0

دلیل بروز مشکلات گوارشی ورزشکاران و راه‌حل آن

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ Ali.kharidar 3 بازدید

شاید برای شما هم پیش آمده که در حین تمرین و یا بعد از آن، مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع یا دلپیچه سراغتان بیاید؟ خب، خداروشکر تنها نیستید! درست است که ورزش برای سلامتی‌تان خوب است، اما همین ورزش می‌تواند مسیر و سیستم گوارشتان را به صورت کوتاه‌مدت به زحمت انداخته و در نتیجه دچار حالت تهوع، استفراغ، دلپیچه، رفلاکس معده یا در ترسناک‌ترین حالت ممکن، دچار خونریزیِ مقعدی شوید.

مشکلات گوراشی تقریباً در بین ورزشکاران شایع بوده و طبق تحقیقات بین ۲۰ تا ۹۶ درصد در حین انجام تمرین یا بعد از آن دچار این عارضه می‌شوند. البته ناگفته نماند که مشکلات گوارشی در زنان، شایع‌تر از مردان است. در ادامه این مقاله از فیتامین،‌ مشکلات گوارشی و علت بروز آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد. (چند درمان خانگی برای بهبود بیماری)

 

ورزش‌های مرتبط با دل‌دردهای گذرا

بهتر است ابتدا به سراغ یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی مرتبط با ورزش برویم؛ این عارضه شایع را با نام دل‌دردهای گذرا می‌شناسند. در هنگام بروز این مشکل دل‌درد‌های ناگهانی مانند پیچ‌رفتن‌های یک‌باره را احساس خواهید کرد. علت بروز دقیق این مشکل مشخص نیست، اما احتمال بسیار زیاد بروز این دل‌دردهای ناگهانی باعث فشار بر رباط‌های اطراف شکم یا احساس درد در لایه بیرونیِ شکم می‌شود. احتمالاً خیلی زود چنین دردی برطرف می‌شود، اما نباید این مشکل را شوخی بگیرید و حتماً علت بروز آن را پیگیر شوید.

جلوگیری: برای جلوگیری از بروز دل‌دردهای ناگهانی، بهتر است دو ساعت مانده به تمرین از خوردن یا نوشیدن مایعات حاوی شکر یا نمک پرهیز کنید.

یکی دیگر از مشکلات بسیار جدی که ممکن است در حین ورزش اتفاق بیفتد، کاهش جریان خون (ایسکمی) در ناحیه روده بوده که منجر به حالت تهوع، شکم درد و نفخ خواهد شد. البته این مشکل چندان شایع نبوده و فقط کافی است کمی بیشتر آب بنوشید تا در حین تمرین، خون کافی به روده‌تان برسد.

رفلاکس و سوزش سر معده

بیش از ۲۰ درصد ورزشکاران، در حین ورزش دچار رفلاکس معده و علائم مربوط به آن می‌شوند. انقباض عضلات شکم در حین تمرین باعث می‌شود که فشار بیشتری به مجاریِ داخل شکم وارد شود. سوزش سر معده نیز نشان‌دهنده این است که رفلاکس معده دارید و این مشکل با ورزش بدتر خواهد شد.

جلوگیری: برای اینکه احتمال بروز مشکل گوارشی در هنگام ورزش کمتر شود، بهتر است دو ساعت بعد از غذا ورزش نکنید و سعی کنید که وعده‌های غذاییِ پیش از ورزشتان زیاد سنگین نباشد. از خوردن غذای چرب، نوشیدنی‌های حاوی شکر، قبل یا در حین ورزش خودداری کنید. در صورتی‌که بعد از رعایت این نکات باز هم دچار رفلاکس شدید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کرده و دارویی برای کاهش رفلاکس معده‌تان تهیه کنید.

 

اسهال

بدترین مشکل گوارشی که ممکن است اتفاق بیفتد، اسهال است. زمانی‌که با شدت بالا ورزش می‌کنید، کارکرد سیستم عصبی و تحرکات روده تغییر کرده و ممکن است دچار اسهال شوید، اما این مشکل، بیشتر برای افرادی پیش می‌آید که مسافت بسیار طولانی را با سرعت زیاد می‌دوند. همچنین مصرف قرص‌های غیراستروئیدی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن نیز می‌تواند لایه موکوز موجود در مسیر گوارشی‌تان را تحت تأثیر قرارداده و یکی از دلایل بروز اسهال در حین ورزش باشد.

جلوگیری: اگر شماهم سابقه اسهال در حین ورزش را دارید، بهتر است از خوردن وعده‌های غذایی پرچرب یا خیلی شیرین قبل از ورزش پرهیز کنید.

حالت تهوع

بروز حالت تهوع در حین ورزش، تجربه ناخوشایندی است که برای هرکسی اتفاق می‌افتد. این مشکل می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. گاهی اوقات این مشکل به خاطر رفلاکس معده یا استرس زیاد قبل از ورزش به وجود می‌آید، اما به‌طور کلی هنگام انجام تمرینات ورزشی، گردش خون در دستگاه گوارش کم‌شده و هضم غذا در سیستم گوارش به کندی انجام می‌گیرد. در نتیجه غذایی که قبل از ورزش میل می‌کنید، برای مدت طولانی‌تری داخل شکمتان باقی خواهد ماند. همچنین خوردنِ غذای سرشار از چربی و فیبر می‌تواند احتمال بروز حالت تهوع در حین ورزش را افزایش دهد.

جلوگیری: در صورتی‌که بارها به بروز حالت تهوع در حین ورزش دچار شده‌اید، حداقل دو یا سه ساعت بعد از خوردن غذا صبر کرده و به سراغ ورزش نروید. همچنین ممکن است علت حالت تهوع شما به نوشیدن قهوه بازگردد، درست است که قهوه عملکردتان را افزایش می‌دهد، اما بعضی از ورزشکاران را دچار حالت تهوع می‌کند. نوشیدن آب کافی قبل از حالت تهوع نیز به ورزشکاران توصیه می‌شود. (کافئین دوست یا دشمن سلامتی؟)

 

خونریزی دستگاه گوارش

متأسفانه ۸ تا ۲۸ درصد از دونده‌های سرعتی به عارضه خونریزی دستگاه گوارش دچار می‌شوند، که هنوز علت بروز این مشکلِ گوارشی مشخص نیست. یکی از نظریه‌هایی که عنوان شده این است که با شروع ورزش و کاهش جریان خون در دستگاه گوارش، دیواره روده کمی حساس شده و منجربه خونریزی می‌شود. البته بروز این مشکل برای افرادی‌که قرص‌های غیراستروئیدی و ضدالتهاب مصرف می‌کنند نیز شایع است.

 

برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی عدد ۱ را به سامانه ۳۰۰۰۶۰۲۶۳۶ پیامک کنید.

 

نکات پایانی

بسیاری از ورزشکاران، پیگیر مشکلات گوارشی در حین ورزش نبوده و بلافاصله تمرینات را کنار می‌گذارند. در حالی‌که این مشکلات با انتخاب یک برنامه ورزشی و تغذیه‌ای مناسب به آسانی قابل حل است. پس یادتان باشد که برای پیشگیری از بروز بیماری، برنامه ورزشی و تغذیه‌ای شخصی‌تان را از متخصصان دریافت کنید. (چطور از فیتامین برنامه ورزشی بگیرم؟)

 


لینک منبع

 

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!