0

راهکارهای هوشمندانه برای افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, ورزش، تغذیه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ Ali.kharidar 0 بازدید

بعضی از مواد غذایی باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن می‌شوند، و همراه با ورزش می‌توانند شما را به اندام ایده‌آل و متناسب برسانند؛ پس اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید سوخت‌وساز بدنتان را افزایش دهید. تا به حال شنیده‌اید که کسی بگوید: سوخت‌وساز بدن من خیلی کند است، و به‌خاطر همین اضافه وزن دارم؛ و یا فرد لاغری را دیده‌اید که خیلی غذا می‌خورد، ولی هیچ‌وقت چاق نمی‌شود؟ تنها به این دلیل که سوخت‌وساز بدنِ او خیلی بالا بوده است.(برای افزایش سوخت‌ و ساز بدن، قبل از ورزش چه بخوریم؟)

حتماً می‌دانید که همه ما سرعت سوخت‌وساز متفاوتی داریم. متأسفانه با گذشت هر سال از زندگی، سوخت‌وساز طبیعیِ کالری، بیشتر کند می‌شود و بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که وقتی سنشان بالا می‌رود، اضافه وزن پیدا می‌کنند. پس با فیتامین همراه باشید تا ببینید که چگونه می‌توانید هرچه زودتر، سرعت سوخت‌وساز بدنتان را بالا ببرید و به کاهش وزن و تناسب اندام برسید.

 (پرسش و پاسخ‌های پرتکرار شما از مربی ورزشی فیتامین)

 

افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن

این راهکارها، باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن می‌شود:

  • فقط سفیده تخم‌مرغ را بخورید.
  • از نان و برنج قهوه‌ای استفاده کنید.
  • از انواع گیاهان به‌عنوان چاشنی غذا استفاده کنید.
  • هر روز مقدار زیادی میوه‌جات و سبزیجات تازه میل کنید.
  • روزانه حداقل در سه ست ۳۰ دقیقه‌ای تمرینات ورزشی با شدت پایین انجام دهید.
  • وقتی وزنه بلند می‌کنید، عضله و ماهیچه می‌سازید. داشتن ماهیچه بیشتر باعث می‌شود تا چربی بیشتریِ بسوزانید.
  • صبح‌ها، کربوهیدرات‌های تمام غلات مثل نان و کلوچه میل کنید.
  • روزانه فقط از یک یا دو نوع لبنیات، با درصد چربیِ پایین استفاده کنید.
  • آب‌میوه‌های طبیعی و چای سبز بنوشید. عصاره چای سبز در یک دوره ۲۴ ساعته، ۴ درصد سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد.
  • وقتی برنامه غذایی شما مبتنی بر مواد پروتئینی باشد، خیلی بیشتر از زمانی‌که کربوهیدرات یا چربی مصرف کنید، کاهش وزن اتفاق می‌افتد.
  • از ماهی و مرغ بدون پوست، به روش پخته‌شده، کبابی، آب‌پز و یا بخارپزشده، بدون اضافه‌کردنِ سس یا کره، استفاده کنید.
  • سوار آسانسور نشوید مگر این که وسایل زیادی داشته باشید. استفاده از پله‌ها، بهترین روش برای افزایش سوخت‌وساز بدن است. حتی وقتی از پله برقی استفاده می‌کنید هم حرکت کنید.
  • بدن شما برای روند کالری‌سوزی به آب نیاز دارد. حتی اگر آب بدنتان متعادل باشد این رویه کند می‌شود، بنابراین باید دست کم روزانه هشت لیوان آب بنوشید.
  • هوشمندانه غذا بخورید. باید سوخت‌وساز بدنتان را با تقسیم وعده‌های غذایی بالا ببرید. متابولیسم بدن، در فاصله بین دو وعده غذایی آهسته می‌شود. به این ترتیب باید هر سه تا چهار ساعت یک میان‌وعده یا وعده غذایی میل کنید.

کاهش سوخت‌وساز بدن و افزایش وزن

این موارد، باعث کاهش سوخت‌وساز بدن و افزایش وزن می‌شود:

  • از چربی‌ها دوری کنید.
  • هرگز صبحانه را ترک نکنید.(بهترین صبحانه برای کاهش وزن)
  • از خوردن قند و شرینی‌ها دوری کنید.
  • بیش از یک فنجان قهوه در روز ننوشید.
  • از خوردن غذاهای سرخ‌کردنی و سس پرهیز کنید.
  • از نوشیدنی‌های الکلی و نوشابه‌های رژیمی پرهیز کنید.
  • برای پخت‌وپز، از میزان کمی روغن زیتون استفاده کنید.
  • هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید؛ ‌زیرا سوخت‌وساز بدن کم می‌شود.
  • یک‌جا نشینی را کنار بگذارید. ۲۰ دقیقه نشستن به‌طور ثابت، مانع از متابولیسم مؤثر بدن شده و موجب افزایش وزن می‌شود. پس حتماً بلند شوید و چند حرکت کششی انجام داده و چند قدم هم که شده، راه بروید.

با این راهکارها همیشه تناسب اندام داشته باشید

بسیاری از افراد چاق با رژیم‌های سخت و خودسرانه، اقدام به کاهش وزن و لاغری سریع می‌کنند، اما بعد از مدتی دچار آسیب‌های مختلف،‌ ریزش مو، ضعف، بیماری‌های دستگاه گوارش و حتی گاهی بیماری‌های روانی می‌شوند. این افراد با ادعای اینکه رژیم به من نمی‌سازد و ضعیف شده‌ام، دوباره شروع به پرخوری کرده و به وزن اولیه و یا شاید بدتر بازمی‌گردند.

بیشتر افراد چاق، وزن ایده‌آلی را در نظر می‌گیرند که رسیدن به آن حداقل در کوتاه‌مدت غیرممکن است. فرد چاق، خیلی زود خسته می‌شود و رژیم را متوقف می‌کند، ولی رژیمی که توسط یک متخصص تغذیه ارائه می‌شود، کاملاً دست یافتنی است. (توصیه لاغری فردی که قبلاً چاق بوده)

 

 

هدف از رژیم کاهش وزن

خانم‌ها تمایل زیادی به رژیم کاهش وزن دارند، اما هدف از رژیم، رسیدن به ثبات وزنی و الگوی مناسب زندگی است. شما با شروع یک رژیم کاهش وزن، اقدام به لاغری می‌کنید و با تغییر سبک زندگی به حفظ این وزن می‌پردازید. فردی که رژیم می‌گیرد باید بداند رژیم غذایی که تاکنون داشته اشتباه بوده است. میزان انرژیِ مورد نیاز و مواد غذایی که باید به فرد برسد با یک رژیم سالم تعیین می‌شود، که باید الگوی همیشگیِ او برای غذا خوردن باشد، نه فقط برای کاهش وزن! با کاهش وزن، فرد هم توده چربیِ بدن خود را از دست می‌دهد، هم توده عضلانی؛ رژیم‌های کوتاه‌مدت موجب هدر رفتنِ سریع توده عضلانی می‌شود و فرد دچار سوء‌هاضمه می‌گردد. (۱۳ نکته فوق حرفه‌ای برای کاهش وزن)

 

نکاتی برای تثبیت وزن

  1. از نگرانی‌ها و استرس‎های خود بکاهید.
  2. از انواع شیرینی‌ها و غذاهای پرچرب پرهیز کنید.
  3. یک برنامه ورزشی شخصی و منظم انتخاب کنید. (برنامه ورزشی تناسب اندام دوهفته‌ای)
  4. برای تثبیت وزن باید ابتدا شیوه زندگی خود را تغییر دهید و آن را براساس یک رژیم غذاییِ اصولی پایه‌ریزی کنید.

 


 

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :