تجمع چربی در هر قسمت بدن نشانه چیست؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ مدیر سایت 14442 بازدید

 جلوگیری از افزایش وزن، کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما اینکه بدانید چربی، دقیقاً در کجای بدن ذخیره می‌شود و اصلاً به چه علت دچار چربی اضافه شده‌اید، باعث می‌شود تا تصمیمات بهتری در زمینه کاهش وزن و لاغری بگیرید.

 

حتما تاکنون این سؤال برای شما هم پیش آمده که چرا با وجود رفتن به باشگاه و پیروی از رژیم غذایی، بازهم وزن کم نمی‌کنم؟ یا اینکه چرا بسیاری از مردم بلافاصله بعد از توقف رژیم غذایی و ورزش، وزنشان برمی‌گردد؟ خب همین ابتدا بگوییم که تمام پولی که برای رفتن به باشگاه، قرص‌ها یا دریافت رژیم غذایی روزانه پرداخت می‌کنید، به آسانی با عادت‌های بد و ناسالم روزانه‌تان باز خواهد گشت! گروه فیتامین در این مطلب، ۶ ناحیه اصلی تجمع چربی در بدن را، به‌صورت تصویری نشان خواهد داد؛ سپس به دلایل تجمع چربی و بررسی انواع چربی می‌پردازد.

نقاط رایج برای تجمع چربی

به‌طور کلی ۶ ناحیه اصلی برای تجمع چربی در بدن وجود دارد، که هرکدام دارای معنی متفاوتی است.

  1. بالا تنه؛
  2. اطراف کمر؛
  3. باسن و ران‌ها؛
  4. شکم؛
  5. لگن و پاها؛
  6. اطراف شکم و کمر؛

 

چند نوع چربی در بدن داریم؟

لازم است همین ابتدا بدانید که دو نوع چربی متفاوت در بدن وجود دارد. یکی چربی سفید و دیگری چربی قهوه‌ای، که هر کدام نقش خاصی در بدن ایفا می‌کنند. نقش چربی سفید در بدن، تأمین انرژی برای سوخت‌وساز و تولید هورمون است (سلول‌های چربی، هورمونی به نام آدیپونکتین ترشح می‌کند که باعث حساسیت کبد و عضلات به هورمون انسولین می‌شوند). چربی قهوه‌ای عمدتاً در نوزادان دیده می‌شود و وظیفه آن تولید حرارت است و بالعکس، در بدن کودکان، چربی سفید زیادی یافت نمی‌شود.

حالا با نگاه به تصویر، محل تجمع چربی خود را مشخص کنید تا در ادامه، علت ذخیره چربی در این ناحیه را به شما بگوییم؛ دقت داشته باشید که دلایل بسیاری مانند رژیم غذایی و نپرداختن به ورزش، دخیل است. حالا مهم‌ترین علت تجمع چربی در این نواحی را برایتان توضیح خواهیم داد.

 

۱ تجمع چربی در بالاتنه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چربی‌های اضافی در بالاتنه‌تان (شکم، کمر و شانه) جمع می‌شود، این مشکل نشانه‌ای از رژیم غذایی نامناسب شماست. همه ما می‌دانیم که پرخوری و خوردن غذاهای شیرین، از عوامل اصلی ابتلا به چاقی و افزایش وزن است. با کاهش مقدار غذای روزانه و اضافه‌کردنِ برنامه ورزشیِ ۳۰ دقیقه‌ای به برنامه روزانه‌تان، قطعاً نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت.

طبق نظر پزشکان، چنین افرادی باید وعده غذایی‌شان را سبک‌تر کرده و تعداد آن را بیشتر کنند (مثلاً ۵ بار در روز)؛ به این‌صورت که سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام و دو میان‌وعده هم در بین وعده‌های اصلی بگنجانید.

نکته مهم: به این مورد حتماً دقت داشته باشید، غذاهایی که انتخاب می‌کنید حتماً سالم و مغذی باشند؛ مثلاً اگر عادت دارید در محل کار خود خوراکی و تنقلات ناسالم میل کنید، بهتر است سبک تغذیه‌ای خود را تغییر داده و به‌سراغ میوه‌ها و ساندویچ‌های سالم بروید و در هفته حداقل سه بار ورزش کنید.

 

۲ تجمع چربی در اطراف کمر

این افراد معمولاً عاشقِ شکلات و مواد غذایی شیرین هستند؛ اما باید بدانند که مصرف بیش‌ازحد شکلات، بیشتر به علت افسردگی، استرس یا اضطراب است. بنابراین باید از محیط‌های استرس‌زا دوری کنند. راه‌حل کلی نیز این است که آرام آرام سعی کنند شیرینی‌های مصنوعی (شکلات و آبنبات) را با شیرینی‌های طبیعی و سالم (میوه‌ها) جایگزین کنند.

 

۳ تجمع چربی در باسن و ران‌ها

چنین مدل اضافه وزنی، احتمالاً به‌خاطر مصرف زیاد گلوتن است. می‌توانید آرام آرام مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن (گندم، جو و چاودار) را کم کرده و به دنبال برنامه ورزشی شخصی برای خودتان باشید، تا خیلی زود تأثیر آن را ببینید. گلوتن همان پروتئین موجود در گندم و جو است که باعث کش آمدن خمیر نان و در نهایت ترد شدن آن می‌شود.

فراموش نکنید که مدت طولانی در محل کار یا جلوی تلویزیون بی‎حرکت ننشینید، بهتر است هر ۶۰ دقیقه بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. اگر احساس حالت تهوع و یا خستگی داشتید یا دائماً دچار یبوست می‌شوید، باید بدانید که بدنتان ویتامین و مواد معدنی مورد نیازش را به مقدار کافی دریافت نکرده و باید در رژیم غذایی روزانه خود تجدید نظری داشته باشید. (هفت تمرین برای از بین‌بردن چربی زیر بغل)

 

۴ تجمع چربی در اطراف شکم

اگر چربی اضافی، فقط در نواحی اطراف شکم شما جمع می‌شود، لازم است بدانید که این مشکل به سیستم تنفسی شما بازمی‌گردد. بهتر است از استعمال دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای سنگین دوری کنید. ورزش‌کردن نیز به آب‌کردن چربی‌های این نواحی کمک زیادی خواهد کرد؛ بهتر است به‌سراغ تمرینات عضلات شکم و کاردیو (هوازی) بروید و حتماً این‌گونه تمرینات را داخل برنامه ورزشی روزانه خود بگنجانید. (چربی‌سوز توپ!)

 

۵ تجمع چربی در لگن و پاها

افرادی‌که بیشتر، چربی در لگن و پاهایشان ذخیره می‌شود، معمولاً دچار مشکلات مربوط به گردش خون هستند؛ البته علاوه‌بر این‌ها این مورد می‌تواند ارثی باشد. بهترین راه‌حل برای چربی‌سوزی این نواحی، استفاده از پله‌ها و دویدن است. (پله‌های خانه را تبدیل به ماشین چربی‌سوز کنید!)

نکته مهم: اگر واریس داشتید، بهتر است قبل از انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

 

۶ تجمع چربی در اطراف شکم، کمر و پهلوها

سبک زندگی بدون تحرک و بدون فعالیت بدنی، باعث مشکلات زیادی برای سلامتی فرد می‌شود، مورد شماره یک و شش، رایج‌ترین نواحی ذخیره چربی در بین ایرانیان است. برای آب‌کردن چربی‌هایی از این دست، باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و فعال‌تر شوید (چگونه چربی شکم را آب کنیم؟). نشستن‌های طولانی روبه‌روی تلویزیون و رایانه، بدون شک تأثیر زیادی در تجمع چربی خواهد داشت. به هر بهانه‌ای که شده از خانه خارج شوید و شروع به قدم‌زدن کنید، البته قدم‌زدن تأثیر معجزه‌آسایی نخواهد داشت؛ اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، باید به‌سراغ ورزش روزانه و انتخاب یک برنامه ورزشی شخصی‌سازی شده بروید تا از تمام فواید ورزش و چربی‌سوزی اصولی بهره‌مند شوید. فراموش نکنید که این مقاله جذاب را با دوستان خود، که دغدغه کاهش وزن و دریافت برنامه ورزشی شخصی دارند به اشتراک بگذارید! (سال نو، استایل نو)

 


لینک منبع

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

  1. پیرعلی گفته :
    ۰۰:۲۵ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰

    باسلام
    مطلب بسیاربسیار مفید و اموزنده ای بود
    ممنون از زحماتتان

  2. یعقوب گفته :
    ۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۰۲/۲۵

    سلام عالی بود. ممنونم

  3. فرحان گفته :
    ۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۰۳/۲۳

    مقاله جالب و متفاوتی بود،متشکرم.

  4. رها رضوانی گفته :
    ۲۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۰۴

    سلام
    چربی ذخیره شده در بدن من مطابق عکس شش است
    با اینکه فعالیت بدنی زیادی دارم ولی هر چند وقت یکبار چربی روی کمرم جمع میشه ..
    باید چیکار کنم
    و اینکه این چربی های سفید ممکنه سرطان زا بشه؟

    • باید ایجاد یک سبک زندگی سالم و تغییر رویه فعلی(فعالیت ها و نوع غذاخوردن) میتوانید استایل بدنتان را تغییر دهید و دونوع چربی دربدن وجود دارد:
      چربی قهوه ایی وسفید. چربی سفید میتواند باعث بیماری زیادی گردد که باید دربدن میزان ان کنترل شود

  5. محمد گفته :
    ۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۰۴/۱۴

    سلام وقت بخیر میخواستم بپرسم چجوری میشه باسن و ران پا را کوچیک کرد

    • سلام دوست عزیز، برای لاغر کردن ران و باسن، باید از تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی پایین تنه استفاده کنید و البته که در کنارش برنامه غذایی هم داشته باشید. میتونید عدد ۱ رو به ۳۰۰۰۶۰۲۶۳۶ بفرستید تا مربی باتون تماس بگیره و درباره برنامه غذایی و ورزشی راهنماییتون کنه.

  6. امیر گفته :
    ۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۰۴/۱۷

    سلام وقتتون بخیر ،لطفا جوابمو بدین.من از لحاظ شکمی و بالاتنه کلا خیلی لاغرم و قبلا هرچه میخورن شکمم چاق نمیشه ولی در عوض باسن و ران بزرگ میشه و العان باسن و رانم بزرگه و وقتی لباس میفته روش باعث میشه شکم بزرگ تر نشون بده در صورتی که بخاطر ران و باسن هست،کمک کنین چطور مث بدنم صاف و فرم بهش بدم؟درضم اینم بگم یک هفته ای هم هست شروع کردم روزی یک ساعت دوچرخه سواری تند با یک ربع ورزش استقامتی انجام میدم با اینا فرم میگیره؟؟اگه میگیره چقد طول میکشه؟

    • سلام دوست عزیز؛ شما به یه برنامه ورزشی احتیاج داری که کل بدنت رو متناسب کنه و رو فرم بیاره. در کنارش سبک تغذیه‌ای و برنامه غذاییت هم باید اصلاح بشه. عدد ۱ رو به ۳۰۰۰۶۰۲۶۳۶ بفرست تا مربی ورزشی با شما تماس بگیره و راهنماییت کنه. مشاوره با کارشناس فیتامین هم رایگانه.

    • سلام دوست عزیز لطفا عدد ۱ رو به ۳۰۰۰۶۰۲۶۳۶ بفرست تا مربی بات تماس بگیره و کامل راهنماییت کنه باید چکار کنی. این تماس کاملا رایگانه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!