0

ریکاوری خوشمزه بعد از ورزش‌های هوازی

دسته بندی ها : تغذیه ورزش های هوازی, رژیم غذایی ورزشی ۴ دی ۱۳۹۶ مدیر سایت 543 بازدید

یکی از موارد بسیار مهم برای ورزشکارانی که ورزش‌های هوازی انجام می‌دهند، داشتن تغذیه مناسب است که در عملکرد آنها بسیار موثر است. در ورزش‌های هوازی تحرک و نشاط زیادی وجود دارد، پس برای دستیابی به بهترین نتیجه باید به برنامه غذایی خود توجه ویژه‌ای داشت (ورزش‌های هوازی چه غذاهایی را بیشتر دوست دارند؟).

هرسال هزاران نفر تصمیم می‌گیرند که سبک زندگی سالمی داشته باشند و همان اول، ذهنشان به سمت ورزش سوق پیدا می‌کند؛ بنابراین تغذیه سالم، اهمیت به‌سزایی دارد. تغذیه و ورزش دو یار جدانشدنی ازهم هستند و همیشه باید باهم ترکیب شوند تا هر فردی به اهداف مورد نظر خود یعنی شیوه زندگی سالم، تناسب اندام و نشاط و شادابی دست یابید.

در ادامه به معرفی لیستی از غذاهای پر کربوهیدرات خواهیم پرداخت. بعد از انجام ورزش‌های هوازی، این غذاهای پر کربوهیدرات را بخورید تا انرژی از دست‌رفته را بازگردانید (بعد از ورزش چه چیزهایی باید بخوریم).

 

پیش‌غذا، سوپ غلات کامل

جو دوسر از غلات خوشمزه‌ای است که هضم آن در دستگاه گوارش آسان است؛ چه پیش از ورزش‌کردن مصرف شود و چه بعد از آن. جو دوسر دارای فیبرهای محلول است که به پایین آمدن کلسترول خون کمک می‌کند. بهتر است جو خالص بدون افزودنی‌های قندی را خریداری کرده و خودتان با اضافه کردن مواد مغذی و طعم‌های مختلف، غذای خوشمزه‌ای درست کنید.

همچنین می‌توانید روی آن آجیل یا میوه‌های خشک بریزید تا هم شیرینی آن طبیعی باشد و هم به فیبر و آهن آن افزوده شود. اگر فرصت آشپزی ندارید، می‌توانید آن را از قبل پخته و آماده نگه‌دارید تا هر وقت دوست داشتید در مایکروفر گرم کرده و نوش جان کنید.

شیک فول انرژی

ترکیب ماست و میوه‌های مختلف، یک ترکیب پر کربوهیدرات فوق‌العاده است؛ ماست و میوه‌های مختلف کلسیم، پروتئین، ویتامین C و شیرینی طبیعی را برای عضلات خسته فراهم می‌کنند. برای داشتن انرژی کافی، این شیک خوشمزه را قبل از جلسه تمرین هوازی بنوشید؛ می‌توانید در زمان ریکاوری یعنی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از ورزش، آن را میل کنید؛ این زمان بهترین وقتی است که بدن شما مشغول ترمیم خود و تجدید انرژی از دست‌رفته خود است.

پاستا و پروتئین

کربوهیدرات همراه با پروتئین ترکیبی عالی است که به ترمیم عضلات و تجدید نیروی بدنی کمک می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که لازم نیست پاستا حتما از گندم تهیه شده باشد؛ نودل برنج هم از گزینه‌های خوب فاقد گلوتن است که بافت تُردتر و طعم خوبی دارد و با انواع سس‌ها می‌تواند مصرف شود.

گوشت هم دارای ویتامین‌های گروه B است و می‌تواند سبب افزایش متابولیسم شده و منبعی برای تولید انرژی بیشتر باشد. برای تزئین این غذای خوشمزه می‌توانید از انواع سبزیجات در رنگ‌های مختلف استفاده کنید تا به میزان فیبر و ویتامین‌های آن هم بیفزایید.

فیبرهای شکم پُرکن

مافین‌ها بسته به ترکیبات آنها،‌ می‌تواند سرشار از مواد مغذی باشد. یک مافین بزرگ که در شیرینی فروشی تهیه شده، حاوی ۵۰۰ کالری انرژی و ۲۰گرم چربی است. پس بهتر است مافین را خودتان در خانه درست کنید؛ می‌توانید در پخت آن از میوه‌های خشک با خاصیت آنتی‌اکسیدان و فیبر بیشتر استفاده کنید.

در سبوس گندم مواد معدنی مثل روی هم وجود دارد که به تقویت سیستم ایمنی و داشتن پوست سالم کمک می‌کند؛ می‌توانید انواع توت یا کشمش را هم به مافین اضافه کنید تا خاصیت آنتی اکسیدانی آن افزایش پیدا کند.

حبوبات، دوست‌دار قلب شما

با استفاده از حبوبات مختلف یک سالاد خوش‌رنگ و خوشمزه تهیه کنید؛ این سالاد جذاب، سرشار از ویتامین E بوده و برای تقویت قلب بسیار مفید است؛ خوردن آن بعد از ورزش‌های هوازی پیشنهاد می‌شود !( پیش از ورزش‌های هوازی چه خوراکی‌هایی مصرف کنیم؟)

افزودن لوبیا به این سالاد رمز اصلی آن است؛ چرا که حاوی پروتئین و کربوهیدارت فراوان بوده و به ترمیم عضلات و تجدید قوای آنها کمک می‌کند. این سالاد را به‌عنوان ناهار میل کنید و یا آن را همراه با پروتئین‌های حیوانی مثل مرغ و ماهی برای شام مصرف کنید.

بمبِ بتا کاروتن

سیب‌زمینی و هویج شیرین واقعا ماده‌های غذایی فوق‌العاده‌ای هستند؛ این مواد غذایی علاوه‌بر اینکه یک منبع عالی انرژی و کربوهیدرات به‌شمار می‌روند، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هستند.

یک فنجان سیب‌زمینی شیرین یا هویج می‌تواند ۲۰ درصد از نیاز پتاسیم و بیش از ۷۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین آ را تامین کند؛ همچنین سرشار از ویتامین B6 نیز هست که بیشتر به شکل آنتی اکسیدان بتا کاروتن است.

می‌توانید در این سالاد، علاوه‌بر هویج از اسفناج هم استفاده کنید که منبع آهن است و کمی پرتقال یا لیمو هم به آن بیفزایید که منبع ویتامین سی است و به جذب بیشتر آهن نیز کمک می‌کند.

 

کاری از گروه فیتامین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!