0

راه‌های بهبود اضطراب

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ Ali.kharidar 181 بازدید

اضطراب، ناراحت‌کننده و دردناک بوده و اعصاب را درگیر می‌کند. در این حالت کف دستهای‌تان ممکن است عرق کند، نفس کشیدن‌تان سطحی شود و ضربان قلب‌تان بالا برود. در ادامه با راه‌های بهبود اضطراب آشنا خواهیم شد.

ورزش کنید

تحقیقات بارها نشان داده که ورزش یکی از بهترین راهها برای برطرف‌کردن اضطراب است. براساس پژوهشها بیمارانی که به‌طورمنظم ورزش می‌کنند، ۲۰ درصد کاهش علائم اضطراب دارند. ورزشهای هوازی همچون پریدن، شنا، دوچرخه سواری یا پیاده‌روی بهترین نوع ورزش است. دانشمندان اعتقاد دارند ورزش، روحیه را ارتقا می‌دهد؛ زیرا افزایش جریان خون می‌تواند پاسخگویی مغز به استرس را افزایش دهد.

نفس عمیق بکشید

شاید کلیشه به‌نظر برسد، اما زمان گذاشتن برای دم و بازدم می‌تواند سبب کاهش اضطراب شود. تنفس شکمی، نفسهای آهسته، عمیق و حتی فقط به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نفس عمیق ‌کشیدن در روز مغز را از اکسیژن پر کرده، سبب تحریک سیستم عصبی می‌شود و بدن را آرام می‌کند.

بدنتان را گرم کنید

می‌دانیم که احساس گرما به‌طور طبیعی می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده که ساحل داغ یا وان گرم حمام را با اضطراب ترک کنید؟ دلیل آن این است که احساس گرما، مدارهای مغزی را تغییر داده و به‌طور مستقیم سروتنین (یک انتقال‌دهنده عصبی که سبب بهتر شدن روحیه می‌شود) تولید می‌کند. پس از حمام‌کردن در سونا، میزان اضطراب به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و تنش کم می‌شود؛ پس هنگامی‌که دچار اضطراب می‌شوید، بدنتان را گرم کنید.

به گردش بروید

به گردش و طبیعت بروید تا اضطرابتان کم شود. با بررسی بر روی ۶۰ نفر، قبل و بعد از ۵۰ دقیقه پیاده‌روی در طبیعت یا محیط شهری، محققان دریافتند کسانی که در طبیعت پیاده‌روی می‌کنند، اضطرابشان نسبت به کسانی‌که در شهر پیاده‌روی می‌کنند کمتر است.

گذراندن زمان در طبیعت و فضای سبز، فعالیت بخشی از مغز را که مربوط به خطر افسردگی و سایر بیماریهای ذهنی است کاهش می دهد و افکار منفی را از بین می‌برد.

مدیتیشن کنید

فقط ۳۰ دقیقه زمان در روز می تواند اضطراب و افسردگی را در حدود ۳۸ درصد کاهش دهد که این میزان ضد افسردگی است.

محققان بر این باورند که اصول مدیتیشن –تمرکز بر روی تنفس، حس بدن، تفکرات و محیط بدون شکل‌گیری ایده– می‌تواند کمک کند که تاثیرات احساسات منفی همچون نگرانی زیاد را از بین ببرید.

با بابونه آرامش پیدا کنید

احساس اضطراب دارید؟ بابونه به اثرات تسکین‌دهنده درد و آرامش‌بخشی آن معروف است؛ زیرا بابونه حاوی اپوجنین (یک فلاونوئید که به گیرنده‌های مشابه زاناکس و والیوم که دو داروی ضد اضطراب هستند متصل می‌شود) می باشد.

ماهی بخورید

ماهی بخورید؛ زیرا سرشار از امگا۳ بوده و از اضطراب پیشگیری می‌کند. اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود، سلامتی قلب را بهتر می‌کند و حتی می‌تواند از افسردگی و اضطراب جلوگیری کند.

البته توجه داشته باشید که مکملهای امگا ۳ شناخته شده همچون قرصهای ماهی، تمام مزایای گفته شده را ندارند. توصیه می‌کنیم که امگا ۳ را مستقیما از منابع طبیعی مانند ماهی سالمون، قزل‌آلای رنگین‌کمانی، کنسرو ساردین بگیرید.

موسیقی گوش کنید

پیش از اینکه بخواهید مشغول فعالیتی استرس‌زا شوید، به موسیقی گوش کنید تا سیستم عصبی‌تان آرام شود. آهنگی را انتخاب کنید که احساس خوبی به شما می‌دهد. هر چیزی که شما را آرام کند مختص شخصیت خاص شما است.

هیجان زده شوید

پیش از اینکه به مصاحبه شغلی بروید خودتان را آماده کنید: مثلا با خودتان تکرار کنید و بگویید: “هیجان زده هستم”.

براساس یکی از پژوهشها، محققان به ۱۴۰ نفری که می‌خواستند سخنرانی عمومی داشته باشند گفتند پیش از سخنرانی، یا می‌توانند بگویند من هیجان‌زده هستم یا آرام هستم. کسانی‌که می گفتند هیجان زده هستند سخنرانی طولانی‌تر و ادامه دارتری داشتند؛ زیرا وقتی‌که به خودتان می‌گویید هیجان‌زده هستید، ذهن از جنبه منفی به مثبت می‌رود.

یوگا و حرکتهای کششی انجام دهید

شاید یوگا و انجام حرکتهای کششی در نگاه اول به نظر ترسناک برسد؛ اما با سپری کردن زمان بر روی مت، متوجه می‌شوید که این ورزش چقدر برای قدرت و حرکت خوب است. براساس پژوهشها، یوگا می‌تواند اضطراب را کنترل کند. همچنین یوگا می‌تواند ماده شیمیایی در مغز به نام گاما یا گابا -آمینوبوتریک اسید- را افزایش دهد که این ماده فعالیت سیستم عصبی را تنظیم می‌کند. به‌طور کلی گابا در افرادی‌که اختلال اضطراب و روحیه دارند کاهش می‌یابد.

کاری از گروه فیتامین
یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!