0

تردمیل یا دوچرخه ثابت؟! مقایسه کالری‌سوزی، فواید و آسیب‌ها

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ Ali.kharidar 135 بازدید

احتمالاً بین خرید تردمیل یا دوچرخه ثابت به شک افتاده‌اید. نمی‌دانید دقیقاً کدام‌یک از این دستگاه‌ها برای ورزش‌کردن و کالری‌سوزی انتخاب بهتری خواهد بود.

بدون‌ِشک راه رفتن و دویدن با دوچرخه‌سواری تفاوت‌هایی در کالری‌سوزی و عضلات درگیر خواهد داشت. در این مقاله از فیتامین همه جوانب این دو انتخاب را باهم بررسی کرده و به شما می‌گوییم که آیا خرید تردمیل یا دوچرخه ثابت به نفعتان خواهد بود؟

تفاوت تردمیل و دوچرخه ثابت

تقویت عضلات: هنگامی‌که روی تردمیل قدم زده یا می‌دوید، وزن بدن شما روی پاهایتان می‌افتد؛ اما در مورد دوچرخه ثابت قضیه کمی متفاوت است، شما در طول کل تمرین روی دوچرخه ثابت نشسته‌اید و فقط رکاب می‌زنید. همین موضوع باعث می‌شود تا عضلات درگیر در حین تمرین، کاملاً متفاوت باشد.

کالری‌سوزی: با توجه به درگیر شدنِ متفاوت عضلات، قطعاً کالری‌سوزیِ ورزش روی تردمیل و دوچرخه ثابت نیز متفاوت خواهد بود.

فواید و مضرات: با توجه میزان درگیری و متفاوت‌بودنِ دستگاه‌ها، فایده و آسیبی که این دستگاه به بدنتان وارد می‌کند نیز متفاوت خواهد بود.

تنوع تمرینی: برای این‌که انگیزه‌تان برای ورزش‌کردن را از دست ندهید، همیشه نیاز به تنوع در تمرین خواهید داشت. به همین دلیل، این‌که به چند روش یا حالت می‌توانید با دستگاه تردمیل و دوچرخه ثابت تمرین کنید، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

فضای مورد نیاز: با توجه به افزایش آپارتمان‌نشینی و کوچک‌‌شدنِ متراژ منازل، یکی از دغدغه‌هایتان برای انتخاب تردمیل یا دوچرخه ثابت فضای مورد نیاز برای هرکدام از این‌ها خواهد بود. در ادامه این مطلب همه تفاوت‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

عضلات درگیر در تمرین با تردمیل و دوچرخه ثابت

 

عضلات درگیر در تمرین با تردمیل

اگر دقت کرده باشید وقتی روی تردمیل ورزش می‌کنید، وزن بدن شما کاملاً روی پاهایتان افتاده و حتی برای سرعت گرفتن در هنگام دویدن هم دست‌هایتان را تکان می‌دهید. همین کار یکی از نکات مثبت در مورد تردمیل است، زیرا با این تمرین بر روی دستگاه تردمیل تقریباً کل عضلات بدن شما درگیر خواهد شد.

عضلات درگیر در تمرین با دوچرخه ثابت

در مورد دوچرخه ثابت همه چیز متفاوت است. نشستن روی دوچرخه ثابت و رکاب‌زدن باعث می‌شود تا فقط عضلات پایین‌تنه و پاهایتان در حین تمرین درگیر و تقویت شود؛ زیرا دست‌ها و میان‌تنه‌تان در حین ورزش کاملاً بی‌حرکت بوده و عضلات این قسمت‌ها هیچ تأثیری در رکاب‌زدنِ شما نخواهد داشت.

همان‌طورکه در تصویر می‌بینید، با رکاب‌زدن برروی دوچرخه ثابت فقط پایین‌تنه‌تان تقویت خواهد شد.

مقاله منتخب: (برنامه ورزشی چربی‌سوز با دوچرخه ثابت)

کالری‌سوزی با تردمیل و دوچرخه ثابت

حال به سراغ مهم‌ترین تفاوت در این دو دستگاه هوازی خواهیم رفت. اگر قصدتان لاغری با دستگاه‌های خانگی و باشگاهی باشد، بدون‌ِشک بعد از دانستنِ میزان کالری‌سوزیِ هرکدام از دستگاه‌ها به سراغ کالری‌سوزترین آن خواهید رفت.

کالری‌سوزی تردمیل

در مسابقه کالری‌سوزی، تردمیل برنده میدان خواهد بود، زیرا شما با هر ساعت پیاده‌رویِ سریع، دویدن آهسته یا سریع، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری خواهید سوزاند. البته میزان کالری‌سوزی به شیب دستگاه هم بستگی دارد؛ چون هرچقدر شیب دستگاه را روی عدد بیشتری تنظیم کنید، بدون‌ِشک کالری‌سوزی‌تان هم بیشتر خواهد بود.

کالری‌سوزی دوچرخه ثابت

کالری‌سوزیِ دوچرخه ثابت به هیچ‌وجه به پای تردمیل نخواهد رسید؛ زیرا در شدیدترین حالت و بیشترین سرعت رکاب‌زدنِ ممکن، در هر ساعت حدود ۴۰۰ یا نهایتاً ۵۰۰ کالری خواهید سوزاند.

فواید و مضرات تردمیل و دوچرخه ثابت

در این قسمت نکات مثبت و منفی هر دو دستگاه را باهم مقایسه خواهیم کرد:

فواید و مضرات تردمیل

نکات مثبت نکات منفی
در حین راه‌رفتن یا دویدن کالری‌سوزیِ بیشتری خواهید داشت. احتمال آسیب‌دیدگیِ زانو و کمر زیاد است.
بدونِ نیاز به هیچ آموزشی می‌توان از تردمیل استفاده کرد. ممکن است در طول تمرین با گذاشتن دست‌هایتان روی دسته‌های تردمیل، اثربخشی و کالری‌سوزیِ آن را به کمتر از نصف برسانید.
سرعت و شیب تنوع بالایی دارد. احتمال خرابی دستگاه در حالت شیب، زیاد است.
احتمالِ افتادگی از روی تردمیل زیاد است.
فشار روی مفاصل و زانوها زیاد است.

فواید و مضرات دوچرخه ثابت

نکات مثبت نکات منفی
احتمال آسیب‌دیدگی نسبت به تردمیل کمتر است. کالری‌سوزیِ زیادی ندارد.
استفاده از دستگاه نیاز به هیچ آموزش خاصی ندارد. در حین تمرین به هیچ‌وجه قسمت بالاتنه درگیر نمی‌شود.
عضلات پایین‌تنه را قوی‌ و خوش‌فرم می‌کند. درد باسن در نتیجه نشستنِ طولانی‌مدت روی زین دوچرخه است.
فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کند.
اگر مقاومت رکاب را بالا ببرید، پاهایتان قوی‌تر می‌شود.

تنوع تمرینی در دوچرخه ثابت و تردمیل

یکی از تفاوت‌های بارز این دستگاه‌ها، تنوع تمرینی است که با دوچرخه ثابت و تردمیل تجربه خواهید کرد. اگر تمرینتان یک‌نواخت باشد خیلی زود حوصله‌تان سر رفته و دیگر تمایلی به ادامه تمرینتان نخواهید داشت.

 

تنوع تمرینی دوچرخه ثابت

برای استفاده از دوچرخه ثابت احتمالاً فقط میزان سختی و سفت‌بودنِ پدال جزء گزینه‌های تنوع تمرینی‌تان خواهد بود. بعضی از دوچرخه‌های ثابت پیشرفته امکان تنظیم میزان شیب دوچرخه را هم دارند؛ این نکته را هم می‌توانید به تنوع تمرینی‌تان اضافه کنید.

تنوع تمرینی تردمیل

در تمرین با تردمیل، دستتان نسبت به دوچرخه ثابت بازتر است. شما می‌توانید سرعت تردمیل را کم و زیاد کرده و شیب تردمیل را به سمت بالا یا پایین تنظیم کنید. به صورت برعکس بدوید یا حتی روی تردمیل تمرینات متنوع دیگری مثل لانگز یا اسکوات انجام دهید.

فضای مورد نیاز برای دستگاه تردمیل و دوچرخه ثابت

تردمیل

این مورد کاملاً بستگی به مدل دستگاهی دارد که خریداری می‌کنید. مدل‌های جدیدتر قابلیت بسته‌شدن داشته و در نتیجه فضای کمی می‌گیرد. اگر هم مدل‌های قدیمی تردمیل را خریداری کرده یا به این قابلیت توجهی نداشته باشید، قطعاً با نگهداریِ تردمیل در منزل مشکل خواهید داشت.

دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت نسبت به تردمیل‌های قدیمی به جای کمتری نیاز دارد، ولی با توجه به این‌که قابلیت جمع‌شدن ندارد، نیاز به فضایی حداقل حدود یک یا دو متری برای قراردادنِ دوچرخه ثابت خواهید داشت.

 

نتیجه‌گیری

اگر مقاله را با دقت خوانده باشید متوجه می‌شوید که انتخاب بین تردمیل یا دوچرخه ثابت کاملاً بستگی به هدفتان خواهد داشت. اگر هدف شما کاهش وزن و لاغری است، بدون هیچ شکی از تردمیل استفاده کنید. اما اگر به دنبال ایمنیِ بیشتر و راحتیِ استفاده از این دستگاه‌ها هستید، بهترین انتخاب برایتان استفاده از یک دوچرخه ثابت کوچک و جمع‌وجور خواهد بود.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!