0

شما هم این ۷ اشتباه خطرناک رو روی ترازو انجام میدین؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱۵ تیر ۱۳۹۸ Ali.kharidar 18 بازدید

عددی که روی ترازو می بینید برایتان حرف آخر را می زند؟

این همان عددی است که شهادت می دهد شما پیشرفت کردید و لاغر شدید یا اینکه برعکس چاق شدید و وزن اضافه کردید؟

خب بگذارید آب پاکی را روی دستتان بریزیم، عدد نقش بسته روی ترازو همه داستان نیست! ممکن است در هنگام وزن کردن اشتباهاتی مرتکب شوید که عدد به دست آمده را تبدیل به یک عدد دستکاری شده کند.

در این مقاله از فیتامین همه اشتباهاتی که ممکن است روی ترازو مرتکب شوید را به شما خواهیم گفت تا زود قضاوت نکنید!

 

۷ اشتباه نابخشودنی روی ترازو

۱ وزن کردن بعد از ورزش

احتمالاً شماهم با این وسوسه بعد از تمرینات بدنسازی تان روبرو شده اید که وای خدای من چقدر عرق کردم مطمئنم وزنم کم شده است. بهتر است که خودم را وزن کنم و ببینم چند کیلو کم کرده ام!

این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می توانید روی ترازو مرتکب شوید. بعد از چند ساعت ورزش، حسابی عرق کرده اید و آب زیادی را از دست داده اید.

هرچقدر از وزنتان کم شده باشد به خاطر همان آبی است که در حین ورزش کردن از دست داده اید و بعد از نوشیدن آب دوباره وزنتان به حالت اول برخواهد گشت.

می توانید با ورزش کردن حتی تا یک و نیم کیلو هم وزن کم کرده باشید که همه این نتیجه از دست رفتن آب بدن است، خصوصاً اگر در محیط گرمی ورزش کرده باشید احتمالاً کاهش وزنتان با این عدد برابری می کند.

 

۲ وزن کردن بعد از حمام

یکی دیگر از زمان هایی که افراد ممکن است خودشان را وزن کنند بلافاصله بعد از حمام و دوش گرفتن است. پوست بدنتان می تواند زیر دوش چندین فنجان آب را به خود جذب کند.

در نتیجه بدنتان آب زیادی جذب کرده و وزن بدنتان بیشتر از مقدار واقعی خود خواهد شد. اینجاست که بازهم ترازو به اشتباه عدد بیشتری را نشان داده و ممکن است تصور کنید حسابی چاق شده اید.

 

۳ بیشتر از متر به ترازو وابسته اید

همه ترازوها به شما مجموع وزن مایعات، چربی و عضلاتتان را نشان می دهند. دقیقاً به شما نمی گویند که شما فلان گرم چربی از دست داده اید. در نتیجه شاید بعد از چندین ساعت تمرین هوازی خودسرانه، به جای چربی اضافه، عضلاتتان را از دست داده باشید!

یا اینکه مثلاً ممکن است برای محاسبه BMI روی ترازو بروید و بعد از به دست آمدن عدد BMI شما را فردی سالم در نظر بگیرد در حالی که دور کمرتان پر از چربی است.

به همین خاطر است که می گوییم بیش از حد وابسته به ترازو نشوید و سعی کنید گاهی اوقات با متر اندازه هایتان را بگیرید.

 

مقاله منتخب: ۷ زمانی که ترازو به شما دروغ می گوید

۴ میانگین هفتگی ندارید

یادتان است که در نکات قبلی گفتیم که کم شدن یا نوشیدن آب هم می تواند وزنتان روی ترازو را تغییر دهد؟ غذا هم دقیقاً همینطور است. گاهی اوقات خوردن یک غذای سرشار از نمک (خوش نمک!) باعث حبس شدن آب داخل بدن شده و ترازو تا چند روزی به اشتباه وزن تان را بیشتر از همیشه نشان می دهد.

یعنی ممکن است تا چند روز شوکه افزایش وزنتان باشید ولی بعد از چند روز وزنتان دوباره به حالت نرمال خودش برگردد که این به خاطر همان غذای نمکی است.

این اشتباه وقتی پیش می آید که شما میانگین وزنی هفتگی نداشته باشید و روزانه خودتان را وزن کشی کنید. به همین راحتی با خوردن یک وعده غذا یا نوشیدن چند لیوان آب محاسبه تان اشتباه خواهد شد.

 

۵ تعهد نداشتن به ترازو

اینکه بخواهید خانه هرکسی رفتید و هر ترازویی که دیدید بلافاصله خودتان را با آن وزن کنید یکی دیگر از اشتباهاتی است که بارها در دوره رژیم تان مرتکب خواهید شد.

درجه بندی ترازوها ممکن است با هم فرق داشته باشد و هرکدام یک عدد را نشان تان بدهد که با اینکار حسابی گیج خواهید شد که کدام ترازو درست است!

اگر دستتان برای انتخاب مدل ترازو باز است بهتر است دنبال ترازوهای پیشرفته که درصد چربی، استخوان، آب و BMI تان را نشان می دهد بروید تا اشتباه محاسباتی رخ ندهد.

مقاله منتخب: چگونه با عضله سازی چاقی موضعی را محو کنیم؟

 

۶ به اندازه کافی خودتان را وزن نمی کنید

در مورد اینکه وزن کشی هر چند یکبار کار درستی است نظرات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد. بعضی ها می گویند هفته ای یکبار، عده ای دیگر می گویند هر روز اینکار را انجام دهید.

طبق تحقیق علمی ای که اخیراً انجام شد، افرادی که هر روز خودشان را وزن می کنند، دغدغه بیشتری برای مصرف کالری داشته و بیشتر کالری می سوزانند.

اما ما معتقدیم نه هر روز اینکار را انجام دهید و نه هفته ای یکبار، حد وسط را گرفته و هر چند روز یکبار آن هم فقط صبح زود قبل از خوردن صبحانه خود را وزن کنید.

۷ به احساساتتان توجه نمی کنید

اینکه بعد از قدم گذاشتن روی ترازو، عدد روی ترازو چه عددی است یک طرف قضیه است. اگر به وزن ایده آل و عددی که آرزو داشتید برسید ولی احساس خستگی و ناامیدی کنید که برایتان فایده ای نخواهد داشت.

شاید وقت آن رسیده که یک قدم به عقب برگشته و از روی ترازو پایین بیایید، وزنی که در آن احساس سلامتی و شادابی می کنید را پیدا کرده و کم کم برای رسیدن به عددی که آرزو دارید روی ترازو نقش ببندد تلاش کنید.

 

مقاله منتخب: ۷ راز ثابت نگه داشتن وزن فاش شد!

 

نتیجه گیری

خوشبختانه در این مقاله با شیوه های صحیح وزن کشی و اشتباهاتی که ممکن است روی ترازو مرتکب شوید آشنا شدیم. اینکه از چه شیوه هایی برای وزن کشی تان استفاده می کنید اهمیت زیادی داشته و لازم است بدانید مسیر را درست می پیمایید.

اما همه تمرکز خود را روی عدد ترازو نگذارید و بیش از حد وابسته به ترازو نشوید. گاهی اوقات متر هم می تواند دوست خوبی برای دوره رژیم و ورزش کردنتان باشد.

 

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. رمان گفته :
    ۱۳:۲۶ ۱۳۹۸/۰۴/۱۵

    من که روزی چند بار وزن میکنم خودمو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!