0

فرزندم از چند سالگی وزنه بزند؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲ آبان ۱۳۹۷ Ali.kharidar 79 بازدید

اگر می خواهید ذهن والدین را درگیر کنید، کافی است از آنها بپرسید فرزندشان از چند سالگی بهتر است وزنه بزنند و سراغ ورزشهای قدرتی بروند. بسیاری از والدین از این قضیه هیچ اطلاعی نداشته و حتی فواید تمرینات قدرتی برای کودکانشان را نیز نمی دانند.

بسیاری از مردم مخالف وزنه زدن و انجام تمرینات قدرتی توسط کودکان هستند، آن هم به دو علت، یکی اینکه بیشتر مردم تصور می کنند که وزنه زدن کودکان با فشار آوردن به صفحه رشد کودک، جلوی رشد قد کودک را خواهد گرفت و مورد دوم اینکه وزنه زدن ممکن است باعث شکستگی استخوانی کودک دلبندشان شود.

 

بنظر خیلی ترسناک است، اینطور نیست؟ اما حقیقت این است که هیچ کدام از این گفته ها واقعاً از نظر علمی اثبات نشده است.

تمرینات وزنه اگر زیر نظر مربی و طبق برنامه صحیح صورت بگیرد نه تنها هیچ آسیبی به کودک نخواهد رساند، بلکه تأثیرات بسیار مثبتی نیز خواهد گذاشت. همه متخصصان علم ورزش به اتفاق می گویند که بهتر است ورزش از سنین کودکی آغاز شود. یکی از لطف هایی که می توانید در حق کودکتان انجام دهید این است که از همان کودکی آنها را با اسکوات، وزنه زدن و ورزش های قدرتی آشنا کنید.

 

ابتدا بهتر است به تعریف «وزنه زدن» بپردازیم

ما در مورد کودک خارق العاده هفت ساله ای نمی خواهیم صحبت کنیم که وزنه ۹۰ کیلویی بالای سر خودش می برد. ما می خواهیم در مورد وزنه زدن کودکان معمولی صحبت کنیم، آن هم نه با هدف شش تکه کردن شکم کودکتان، تنها با هدف اینکه با کمک ورزش، قوی تر شده و از آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری شود.

بنابراین کودک شما بعد از انجام تمرینات قدرتی و وزنه زدن، قرار نیست شبیه بدنسازها به نظر برسد، تنها از نظر بدنی از هم سن و سالان خودش قوی تر خواهد بود.

دقت کنید که ابتدا باید کودکتان حرکات را بدون وزنه انجام داده و کاملاً به آنها مسلط شده و سپس وزنه به آن اضافه کنید. سنگینی وزنه نیز با پیشرفت کودکتان آرام آرام سنگین تر خواهد شد به نحوی که به کودک مفاصل و عضلات کودک فشار وارد نشود.

چه سنی برای وزنه زدن زود است؟

اکثر کودکان از سن ۷ یا ۸ سال دیگر آمادگی کامل شروع تمرینات قدرتی را دارند. اما باید ببینید که آیا از نظر احساسی نیز فرزند دلبندتان آمادگی شروع تمرینات را دارد. زیرا کودک باید کاملاً از مربی خود حرف شنوی داشته و حرکات را به درستی انجام دهد. در غیر این صورت به خودش آسیب خواهد زد. بنابراین زمانی که کودک آمادگی انجام دستورات مو به موی تمرینات ورزشی را داشته و علاقمند به یادگیری است، سن بسیار مناسبی برای اینکار است.

اما بعضی از کودکان تا سن ۸ سالگی، هنوز هم به بلوغ ورزش کردن نرسیده و نیاز به زمان بیشتری دارند. برای این دسته از کودکان حرکاتی مثل کلاغ پر، جست زدن، حرکت خزیدن خرس در اطراف منزل، حکم ورزش های قدرتی را خواهد داشت. تا زمانی که به بلوغ کافی و سن حرف شنوی برسند و تمرینات با وزنه خود را آغاز کنند.

 

چرا آغاز تمرینات با وزنه از کودکی بهتر است؟

انجام ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث تقویت عضلات و افزایش توانایی کودک شما برای دویدن، جهیدن و پرش خواهد شد. تمرینات قدرتی یکی از پیش نیازهای اصلی برای هر ورزشی است. حال تفاوتی نمی کند آن ورزش فوتبال، کشتی یا هر ورزش دیگری باشد.

دقت کنید که کودک بدون تحرک، تبدیل به نوجوان بی تحرک و سپس تبدیل به بزرگسال بدون تحرک خواهد شد. این یعنی زندگی به ساکن ترین شیوه ممکن. اگر کودکان ورزش نکنند، نسبت به همسن و سالان دیگرش که اهل ورزش و انجام تمرینات قدرتی هستند، عقب خواهد ماند. تحقیقات نشان داده که به خاطر کم تحرکی والدین، کودکان امروزی نسبت به کودکان چند دهه قبل خود ضعیف تر هستند. بنابراین حتی اگر همین امروز نیز کودکانتان را به انجام ورزشهای قدرتی ترغیب کنید بازهم دیر شروع کرده اید.

فواید اسکلتی عضلانی تمرینات وزنه برای کودکان

هرچه زودتر تمرینات قدرتی خود را شروع کنید، زودتر نتیجه خواهید گرفت.

آیا تا به حال اصطلاح «سن تمرینی» را شنیده بودید؟ سن تمرینی معیاری برای نشان دادن میزان سالی است که ورزش می کنید.

به عنوان مثال، کودکی که از ۱۰ سالگی تمرینات وزنه خود را آغاز کرده است، در سن ۱۶ سالگی قطعاً وزنه سنگین تری نسبت به کودکی که هیچگاه تمرینات با وزنه انجام نداده، خواهد زد. زیرا سن تمرینی ۶ بزرگتر از ۰ است.

انجام ورزش باعث استحکام بیشتر استخوان ها شده و همچنین حجم عضله سازی کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر خواهد بود و درنتیجه زودتر به نتیجه خواهند رسید.

 

 

فواید روانشناختی وزنه زدن کودکان

کودکان در سن پایین دائماً سعی می کنند باهم بازی می کنند و همه فعالیت هایشان را با هم سن و سالانشان شریک می شوند. اما در حدود سن ۷ یا ۸ سالگی، بعضی از کودکان از هم سن و سالان خود فاصله می گیرند. اما علت چیست؟ علت این است که این دسته از کودکان خودشان را در مقایسه با کودکان دیگر قوی تر حس کرده و در نتیجه ترجیح می دهند از آنها و جمع ها فاصله بگیرند. انجام تمرینات قدرتی باعث موفقیت و افزایش اعتماد بنفس کودکانتان خواهد شد.

 

آیا آماده اید کودکتان تمرینات خود را آغاز کند؟

اگر کودکتان آمادگی انجام تمرینات قدرتی را دارد، بهتر است به دنبال یک برنامه ورزشی مناسب و زیر نظر کارشناسان ورزشی خبره برای بعد از مدرسه کودک دلبندتان باشید، تا در کنار انجام تکالیف خود دچار مشکل کمبود وقت نشود.

 


 

لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!