0

توصیه‌های ساده و کاربردی برای روزه ‌گرفتن ورزشکاران

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱ خرداد ۱۳۹۷ مدیر سایت 239 بازدید

آیا روزه‌داری و روزه گرفتن ورزشکاران خللی در تمرینات حرفه‌ای و روند پیشرفت و رشد آن‌ها وارد می‌کند؟ برخلاف باور خیلی از افراد که احساس می‌کنند در ماه رمضان نمی‌توانند ورزش کنند، داشتن آگاهی در این زمینه باعث می‌شود تا روزه‌داران علاوه‌بر بعد معنوی، به پرورش جسم خود نیز بپردازند. در حقیقت، روزه‌داری با ورزش‌کردن هیچ تضادی ندارد؛ چه بسا خلق‌وخوی روزه‌دار را در روزهای طولانیِ فصل گرم سال نیز بهتر می‌کند. در این مقاله قصد داریم که به بررسیِ روزه‌ گرفتن ورزشکاران و راهکارهایی برای تأمین انرژی و افزایش قدرت آن‌ها بپردازیم. (چگونه با دهان روزه ورزش کنیم؟)

۱ اگر به‌دنبال آرامش هستید، ورزش کنید

انجام تمرینات سبک ورزشی به‌ویژه حرکات کششی، چند ساعت بعد از افطار راهکار مناسبی است، چون رخوت و سستی را از تن بیرون می‌کند و باعث می‌شود تا روز بانشاطی داشته باشید.(از ورزش متنفرید؟ این ایده‌ها را امتحان کنید)

ورزش، تنش و استرس را کم می‌کند. اگر با دهان روزه مشغول کارهای پردردسر هستید، این توصیه را جدی بگیرید. انجام تمرینات ورزشی بعد از افطار سبب استقامت فکری در محل کار می‌شود و صبر و تحملتان را برابر ناملایمات زندگی بیشتر می‌کند. برای رسیدن به این باور، حتماً امتحان کنید.(چگونه با ورزش به شادابی برسیم؟)

 

۲ اگر از تجمع چربی متنفرید، ورزش کنید

چقدر حاضرید به فروشگاه‌های اینترنتی و باشگاه‌های ورزشی، پول بدهید تا کاهش سایز داشته باشید؟ چقدر در بوستان‌ها می‌دوید تا اندام متناسبی داشته باشید و لباس دلخواهتان را بپوشید؟ از تجمع چربی نگرانید؟ انجام تمرینات ورزشی در ماه رمضان، از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می‌کند و متابولیسم بدن را بالا می‌برد.(تجمع چربی در هر قسمت بدن نشانه چیست؟)

برطبق برررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که ورزشکاران روزه‌دار بر مشکلات گوارشی غلبه می‌کنند و به سبب رعایت رژیم غذایی در کنار تحرک و انجام تمرینات ورزشی، مشکل نوسان قند خون ندارند. نگران نباشید؛ روزه‌داری به هیچ‌وجه برنامه ورزشی شما را خراب نمی‌کند، فقط دقت داشته باشید که چه غذاهایی را در چه زمانی میل می‌کنید. (برنامه ورزشی چربی‌سوز در ماه رمضان)

۳ برای حرفه‌ای‌شدن، سحری بخورید

حتما هنگام سحر از رختخواب بلند شوید و وعده سحری را میل کنید؛ در غیراین‌صورت خودتان ضرر خواهید کرد، زیرا بیشتر انرژیِ بدن، از خوردن سحری تأمین می‌شود.(بهترین برنامه غذایی برای سلامتی و تناسب اندام)

یادتان باشد ورزشکاری که وعده سحری را حذف می‌کند، در طول روز دچار ضعف شدید می‌شود و به اشتباه،‌ تقصیرها را به گردن روزه‌داری می‌اندازد. در صورتی‌که بیدارشدن در سحر، مشکلی با روزه و ورزش ندارد. یادتان باشد که در وعده سحر، کم‌خوری و پرخوری نکنید؛ زیرا در هر دو صورت، حال خوبی نخواهید داشت.

۴ برای پیشگیری از بیماری، پرخوری و کم‌خوری نکنید

ورزشکاری که در وعده سحری پرخوری می‌کند، بعد از چند دقیقه فشار زیادی در معده احساس خواهد کرد؛ اگر هم بعد از غذا، بخوابد فاجعه‌ای درحد بازگشت غذا و درد و نفخ و سوزش معده رخ می‌دهد.

همچنین ورزشکاری که وعده سحری را اصلاً جدی نمی‌گیرد، به نوعی دیگر دچار مشکل می‌شود. قطعاً‌ با حذف وعده سحری،‌ در گرما و ساعات طولانیِ روزه‌داری، دچار ضعف شدید و حال بد خواهد شد.(این ۶ ماده غذایی موجب نفخ شکم می‌شود!)

۵ برای تضمین سلامتی، مایعات بنوشید

مایعات توصیه‌شده برای سحری باید به‌تدریج نوشیده شوند و نوشیدن یک لیوان آب‌میوه و یک لیوان شربت عسل وعده سحری را لذت‌بخش‌تر می‌کند. در سحر پروتئین به اندازه کافی مصرف کنید. همچنین از نوشیدنِ چای، قهوه و نوشابه پرهیز کنید، زیرا مصرف این نوشیدنی‌ها باعث دفع آب از بدن می‌شود. برای پیشگیری از احساس تشنگی، در پایان وعده سحری لیموترش استفاده کنید. برنامه غذاییِ سحر نیز بهتر است شامل مواد غذایی متنوعی باشد. توصیه می‌شود غذاهای سرخ‌کرده را کم کرده و به جای آن غذاهای آب‌پز و بخارپز میل کنید.(توصیه‌های تغذیه‌ای فیتامین برای قوی‌ترشدن)

۶ با تنظیم قند خون، در طول روز شارژ شوید

به نظر شما مهم‌ترین نیاز بدن در زمان افطار چیست؟ بله؛ یک منبع انرژی به شکل گلوکز (قند خون) است. پس می‌توان از خرما کمک گرفت که بهترین منبع انرژی برای تأمین قند خون به حساب می‌آید.(چگونه با ورزش و رژیم غذایی از دیابت نوع ۳ پیشگیری کنیم؟)

اگر خرما را به همراه شیر یا یک فنجان آب ولرم نوش جان کنید، به معده‌تان هیچ فشاری نمی‌آید. یادتان باشد که بعد از ۱۸ ساعت غذا نخوردن، به ‌یک‌باره نمی‌توانید معده‌تان را پر از مواد غذاییِ جورواجور کنید. خوردنِ غذای کم‌چرب، چای کمرنگ و سوپ سبزی، برای کنترل قند خون و انجام تمرینات توصیه می‌شود.

۷ برای نتیجه بهتر، در بهترین زمان ورزش کنید

در این روزها که افطار حدود ساعت ۹ شب است، پیدا کردن زمان مناسب برای انجام تمرینات ورزشی کمی سخت می‌شود. بهترین زمان ورزش در شرایط عادی، چهار ساعت بعد از خوردن غذا توصیه شده است، اما در ماه رمضان و زمانی‌که دیگر چهار ساعت بعد از افطار، در رختِ‌خواب هستید، پس تکلیف ورزش‌کردن چه می‌شود؟ (بهترین زمان ورزش برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی)

انجام تمرینات ورزشی، بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی و فشار بر سیستم عصبی، مفصلی، گوارشی و عضلانی است که درنهایت باعث بروز آسیب‌های ورزشی و بیماری خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود که در طول روز، حرکات ورزشی سبک انجام دهید.

۸ برای پیشگیری از آسیب،‌ تمرینات سبک انجام دهید

ورزشکاران باید در ماه رمضان، تمرینات ورزشیِ سبک‌تری انجام دهند؛ چون تمرینات سنگین موجب از دست‌دادنِ آب زیاد، نمک و ضعف شدید بدن می‌شود.

اگر همیشه یک ساعت ورزش می‌کردید، در ماه رمضان این مدت را به ۳۰ دقیقه تغییر دهید. در هوای گرم ورزش نکنید و مراقبت‌های پزشکی را نیز در نظر بگیرید. ورزشکارانِ قهرمانی نیز باید ساعت زیستیِ بدن را مورد توجه قرار دهند. با توصیه پزشکِ تغذیه، روزه بگیرند؛ همچنین دقت داشته باشند که در هفته اول ماه رمضان، به هیچ‌وجه تمرینات هوازی با شدت زیاد انجام ندهند.


کاری از گروه فیتامین

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!