0

درمان سریع آلرژی با نسخه‌ای که ورزش یوگا برای شما می‌پیچد!

دسته بندی ها : اطلاعات تخصصی ورزشی, ورزش، سلامتی ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ Ali.kharidar 342 بازدید

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برای تسکین و درمان سریع آلرژی هم ورزش می‌تواند نجات‌دهنده باشد، آن هم ورزش ذهن و جسم، یعنی یوگا.

شروع حساسیت و آلرژی و آبریزش‌هایی که همه ما رو از کار و زندگی می‌اندازد،‌ واقعاً آزاردهنده است. در برخی موارد آلرژی و حساسیت ناشی از تغییر فصل به حدی وخیم است که با هیچ دارویی خوب نمی‌شود.

آلرژی باعث بالا رفتن میزان استرس در بدن می‌شود. داشتن تمرکز و انجام ورزش یوگا در مبارزه با آلرژی و درمان آن بسیار مؤثر است.

در حالی‌که استرس، خود عامل آلرژی نیست، اما برای کاهش علائم آلرژی باید از استرس خودداری کرده و ذهنتان را آرام کنید. بنابراین خواندن این مطلب برای شخص شما تجویز می‌شود.

 

آلرژی چیست؟

در ابتدا باید بدانید که آلرژی، پاسخ افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف حساسیت‌زا بوده و ناشی از قرار گرفتنِ شخص در برابر عامل آلرژی‌زا است.

حال این عامل آلرژی‌زا می‌تواند تغییر فصل، پشم، گرد و خاک، نیش حشرات، گرده گیاهان یا حتی بعضی از غذاها باشد. کسانی‌که به آلرژی مبتلا هستند می‌دانند که چنین مشکلی تا چه حد می‌تواند طاقت‌فرسا باشد.

بیشتر افراد مبتلا برای رهایی از این احساس، بلافاصله به مصرف قرص و استفاده از اسپری مخصوص بینی روی می‌آورند، بدون این‌که در مورد اثرات شگفت‌انگیز ورزش یوگا اطلاعی داشته باشند. این افراد می‌توانند با کمک حرکات و تکنیک‌های تنفسی این بیماری را درمان کنند. این مطلب (تقویت و افزایش حجم ریه با تمرین تنفس و ورزش) به کمک شما می‌آید.

خارش چشم‌ها، آبریزش بینی، عطسه و سرفه‌های مکرر هیچ‌کدامشان حتی برای مدتی کوتاه هم قابل تحمل نیست، اما با وجود درمان‌هایی که برای آلرژی وجود دارد، چگونه یوگا هم می‌تواند درمانی برای سینوس‌ها و فرار از آلرژی باشد؟

چگونه یوگا آلرژی را درمان می‌کند؟

به نظر شما ورزش یوگا چگونه می‌تواند واکنش‌های مربوط به آلرژی را کاهش دهد؟ نظریه‌پردازان معتقدند با بروز آلرژی در شخص، بلافاصله سطح استرس و پریشانی در او افزایش می‌یابد.

این افزایش استرس، باعث می‌شود تا سیستم ایمنیِ بدنِ فرد مبتلا، کاملاً از کار افتاده و علائم آلرژی تشدید شود. انجام حرکات یوگا باعث آرامش بیشتر فرد شده و حساسیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

فقط کافی است که سخت نگیرید و ۳ تمرینی که در ادامه آموزش داده شده را در منزل انجام دهید. با این حرکات دیگر حتی در معرض عوامل آلرژی‌زا هم نخواهید بود.

بعضی از وضعیت‌ها و حرکات خاص یوگا، مجاریِ سیستم تنفسی‌تان را باز می‌کند و باعث می‌شود تا راحت‌تر نفس بکشید. اما مراقب باشید که انجام بعضی از حرکات یوگا که باید مدت طولانی سرتان را پایین نگه‌دارید، به مجاری بینی فشار آورده و باعث تشدید علائم آلرژی می‌شود.

درک آلرژی

در ابتدا باید بدانید که آلرژی، پاسخ افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف حساسیت زا بوده و ناشی از قرار گرفتن شخص در برابر عامل آلرژی زا است؛ حال این عامل آلرژی زا می تواند پشم، گرد و خاک، نیش حشرات، گرده گیاهان یا حتی بعضی از غذاها باشد.

یوگا برای عوامل آلرژی زا

به نظر شما ورزش یوگا چگونه می تواند واکنش های مربوط به آلرژی را کاهش دهد؟ نظریه پردازان معتقدند با بروز آلرژی در شخص، بلافاصله سطح استرس و پریشانی در او افزایش می یابد. این افزایش استرس، باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا کاملاً از کار افتاده و علائم بیماری آلرژی تشدید شود.

انجام حرکات یوگا باعث آرامش بیشتر فرد شده و حساسیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. خوشبختانه اگر تمرینات را داخل منزل دنبال کنید، دیگر حتی در معرض عوامل آلرژی زا نیز نخواهید بود.

بعضی از وضعیت های خاص یوگا، مجاری سیستم تنفسی تان را باز نموده و باعث می شود تا راحت تر نفس بکشید؛ اما مراقب باشید که انجام بعضی از حرکات یوگا که باید مدتی طولانی سرتان را پایین نگه دارید، به مجاری بینی فشار آورده و باعث تشدید علائم آلرژی می شود.

چند حرکت یوگا برای درمان سریع آلرژی

 

۱ درمان سریع آلرژی با حرکت تنفس تناوبی

این حرکت یکی از تمرینات اصلی تنفسی در یوگا محسوب می‌شود. بهتر است این تمرین را پیش از انجام تمرینات کششی انجام دهید، چون باعث آرامش بیشتر بدنتان خواهد شد.

 

چگونگی انجام حرکت

  • سوراخ بینی سمت راست را با انگشتتان بگیرید و با سوراخ بینی سمت چپ تا ده شماره دم بگیرید و سپس نفستان را پنج ثانیه نگه دارید؛

 

  • حالا سوراخ سمت چپ بینی را گرفته و از راه سوراخ سمت راست ده شماره بازدم انجام دهید؛

 

  • حالا از راه سوراخ سمت راست بینی، عمل دم را انجام داده و پنج ثانیه نگه دارید و از سوراخ سمت چپ بازدم داشته باشید. این حرکات را سه بار دیگر تکرار کنید.

 

۲ درمان سریع آلرژی با حرکت جنگجو

انجام این حرکت، موجب باز شدنِ سینه و شش‌ها شده و جاذبه زمین نیز به خشک‌شدنِ ترشحات داخل بینی کمک خواهد کرد.

چگونگی انجام حرکت

  • ابتدا بایستید و دست‌هایتان را در دو طرف بدن خود ثابت نگه دارید؛
  • عمل دم را انجام داده و پاهایتان را بیشتر از عرض شانه باز کنید؛
  • حالا بازوهایتان را باز کرده و موازی با زمین نگه دارید و سر خود را به سمت چپ بچرخانید؛
  • پای سمت چپ را در زاویه ۹۰ درجه قرار داده و هم‌زمان با بازدم، زانویتان را خم کنید؛
  • باسنتان را در راستای بازوها و در زاویه ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه نگه دارید؛
  • سعی کنید در تمام مدت انجام حرکت، نفس عمیق بکشید. سپس همین حرکت را برای سمت دیگر بدنتان هم تکرار کنید.

 

۳ درمان سریع آلرژی با حرکت هلال ماه

انجام این حرکت با باز شدنِ شش‌ها و قفسه سینه، تنفس را برای شخص مبتلا به آلرژی آسان‌تر می‌کند.

 

چگونگی انجام حرکت

  • با حرکت مثلث شروع کنید؛
  • پنجه پای جلو به سمت روبه‌رو، و پاشنه پای پشتی را در عقب قرار دهید؛
  • دست چپتان را روی عضله ران گذاشته و سپس زانوی راست خود را خم کنید و کمی به سمت جلو بروید؛
  • دست راستتان را هم کمی به سمت جلو ببرید؛
  • در این حالت، عمل بازدم را انجام داده و دست راست و پاشنه پای راست خود را برای تعادل بیشتر، بر روی زمین فشار دهید؛
  • پای چپتان را به موازات زمین بالا آورده و سپس دست چپ خود را بلند کنید؛
  • سعی کنید وزن بدنتان را روی پای راست خود بیندازید، سپس سر را بالا آورده و چند ثانیه به انگشتانتان نگاه کنید.

استفاده از این تکنیک‌ها باعث کاهش و حذف استرس شده و همان‌طورکه گفته شد، در درمان‌ سریع آلرژی بسیار مؤثر خواهد بود.

 

نکات ورزشی برای افرادی‌که آلرژی دارند

  • اگر علاقه‌مند به ورزش‌کردن در فضای بیرون هستید، ابتدا میزان گرده را در سایت هواشناسی چک کنید تا ببینید شرایط چگونه است. اگر این میزان متوسط یا بیشتر است باید قطعاً تمرین خود را تا زمانی‌که این میزان گرده کاهش یابد به تأخیر بیندازید.
  • بهتر است بعد از باران برای پیاده‌روی بیرون بروید، چون باران گرده غبار را با خود پاک می‌کند. اما در روزهای بادی برای دویدن یا دوچرخه‌سواری بیرون نروید، چون محرک‌های آلرژن در این زمان بیشتر است.
  • قبل از خارج‌شدن از منزل، قرص ضدآلرژی بخورید. روش‌های غیرخواب‌آور هم گزینه‌های خوبی هستند، چون بی‌انرژی و کم فعالیتتان نمی‌کنند. هم‌چنین کورتیکواستروئید از داخل بینی نیز گزینه خوبی است.
  • هنگامی‌که برای ورزش‌کردن بیرون از منزل رفتید، از عینک‌های آفتابی کاملاً پوشاننده استفاده کنید که بتواند از لحاظ فیزیکی مانع ورود ریزگردها و سایر مواد آلرژن به چشم و خیس‌شدن آن بشود.
  • برای این‌که بینی قرمز و ملتهب نشود، یک روسری کوچک را دور گردن بپیچید تا در صورت لزوم آن را بالا و روی بینی‌تان بکشید.
  • اگر هیچ‌کدام از این نکات در کاهش خارش و حساسیت آلرژیتان مؤثر نبود، به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید که بتواند با معاینه نوع خاص آلرژیتان را شناسایی کند، و داروهای بهتری برایتان تجویز کند و مشخص کند که آیا مشکل تنفسی جدی‌تری دارید یا خیر.
یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!