ۲۰۰۲ وارد ورزش پرورش اندام، به‌صورت حرفه‌ای، شد و سه سال بعد زمانی بود که نتیجه زحماتش را دید.

در سال ۲۰۰۳ (سن ۲۴ سالگی) با شرکت در مسابقات آماتور ایالات کلرادو قهرمان شد، و به قهرمانی‌های پیاپی ادامه داد و توانست هفت بار متوالی قهرمان مهم‌ترین مسابقه بدنسازی جهان، یعنی مستر المپیا شود.

او در پنجاهمین سالگرد مسابقات المپیا هم تاج‌گذاری کند. فیل هیث اکنون اسطوره حرفه‌ای و بین‌المللی بدنسازی است.

 عضلات غول‌آسای قهرمان افسانه‌ای

فیل هیث با قد ۱۷۳ سانتی‌متر در شمار قهرمانان بدنسازانی با قد متوسط قرار می‌گیرد. وزن او در دوره حجم حدود ۱۱۱ کیلوگرم و در زمان مسابقات ۹۷ کیلوگرم است. فیل هیث به عضلات شگفت‌انگیز شکم و پشت بازوهای حیرت آورش مشهور است.

 

مشخصات بدنی فیل هیث

دور بازو: ۵۸.۵ سانتی‌متر

دور سینه: ۱۳۷ سانتی‌متر

دور کمر: ۷۳.۵ سانتی‌متر

دور ران: ۸۱ سانتی‌متر

دور ساق پا: ۵۰.۸ سانتی‌متر

 

لیست قهرمانی‌های فیل هیث از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷

  • سال ۲۰۰۳ مسابقات آماتور ایالت کلرادو شمالی، نفر اول نیمه سنگین‌وزن و قهرمان قهرمانان
  • سال ۲۰۰۳ ان.پی.سی. ایالت کلرادو، نفر اول نیمه سنگین‌وزن
  • ۲۰۰۴ ان.پی.سی. ایالت کلرادو، نفر اول سنگین‌وزن و قهرمان قهرمانان
  • ۲۰۰۵ ان.پی.سی. جونیور نشنالز، نفر اول سنگین‌وزن و قهرمان قهرمانان
  • ۲۰۰۵ ان.پی.سی. قهرمانی آمریکا، نفر اول سنگین‌وزن و قهرمان قهرمانان
  • ۲۰۰۶ قهرمانی حرفه‌ای کلرادو، نفر اول
  • ۲۰۰۶ قهرمانی حرفه‌ای نیویورک، نفر اول
  • ۲۰۰۶ بی.بی.سی. کلاسیک، نفر اول
  • ۲۰۰۷ آرنولد کلاسیک، نفر پنجم
  • ۲۰۰۸ مرد آهنین IFBB نفر اول
  • ۲۰۰۸ آرنولد کلاسیک، نفر دوم
  • ۲۰۰۸ مستر المپیا، نفر سوم
  • ۲۰۰۹ مستر المپیا، نفر پنجم
  • ۲۰۱۰ آرنولد کلاسیک، نفر دوم
  • ۲۰۱۰ مستر المپیا، نفر دوم
  • ۲۰۱۱ شرو کلاسیک، نفر اول
  • از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ نفر اول مستر المپیا
  • ۲۰۱۸ مستر المپیا . نفر دوم

برنامه ورزشی کل بدن فیل هیث

 

برنامه تمرینی فیل هیث: روز اول پا

  • پشت پا ددلفت ۴*۱۲
  • پشت پا دستگاه ۴*۱۰
  • جلو پا ماشین ۷*۱۲ ست
  • ساق پا ایستاده ۴*۱۲
  • پرس پا ماشین ۱۲*۴
  • ساق پا نشسته ۷*۱۲
  • اسکوات هالتر از جلو ۴*۱۲
  • هاگ پا ماشین ۴*۱۰

برنامه تمرینی فیل هیث: روز دوم سینه و پشت بازو

  • بالا سینه دمبل۴*۱۰
  • بالا سینه دمبل ۴*۱۰ ست ۸ تا ۱۰ تکرار
  • پرس سینه دستگاه ۳*۱۰ ست ۸ تا ۱۰ تکرار
  • فلای دستگاه ۷*۱۲
  • پشت بازو وی ۳*۱۰
  • دیپ ۳*۱۰
  • پشت بازو هالتر دست جمع ۳*۱۰
  • پشت بازو هالتر ۷*۱۲

 

 

برنامه تمرینی فیل هیث: روز سوم استراحت و ریکاوری

 

برنامه تمرینی فیل هیث: روز چهارم ـ پشت و جلو بازو

  • بارفیکس دست باز ۳*۱۰
  • بارفیکس دست برعکس جمع ۳*۱۰
  • زیربغل تی بار ۴*۱۲
  • زیربغل دمبل خم ۴*۱۲
  • جلوبازو میله ۳*۱۲ EZ
  • جلوبازو چکشی ۷*۱۲
  • جلوبازو تمرکزی*۱۲
  • جلوبازو لاری ۷*۱۲

 

برنامه تمرینی فیل هیث: روز پنجم – کول و سرشانه

  • پرس سرشانه با هالتر اسمیت ۱۲*۴
  • نشر از جلو دمبل ۴*۱۲
  • کول هالتر ۴*۱۲
  • نشر از جانب دمبل ۷*۱۲
  • دمبل شراگ ۴*۱۲
  • هالتر شراگ ۴*۱۲

برنامه تمرینی فیل هیث: روز ششم ـ استراحت و ریکاوری

برنامه تمرینی فیل هیث روز هفتم ـ تمرینات هوازی

برنامه غذایی فیل هیث

برنامه غذایی روزانه فیل هیث در روزهای عادی (نه مسابقه) به دلیل تأمین انرژی و کالری موردنیازش شامل ۸ وعده غذایی است!

که علاوه‌بر این ۸ وعده، دو شیک پروتئینی و تعداد زیادی مولتی ویتامین و مکمل هم مصرف می‌کند.

 

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده اول

مرغ ۳۴۰ گرم

سفیده تخم‌مرغ ۳ عدد

برنج ۱ فنجان

 

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده دوم

گوشت گوساله ۳۴۰ گرم

برنج ۲ فنجان

 

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده سوم

فیله گوشت گاو ۳۴۰گرم

پاستا ۲۳۰ گرم

 

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده چهارم (وعده پیش از تمرین)

مکمل پیش از تمرین

شیک پروتئینی پیش از تمرین

 

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده پنجم

فیله گوشت گوساله ۲۳۰ گرم

سیب‌زمینی ۲۸۰ گرم

 

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده ششم

سینه مرغ ۳۴۰گرم

اسفناج ۱ فنجان

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده هفتم

گوشت گوساله گاو ۳۴۰گرم

کلم بروکلی ۱ فنجان

 

رژیم غذایی ورزشی فیل هیث: وعده هشتم

کره بادام‌زمینی ۲ قاشق سوپ خوری

شیک پروتئینی ۱ واحد

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!