0

حمام آب یخ بهتر است یا جوراب های کمپرس کننده؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۲ مهر ۱۳۹۵ Ali.kharidar 3 بازدید

به نقل از lava magazine: بعد از اینکه در باشگاه به سختی تمرین کرده اید و خودتان را حسابی خسته و کوفته کرده اید، نیازی نیست که یک متخصص به شما بگوید سلول های عضلانی در ساق پا، عضلات چهار سر، همسترینگ و باسن شما چقدر درب و داغان شده اند.

در کتابی با عنوان مبانی فیزیولوژی ورزشی تاثیر دوی ماراتن بر سلول های عضلانی نشان داده شده است. بیوپسی عضلات یک دونده قبل و بعد از ۲۶ مایل مسابقه دو، تصویری از متلاشی شدن میتوکندری سلول را نشان داده است.

نیازی نیست شما اسلایدهای گرفته شده در این تحقیق را ببینید تا بفهمید چرا بعد از یک مسابقه سخت مجبورید برای بالا و پایین رفتن از پلکان دست خود را به نرده ها بگیرید.

ممکن است یک فیزیوتراپ، یک مربی یا یک ورزشکار حرفه ای راه حل این مشکل را به شما بگوید به طوریکه همیشه آن را به عنوان بخشی از برنامه ورزشی خود بعد از مسابقات انجام دهید، یعنی همیشه بعد از مسابقه حمام آب یخ بگیرید.

این دستورالعمل ممکن است به این شکل باشد: وان حمام را تا نصفه پر از آب سرد کنید به طوریکه کل بدن شما را فرا بگیرد، بعد چند قالب یخ در آن بیندازید و صبر کنید یخ ها آب شوند و دمای آب پایین تر رود. یک ربع تا ۲۰ دقیقه در آب یخ بمانید، دقایقی که برای شما به سختی می گذرد…


با توجه به چیزهایی که گفته شد، یک خبر خوب یا شاید هم بد اینکه: در سال گذشته محققان دانشکده علوم و تغذیه کوئینزلند تحقیق جامعی انجام دادند که در آن ۲۱ ورزشکار تا ۱۲ هفته بعد از تمرینات ورزشی به مدت ۱۰ دقیقه در حمام آب یخ قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که گروهی از ورزشکاران که بعد از تمرین حمام آب یخ نمی گرفتند خیلی بهتر از گروهی عمل می کردند که بعد از تمرین حمام آب یخ می گرفتند. علت این مساله آن است که ترمیم سلول های جانبی بر اثر سرمای یخ کندتر می شود.

بنابراین افرادی که تمرینات ورزشی سخت می کنند یا دچار آسیب دیدگی شده اند باید به جای غوطه ور شدن در آب یخ به دنبال راه حل دیگری باشند.

متخصصان نگرانی های دیگری هم در مورد استفاده از حمام آب یخ دارند؛ مثلا اینکه یخ کردن بدن به جای اینکه تورم را کاهش دهد سبب گسترده تر شدن آن می شود و دیگر اینکه در کار اعصابی که به مغز می روند اختلال ایجاد می کند. مثلا وقتی که زانوی شما آسیب دیده است، و فورا آن را با یک کیسه آب یخ منجمد می کنید باعث می شوید که واکنش درمانی بدن نسبت به آن قطع شود و هورمون های مفیدی که برای درمان آن لازم است ترشح نشود.

یکی دیگر از انتقاداتی که به این شیوه درمان می شود این است که یخ کردن باعث کند شدن جریان خون به سمت محل آسیب دیده می شود. در نتیجه مواد مغذی دیرتر به آن محل می رسد و مواد زاید هم دیرتر از آن محل دفع می شود.

شاید تصور کنید که با حمام آب یخ بعد از ورزش های سخت میزان فشار و استرس جسمی را کاهش داده و درمان را تسریع می کنید و سبب بهبود سریعتر بافت آسیب دیده می شوید اما در واقع در روند طبیعی درمان اختلال ایجاد می کنید.

این خبر بد بود از این جهت که تا بحال فکر می کردید راهی وجود دارد که به بهبود سریع شما کمک کند، اما این خبر خوب بود از این جهت که می توانید این رسم که چندان هم لذت بخش و خوشایند نیست کنار بگذارید و دیگر مجبور نیستید حمام آب یخ بگیرید.

دانشمندان پروسه درمان بافت آسیب دیده را زیر میکروسکوپ و با کمک کرونومتر بررسی کرده اند. حدودا سه ساعت بعد از تمرینات ورزشی سخت یا مسابقات، گروهی از گلبول های سفید در مغز استخوان تولید می شوند که اسم آنها نوتروفیل است و به سوی بافت هایی که تحت فشار بوده اند می روند.

تولید نوتروفیل ها اولین عکس العمل قسمت ملتهب شده است که به دنبال آن سیگنال های شیمیایی ارسال می شود و نوتروفیل ها از طریق رگهای خونی به هر قسمتی که نیاز باشد می روند. تا ۲۴ ساعت نوتروفیل ها مواد زاید را از سلول ها و از خون خارج می کنند. بعد از آن لنفوسیت ها وارد عمل می شوند و کار پاکسازی را تا ۳ روز دیگر ادامه می دهند.

هر چه جریان خون و لنف به سمت آن ناحیه بدن بیشتر باشد بهتر است و به همین علت است که تکنولوژی های کمپرس کننده برای ورزشکاران حرفه ای به صورت استاندارد در آمده اند، از جوراب های کمپرس کننده گرفته تا وسایل بادی. ایده کلی ساخت این جوراب ها این است که با پوشیدن آن بعد از تمرینات سخت جریان خون افزایش یافته و روند بهبود تسریع می شود.

در سال ۲۰۱۵ تحقیقی در مورد نحوه عملکرد این جوراب های کمپرس کننده در ورزشکاران صورت گرفت. سی و سه ورزشکار دو هفته قبل و دو هفته بعد از مسابقات ماراتن مورد تست تردمیل قرار گرفتند. دوندگان باید آنقدر می دویدند که کاملا خسته شوند و ضربان قلب آنها به حداکثر ممکن برسد.

بعد از این تست دوندگان تا ۴۸ ساعت باید جوراب های کمپرس کننده می پوشیدند. نتایج نشان داد که استفاده از این جوراب ها روند ریکاوری را تسریع می کند.

به نظر می رسد جوراب های کمپرس کننده و تنگ مثل یک لایه ماهیچه ای عمل می کنند و فاصله بین رگ ها را کاهش داده و سبب افزایش جریان خون می شوند. در حقیقت این جوراب ها پاهای شما را فشرده می سازند تا خون از آنها به سمت قلب برود. پس بهتر است به جای حمام آب یخ از این جوراب ها استفاده کنید.

کاری از گروه فیتامین 

 


منبع:

Is Compression More Effective Than An Ice Bath?

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. دانیال گفته :
    ۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷

    سلام، لطفا چند مقاله بخونید و بعد به نشر یک مطلب بپردازید، در حال حاضر برترین پایگاه های بدنسازی ورزشکاران حرفه ای در آمریکا و کشورهای پیشرفته از کرایوتراپی (سرما درمانی ) پس از تمرین استفاده میکنند چون بزرگترین مزیت اون دفع اسید لاکتیک در کمترین زمان ممکن هست که اتفاقا برعکس ادعای این مقاله روند ترمیم و بازیابی را تسریع میبخشد، خواهشا کمی مطالعه بیشتر- مردم به اطلاعات سایت هایی چون شما اعتماد میکنند.
    با تشکر-دانیال کردی
    مربی بدنساز تیم های ورزشی حرفه ای در رشته های مختلف به ویژه بسکتبال
    مربی رسمی فدراسیون جهانی بدنسازی wnbf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :