0

تفاوت فیتنس و بدنسازی | کدام‌یک برای لاغری معجزه می‌کند؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱۷ تیر ۱۳۹۸ Ali.kharidar 876 بازدید

این‌که به فکر بدنتان هستید و می‌خواهید سراغ بدنسازی یا فیتنس بروید، خیلی عالی است. اما قبل از این‌که بدانید بدنسازی برایتان بهتر است یا فیتنس، راهش این است که اول هدفتان از ورزش را مشخص کنید، بعد هم با اطلاعاتی که در این مطلب از فیتامین دستگیرتان می‌شود، اولین و آخرین انتخابتان را با فکر باز انجام بدهید.

یادتان باشد وقتی قدم به قدم و اصولی پیش بروید، دیگر می‌دانید که هر هفته چه نتایجی انتظارتان را می‌کشد و برای رسیدن به هدف دلخواهتان چقدر دیگر باید تلاش کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه وقت بذارید و حتماً این مطلب را بخوانید.

 

بدنسازی و فیتنس چه تفاوتی باهم دارند؟

حتماً در اطرافتان افرادی را می‌شناسید که بدنسازی کار می‌کنند و اندام ورزیده‌ای دارند. اما شاید ندانید که بدنسازی شامل ورزش‌هایی است که تمرکزشان برروی عضلات و اندام‌های بدن است.

رشته بدنسازی چند زیرمجموعه دارد و شامل این ورزش‌ها می‌شود:

  • بادی بیلدینگ -پرورش اندام
  • فیتنس-فیزیک
  • پاورلیفتینگ-وزنه‌برداری

پس همین اول متوجه شدید که بدنسازی و فیتنس باهم یکی نیستند، اما از یک خانواده‌اند.

 

بادی بیلدینگ-پرورش اندام: در بدنسازی (پرورش اندام) هدف افزایش حجم و عضله‌سازی است. به همین منظور تمرینات با وزنه در ست و تکرارهای مشخص انجام می‌شود و تا حد توانِ فرد عضلات را درگیر می‌کند.

 

فیتنس-فیزیک: یکی از پرطرفدارترین رشته‌های بدنسازی است که بر تناسب اندام، افزایش توان بدنی، فرم‌دهی به بدن و تفکیک عضلات تمرکز دارد. در فیتنس-فیزیک با این‌که عضله‌سازی انجام می‌شود، اما تمرکز بر کار با وزنه‌های سنگین و عضله‌سازی نیست. هدف این رشته ورزشی تناسب اندام و درصد چربی کم است.

در نتیجه در فیتنس نیازی به کار با وزنه‌های سنگین همچون بدنسازی نیست و باید از تمرینات هوازی هم استفاده کرد، چون هدف خوش‌فرم‌شدن است.

 

پاورلیفتینگ-وزنه‌برداری: در این رشته تخصصی، ورزشکار با وزنه‌های سنگین تمرین می‌کند و هدفش رکورد زدن در بلند کردنِ وزنه‌هاست. در این رشته ورزشی دیگر تناسب اندام مطرح نیست. حتی خیلی از وزنه‌برداران چربی زیادی دارند. در ادامه به تفاوت بین دو زیر شاخه بدنسازی یعنی پرورش اندام و فیتنس می‌پردازیم. برای شروع بدنسازی، مطلب (راهنمای کامل شروع بدنسازی از مبتدی تا پیشرفته) هم می‌تواند کمکتان کند.

 

تفاوت فیتنس و بدنسازی در تمرینات روزانه

جلسات تمرینی فیتنس معمولاً ۳ تا ۵ روز در هفته و در مدت زمان ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است و نیاز به تمرین پرشدت در کل هفته را ندارد.

در ورزش بدنسازی بادی بیلدینگ، بدنسازان می‌توانند ۶ روز در هفته به مدت ۶۰ الی ۹۰ دقیقه یا بیشتر تمرین می‌کنند و تمرینات پرشدتی‌ را دنبال کنند.

در تمرینات بدنسازی یا بادی بیلدینگ برای بلندکردنِ وزنه‌ها به نیروی بیشتری نیاز است و بدنسازها تمرینات هوازی کمتری انجام می‌دهند. اما در فیتنس، کار با وزنه خیلی کمتر است و تمرینات هوازی بیشتری انجام می‌شود.

 

تفاوت فیتنس و بدنسازی در رژیم غذایی

به‌طور کلی تغذیه، مکمل  و بخش اصلی در این دو ورزش است. همچنین هر ورزشی نیاز به تغذیه مناسب و اصولی با توجه به شرایط جسمی، هدف و سابقه ورزشی فرد دارد.

در هر دو ورزش فیتنس و بدنسازی باید پروتئین، کربوهیدرات، میوه‌جات و سبزی‌جات مصرف شود.

در رژیم غذایی بدنسازی نیاز به حجم پروتئین بالا است که با مصرف مواد غذایی‌ای مثل گوشت سفید، ماهی، تخم‌مرغ می‌توان این نیاز بدن را تأمین کرد. چون پروتئین نقش پررنگی در ساخت عضلات دارد و هدف پرورش اندام هم افزایش حجم عضلانیِ بدن با درصد چربی کم است.

اما در فیتنس تأکید بر سالم‌خوری است و فیتنس‌کاران برای چربی‌سوزی و تناسب اندام باید میوه و سبزی‌جات بیشتری مصرف کنند و نیاز به دریافت پروتئین زیاد و استفاده از پپتیدها و استروئیدها، و حجم غذای زیاد مثل پرورش اندام ندارند. چون هدفشان سلامتی و تناسب اندام است، نه افزایش حجم و توده عضلانی.

تفاوت فیتنس و بدنسازی در مصرف مکمل

فیتنس‌کاران و بدنسازان هر دو مکمل‌های مختلف و شیک‌های پروتئینی مصرف می‌کنند. اما بدنسازان برای افزایش حجم تمریناتی که مدام در حال شدتی‌تر‌‎شدن است، نیاز به دوز مصرفیِ بیشتری دارند. البته در رژیم غذایی روزانه بسیاری از فیتنس‌کاران هم مصرف مکمل‌های مختلف دیده می‌شود که به نسبت ورزشکاران بادی بیلدینگ از دوزهای کمتر و تنوع مکملی کمتری استفاده می‌کنند.

 

تفاوت فیتنس و بدنسازی در میزان چربی‌سوزی

در فیتنس لازم نیست توده عضلانی حجیمی داشته باشید، بلکه تناسب اندام و داشتن درصد چربی پایین مهم‌ترین هدف است.

برای رسیدن به این هدف باید با تمرینات هوازی و سبک تغذیه‌ایِ سالم و مناسب چربی‌سوزی را به بیشترین حد برسانید، تا بدنتان را متناسب و خوش استایل‌تر کنید و به بهترین تیپ بدنی و آمادگی جسمی برسید. اما تمرینات بدنسازی بر حجم‌دهی و رشد عضلات تأکید دارد.

تفاوت فیتنس و بدنسازی در فرم عضلات و ماهیچه‌ها

بدنسازان برای رشد و حجم‌دهی به عضلاتشان با شدت بالایی تمرین می‌کنند و وزنه می‌زنند. اما در فیتنس کشش و انعطاف عضلات و ماهیچه‌ها اهمیت دارد، و عضلات قوی می‌شوند، اما حجیم نمی‌شوند و به آمادگیِ جسمانی و آمادگیِ قلبی-عروقی مناسب و بالایی می‌رسند.

همچنین تمرینات فیتنس باعث تفکیک عضلات شکم و تقویت فرم عضلات بدن با درصد چربی کم می‌شود. فیتنس‌کارها با ورزش هوازی، کشش عضلات و کار با وزنه، عضلاتشان را تقویت می‌کنند.

بدنسازان هم برای افزایش حجم عضلاتشان وزنه می‌زنند. اما بهتر است که بدنسازان هم تمرینات هوازی را به کلی کنار نگذارند و عضلاتشان را به چالش بکشند. آن‌ها بعد از پرورش عضلات می‌توانند با رعایت رژیم غذایی اصولی و ورزش‌های هوازی، عضلاتشان را تفکیک و کات کنند.

 

بدنسازی برای من بهتر است یا فیتنس؟

همان‌طورکه در ابتدای مطلب هم اشاره شد، شما اول باید هدفتان از ورزش را مشخص کنید؛ مثلاً این‌که برای رسیدن به چربی‌سوزی و تناسب اندام می‌خواهید ورزش کنید، یا افزایش حجم و عضلانی‌شدن و کات برایتان مهم است.

اگر می‌خواهید خوش‌فرم بشوید و بدن و ماهیچه‌هایتان هم قوی بشود، بدنسازی فیتنس برایتان بهترین گزینه است، اگر هم تمایل به آرنولدشدن، و کات عضلانی و برجسته‌شدنِ رگ‌هایتان دارید، پس فرصت را از دست ندهید و رشته بدنسازی بادی بیلدینگ-پرورش اندام را انتخاب کنید.

حالا که دیگر می‌دانید کدام ورزش شما را به هدفتان می‌رساند، قدم بعدی انتخاب بهترین برنامه تمرینی و تغذیه ورزشی است. چون شما هرگز بدونِ استفاده از برنامه‌ای اصولی به هدف دلخواهتان نخواهید رسید.

آن هم برنامه‌ای که تمرین و تغذیه را با توجه به نوع ورزش و شرایط جسمانی‌تان برای شما طراحی کند. در ادامه این برنامه را به شما معرفی خواهیم کرد.برای آشنایی با برنامه‌های بدنسازی پرطرفدار، این مطلب را (بهترین برنامه بدنسازی قدرتمند برای عضله‌سازی) مطالعه کنید.

 

بهترین برنامه تمرینی و تغذیه ورزشی

هدفتان از ورزش هرچه که باشد، انتخاب برنامه تمرینی و تغذیه اصولی در اولویت است. یادتان باشد که هرگز از هر کسی برنامه نگیرید، چون نداشتنِ تخصص لازم در تنظیم برنامه تغذیه و ورزش علاوه‌بر این‌که تلاش‌هایتان بی‌نتیجه می‌ماند، سلامتی‌تان هم به خطر می‌افتد.

برای دریافت برنامه تمرینی و تغذیه ورزشی لازم است که حتماً به متخصص مراجعه کنید تا برنامه شخصی برای شما تنظیم کند.

کارشناسان باتجربه گروه ورزشی فیتامین با توجه به اهمیت موضوع ورزش و تغذیه، اقدام به طراحی برنامه تغذیه و برنامه بدنسازی پیشرفته و کاملاً شخصی کرده‌اند، تا در دنیای بدنسازی به هدف دلخواهتان برسید.

 

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب زیرشاخه‌های بدنسازی یعنی فیتنس-فیزیک، بادی بیلدینگ-پرورش اندام و پاورلیفتینگ-وزنه‌برداری را معرفی کردیم. متوجه شدیم که بدنسازی بادی بیلدینگ و فیتنس از یک خانواده‌اند. اما تفاوت‌هایی از لحاظ تمرین، تغذیه و چربی‌سوزی و فرم عضلات دارند.

بعد از این‌که رشته مورد علاقه‌تان را انتخاب کردید، لازم است که سراغ انتخاب برنامه تغذیه و تمرینتان بروید. چون برای رسیدن به هدفتان فقط به یک برنامه اصولی نیاز دارید و البته اراده و تلاشتان. اگر هنوز برنامه ورزشی‌تان را انتخاب نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم در برنامه ورزشی و تغذیه اصولی و کاملاً شخصی فیتامین ثبت نام کنید.

 

کاری از گروه فیتامین

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. ساندویچ پانل دیواری گفته :
    ۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۰۴/۱۷

    برنامه خوبی برای ورزش معرفی کردید. ممنون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!