0

بهترین راه تشویق کودکان چاق به انجام ورزش

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, اینفوگرافیک, ورزش، سلامتی ۳ شهریور ۱۳۹۸ Ali.kharidar 411 بازدید

حتماً شما هم در اطرافتان کودکان چاق و تپلی را دیده‌اید که همه برایشان غش‌وضعف می‌کنند. متأسفانه خیلی از خانواده‌های آن‌ها، هنوز هم چاقی کودکشان را نشانه سلامتی می‌دانند و هیچ نگران چربی‌های اضافه فرزندشان . خطرات ناشی از آن نیستند.

اما برای ادامه‌دارنبودنِ چاقی کودکان باید زودتر اقدام کرد و با تغییر سبک زندگی و بهبود خورد و خوراک و جلوگیری از بی‌تحرکیِ فرزندان، جلوی اضافه وزن و چاق‌شدنِ آن‌ها را گرفت و آن‌ها را به تحرک و فعالیت تشویق کرد. اما نکته مهم چگونگی تشویق فرزندان به تحرک و ورزش است.

شروع ورزش به‌خصوص برای کودکانی که چاق هستند و اضافه‌ وزن دارند کار ساده‌ای نیست. اما راهکارهای گفته‌شده در این مطلب از فیتامین می‌تواند شما را در این راه کمک کند.

 

خطری به نام چاقی کودکان

متأسفانه چاقی در دوره کودکی بدترین نوع چاقی است. با چاق‌ترشدن کودکان سلول‌های چربی بدن آن‌ها هم بیشتر می‌شود و تا بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند.

برطبق آمار انجمن تشخیص و درمان چاقی ایران، متأسفانه آمار کودکان چاق در کشور به ۳۰ درصد می‌رسد. از هر چهار کودک ایرانی حداقل یک کودک جزو کودکان چاق بوده و به این مشکل دچار است. با توجه به نتیجه تحقیقات منتشر شده، این آمار از سال ۱۳۶۹ به بعد تقریباً سه برابر شده است.

همین افزایش وزنِ به ظاهر ساده در کودکان و بالا رفتن تعداد کودکان چاق، علاوه‌بر این‌که خطر ابتلا به بیماری قلبی، کلسترول بالا، فشار خون، دیابت، و پوکی استخوان را در آن‌ها افزایش می‎دهد، بلکه باعث می‌شود از گروه‎های دوستانشان هم کنار گذاشته شوند که در نتیجه اعتماد به‎نفس آن‌ها به شدت کم خواهد شد.

 

چرا کودکان چاق می‌شوند؟

  • چاقی کودکان تقصیر آن‌ها نیست، بلکه در اکثر موراد مقصر برنامه تغذیه و رفتاری در خانواده است که باعث چاقی و اضافه وزن کودکان و والدین می‌شود. البته چاقی از طریق ژن هم منتقل می‌شود. اما در بیشتر موارد، خانواده‌ها برای سرگرم‌کردن و ساکت‌کردنِ کودکشان از ترفند خوراکی‌های رنگارنگ و اکثرا مضر استفاده می‌کنند.

 

  • همچنین امروزه بیشتر کودکان به سمت تلویزیون و گوشی و تبلت رفته و لحظه‌ای چشم از این صفحه‌های نمایش رنگی برنمی‌دارند. این سبک سرگرمی یکی از دلایل اصلی چاقی کودکان به شمار می‌رود.

 

برای پیشگیری از چاقی کودکان چکار کنیم؟

  • تمرینات ورزشی بر رشد جسمی و روانی کودکان و نوجوانان و در پیشرفت تحصیلی آن‌ها مؤثر است. جدا از رعایت رژیم غذایی مناسب، بهترین پیشنهاد برای تناسب اندام کودکان، ورزش صحیح و متناسب است. ورزشی که با توجه به سن و وضعیت جسمی آن‌ها طراحی شده باشد. این مطلب (ورزش کودکان: ورزش‌های مناسب سن ۱ تا ۱۰ سال) به شما در انتخاب نوع ورزش برای کودکتان، کمک خواهد کرد.

 

  • به کودکانتان آموزش دهید که زندگی را طور دیگری تجربه کنند. به جای دیدن گل رز و درختان کاج در تلویزیون، باید به بیرون بروند و از لمس تمام این مخلوقات لذت ببرند.

 

  • بازی‌ها و فعالیت‌های سالم زیادی وجود دارد که کودکان می‌توانند در بیرون از منزل انجام دهند و نکات جدید و مثبتی را یاد بگیرند. به گفته متخصصان، کودکان و بزرگسالان روزانه حداقل باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند، این فعالیت‌ها را با همدیگر انجام دهید. یعنی در ساعت مشخصی با فرزندتان قرار بگذارید و بازی کنید.

راهکارهای رفع اضافه وزن و چاقی کودکان

 

ورزش‌های گروهی انجام دهید

این‌که دقیقاً چه ورزشی انجام دهید که هم تفریح محسوب شود و هم نوعی ورزش باشد، کاملاً بستگی به خودتان دارد. هر خانواده‌ای شیوه خاصی برای تفریح دارد، بنابراین باید ببینید چه ورزش و فعالیتی مورد علاقه خانواده‌تان است و با توجه به آن تفریح و ورزش گروهی انجام دهید.

از همین امروز شروع کنید و همه اعضای خانواده را دور هم جمع کرده و بگویید که چنین تصمیم هیجان‌انگیزی دارید.

قطعاً همه خانواده با شما همراه خواهند شد. می‌توانید از فردا همگی باهم به تفریح و ورزش بروید. انجام این فعالیت‌ها به‌صورت گروهی، نه‌تنها تناسب اندام و سلامتی شما را تضمین می‌کند، بلکه سطح انرژی‌تان را هم افزایش داده و روابط بین اعضای خانواده را هم مستحکم‌تر و عمیق‌تر می‌کند.

 

سبک غذایی‌تان را تغییر دهید

اول باید خودتان فست‌فود و نوشابه‌های گازدار را کنار بگذارید، تا کم‌کم فرزندانتان هم به تقلید از شما تغییر کنند.

بعد از مدتی که سبک زندگی‌تان را به کلی تغییر دادید و فعال‌تر شدید، حالا آرام‌آرام می‌توانید فرزندانتان را متقاعد کنید که میوه‌ها و سبزی‌جات را در برنامه غذایی خود بگنجانند. با این کار، به رشد کودکانتان کمک بسیاری خواهید کرد. فیتامین می‌تواند به شما در تغییر سبک زندگی‌تان کمک کند.

 

یادتان باشد که فرزندان شما در مرحله رشد هستند و نیاز به دریافت مواد سالم و مغذی برای عبور از این مرحله مهم دارند. همان‌طورکه می‌دانید دوره کودکی دوران بسیار مهم و حساسی بوده و اگر فرزندانتان را از همین سن عادت دهید تا سبک زندگی سالمی را در پیش گیرند، خودشان هم این راه را ادامه می‌دهند و در دوره نوجوانی و بلوغ و حتی کهن‌سالی هم در این مسیر پیش خواهند رفت.

 

نکته: در کنار بهبود رژیم غذایی و فعالیت بدنی، بهتر است که درمورد چاقیِ کودکتان حتماً با پزشک هم مشورت کنید.

 

فعالیت‌های شدت پایین انجام دهید

اگر زیاد اهل ورزش‌کردن نیستید، بهتر است این فعالیت‌ها را در کنار کودکانتان انجام دهید:

  • با اعضای خانواده در اطراف خانه قدم بزنید و پیاده‌روی کنید.
  • به جاده‌های سرسبز بروید. فرقی ندارد در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنید، کافی است جاده یا مکان سرسبزی را پیدا کرده و همگی باهم از رفتن به آنجا لذت ببرید. به پیک نیک بروید. می‌توانید در کنار انجام فعالیت ورزشی سبک، مثلاً فوتبال، غذای خوشمزه و سالمی هم طبخ کرده و دور هم میل کنید.

 

فعالیت‌های تابستانی شدت بالا انجام دهید

این فعالیت‌ها بیشتر برای فصل گرما و تابستان مناسب است و می‌توانید در کنار دیگر اعضای خانواده، ورزش و هیجان داشته باشید:

  • تفاوتی نمی‌کند که می‌خواهید به دریا یا استخر بروید، اگر به دریا می‌روید می‌توانید دورهمی در ساحل، شن‌بازی کرده و باهم از روی موانعی که با شن درست کرده‌اید، بپرید.
  • باغبانی کنید. با کمک هم، گیاه جدیدی داخل خاک باغچه بکارید، حتی می‌توانید با نظارت خودتان به فرزندانتان هرس‌کردن را آموزش دهید.
  • اگر اهل دویدن هستید، همگی باهم مکانی را برای دویدن پیدا کنید. همه اعضای خانواده در کنارهم به گشت‌وگذار رفته و بدوید، حتی می‌توانید مسابقه دو بگذارید یا دنبال‌بازی کنید.

 

چگونه ورزش را برای کودکان مفرح کنیم؟

 

شرکت در کلاس ورزشی

کودکان هم مثل بزرگ‌سالان از شرکت در کلاس‌های ورزشی لذت می‌برند. حس دوستی و لذت پیروی از مربی. کلاس‌های ورزشی برای کودکان روشی فوق‌العاده است که هم‌زمان تناسب اندام و شادابی و نشاط را داشته باشند. اگر خودتان و فرزندتان علاقه‌مند به تمرینات قدرتی هستید، این مطلب (راهنمای تمرینات قدرتی برای کودکان در تمام سنین) می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد.

 

بازی در محله

قدیم‌ترها بچه‌ها بیشتر دورهم بازی می‌کردند و اگر دقت کرده باشید به‌خاطر تحرکی که داشتند، خبری از اضافه وزن و چاقی بین آن‌ها نبود. برعکس امروزه با وجود گوشی و تبلت‌ها و بازی‌های رایانه‌ای اکثر بچه‌ها گوشه‌گیر و کم‌تحرک شده‌اند.

برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، فرزندانتان را تشویق کنید که با کودکان فامیل و همسایه، زیرنظر شما، بازی‌های پرتحرک انجام دهد.

 

بازی در فضای منزل

اگر به‌خاطر بارانی و برفی‌بودنِ هوا یا آلودگی، شرایط بیرون رفتن را نداشتید، برنامه‌ای در خانه تنظیم کنید. سعی کنید در خانه تنیس، قایم باشک،‌ و ورزش و بازی‌های متناسب با شرایط منزل را انجام دهید.

 

استفاده از تکنولوژی

اگر کودکتان به جای تحرک بدنی بیشتر تمایل به استفاده از تبلت و بازی‌های رایانه‌ای دارد، با کمک تکنولوژی او را به ورزش ترغیب کنید. بعضی از بازی‌های رایانه‌ای طوری طراحی شده‌اند که لازم است حرکات تنیس، بیس‌بال، گولف، بولینگ یا بوکس را تقلید کند. اجازه دهید کودکتان دوستان خود را هم دعوت کند.

 

انتخاب ورزش دلخواه

بعضی از فرزندان به‌طور طبیعی ورزشکار هستند، در حالی‌که عده‌ای دیگر از فعالیت‌های فیزیکی ریلکس خوششان می‌آید. به سطح کودک خود احترام بگذارید و در آن محدوده برنامه‌ریزی کنید.

اگر کودک شما دوست دارد در پارک یا محله قدم بزند، از همین‌جا شروع کنید. سپس به‌آرامی فعالیت‌های دیگر مثل پرتاب توپ را به آن اضافه کنید.

از فرزندتان بپرسید که دوست دارد در چه فعالیتی شرکت کند. بعضی از کودکان از ورزش‌های رقابتی مثل فوتبال، والیبال و بسکتبال لذت می‌برند. بعضی از آن‌ها هم به ورزش‌های غیررقابتی مثل اسکیت، شنا، ژیمناستیک علاقه‌مندند.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!