0

حرکت اسکوات بهتر است یا پرس پا؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ Ali.kharidar 309 بازدید

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که بین حرکت اسکوات و پرس پا چه تفاوتی وجود دارد؟ به نظر شما برای قوی‌تر کردنِ عضلات چهار سر ران، بیشتر تمرکزمان را باید بر روی حرکت اسکوات بگذاریم یا پرس پا؟ یا اینکه هر دو حرکت باید باهم ترکیب شوند تا به نتیجه دلخواه برسیم؟ خب با وجود اینکه هر دو حرکت، یک عضله خاص را درگیر می‌کنند، باید بررسی کنیم و ببینیم که چه تفاوتی بین این دو وجود دارد و باید چه استراتژیِ خاصی را در پیش بگیریم. ابتدا حرکت اسکوات و پرس پا را به صورت جداگانه توضیح داده و سپس به سراغ تفاوت‌های این دو خواهیم رفت تا به نتیجه نهایی یعنی انتخاب بهترین تمرین برای عضلات چهار سر ران برسیم.

حرکت اسکوات

حرکت اسکوات به قدری سرشناس و قدیمی است که آن را به‌عنوان پدر بزرگ تمرینات ورزشی در بدنسازی می‌شناسند. این حرکت به‌طور هم‌زمان عضلات مختلفی مانند، عضلات چهار سر، همسترینگ و عضلات سرینی را درگیر کرده و هم‌چنین عضلات لگن و بلاتنه‌تان نیز بی‌نصیب نبوده و برای حفظ ثبات بدن، در حین انجام حرکت، خواه ناخواه درگیر خواهند شد.

دامنه حرکتی یا همان ROM نیز در حین انجام حرکت اسکوات، برای مفصل زانو و لگن در بیشترین حد بوده و جالب است بدانید که با بیشتر شدن دامنه حرکتی، عضلات بیشتر درگیر شده و نتایج بهتری از این تمرینتان خواهید گرفت. به‌طور خلاصه بخواهیم بگوییم این حرکت به حدی شگفت‌انگیز است که بسیاری از متخصصان تمرین با وزن بدن، اسکوات را تمرینی برای کل بدن به حساب می‌آورند! (جادویی به نام اسکوات)

حرکت پرس پا

این دستگاه بیشتر توسط بدنسازان، برای درگیر کردنِ عضلات پا استفاده می‌شود و به‌عنوان چالشی‌ترین حرکت ورزشی برای عضله‌سازیِ پاها به‌شمار می‌رود. فرد ورزشکار، در زیر دستگاه دراز کشیده و سعی می‌کند تا با صاف‌کردنِ زانو، وزنه را از خود دور کرده، سپس دوباره با خم‌کردنِ زانو سکوی دستگاه پرس پا را به خود نزدیک کند. در انجام تمرین با این دستگاه عضله چهارسر ران، سرینی و همسترینگ درگیر می‌شود.

 

تفاوت‌‌های بین اسکوات و پرس پا

۱ عضله‌سازی فوق‌العاده

اسکوات، تمام بدنتان را در حین انجام حرکت لیفت درگیر نموده و در نتیجه به هدفتان یعنی قدرت و نیروی بیشتر خواهید رسید.

۲ کالری‌سوزی بیشتر

از آنجا که تقریباً همه عضلاتتان در حین انجام حرکت اسکوات درگیر می‌شود، در نتیجه کالری سوزی‌تان نیز اعجاب‌انگیز خواهد بود. این کالری‌سوزی، لحظه‌ای نبوده و تا ۲۴ ساعت بعد از تمرین نیز ادامه خواهد داشت.

 

۳ تعادل بهتر

یکی دیگر از علت‌هایی که حرکت اسکوات را پیشنهاد می‌دهیم، بحث تعادل است. اگر بخواهید با دستگاه پرس پا تمرین داشته باشید، تنها عضلات چهارسرتان تقویت خواهد شد و نمی‌توانید منتظر تغییری در قدرت عضلات سرینی باشید. به همین خاطر در حال حاضر تقریباً ۹۰ درصد از مردم، عضلات سرینی قوی‌تری نسبت به عضلات چهارسر خود دارند که همین موجب برهم خوردن تعادل عضلات مخالف شده و در دراز مدت، خودش را به شکل مشکلات کمر و زانو نشان خواهد داد.(چند تمرین ساده اسکوات که بدن را تغییر می‌دهد)

۴ هسته بدن قوی‌تر

حرکت اسکوات نسبت به پرس پا دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که یکی دیگر از آن‌ها افزایش قدرت هسته بدن است. طی بررسی‌هایِ علمیِ صورت گرفته، فشار وارده توسط حرکت اسکوات روی هسته بدن، بسیار منطقی‌تر از فشار وارده در حرکت پرس پا است. جالب است بدانید که در حین انجام حرکت اسکوات، درگیریِ عضلات شکم و پهلوهایتان (هسته بدن) حتی از حرکت کرانچ هم بیشتر خواهد بود، که این نکته جای تأمل دارد.(چرا هنگام انجام حرکت کرانچ گردن درد دارید؟)

۵ ثبات بدنی بیشتر

دستگاه پرس پا معمولاً شما را مجبور می‌کند تا کمترین نیازی به عضلاتِ تثبیت‌کننده بدنتان (عضلاتی که باعث می‌شود تا شما صاف بایستید) نداشته باشید. از طرف دیگر حرکت اسکوات باعث می‌شود تا حسابی عضلات تثبیت‌کننده بدن یعنی عضلات نزدیک‌کننده و دور کننده‌تان، قوی شوند و دچار آسیب‌دیدگی در حین ورزش نشوید.(با ترفندهای پرس پا همه عضلات را غافلگیر کنید!)


لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!