0

تاثیر لبنیات بر شدت آکنه در نوجوانان (قسمت آخر)

دسته بندی ها : شادابی پوست, ورزش، زیبایی ۲۲ مهر ۱۳۹۶ Ali.kharidar 178 بازدید

ارتباط بین مصرف لبنیات و آکنه و جوش در نوجوانان همیشه مورد بحث بوده است؛ همین مسئله باعث شد تا گروه فیتامین در مقاله ای چند قسمتی، به بررسی این مسئله و درک اینکه شیر، ماست و در کل لبنیات بر شدت جوش چه تأثیری دارند، بپردازد.

برای انجام این تحقیق نیز ۱۸۲ نفر داوطلب از کشور قزاقستان به وسیله پرسش نامه از پیش طراحی شده مورد بررسی قرار گرفته اند؛ داوطلبان شرکت در این بررسی به دو گروه مجزا تقسیم شدند؛ تنها تفاوتی که این دو گروه داشتند، جوش زدن و نزدن آنها بود؛ بسیاری از غذاهای مردم قزاقستان منشأ حیوانی داشته و دست کم شامل ۲۶۰ نوع محصولات لبنی می شود.

حال می خواهیم در ادامه دریابیم که آیا ارتباطی بین مصرف محصولات لبنی و شدت وجود آکنه در قشر نوجوان وجود دارد یا خیر؟

نقش تغذیه در سلامت پوست

همان طور که می دانید رژیم غذایی نقش مهمی در بیماری های پوستی داشته و دارد؛ اما یکی از مشکلات عدیده ای که پزشکان متخصص پوست با آن روبه رو هستند، بحث توصیه مواد غذایی به بیمار است.

امروزه یکی از جنجالی ترین بحث های مربوط به بیماری آکنه، عادت های غذایی مردم مناطق خاص و نقش رژیم غذایی است؛ تا به امروز نیز بررسی ها و تحقیقات بسیار زیادی برای کشف ارتباط بین آکنه و انواع خاصی از مواد غذایی صورت گرفته است؛ اما همین اطلاعات به دست آمده، بسیاری از اوقات متناقض بوده و یا به شیوه درست صورت نگرفته و هیچ گونه پایه و اساس علمی نیز ندارند.

نظریه ترلار و شارمانو

در سال ۲۰۰۷ یکی از پژوهشگران به نام ترلار  مدعی شد که تأثیر درمان رژیم غذایی بر روی آکنه را نه می توان به کلی رد نمود و نه می توان تأیید کرد؛ بسیاری از نویسندگان دیگر نیز همین عقیده را داشتند.

طبق گفته شارمانو، داده های به دست آمده در سازمان بهداشت جهانی تأییدیه ای بر این مدعاست که حدود ۶۰ درصد از مرگ و میرهای جهان مرتبط با سوء تغذیه و رشد بیماری های غیرعفونی است.

بنابراین، به عقیده ما علت اینکه دانشمندان رژیم پزشکی خاصی را برای بیماران مبتلا به آکنه پیشنهاد نمی دهند، همین اثبات نشدن تأثیر عوامل تغذیه ای بر بیماری آکنه است.

همه‌گیر شناسی بالینی

مفهوم اصلی همه‌گیر شناسی بالینی (اپیدمیولوژی) این است که هر راه حل بالینی که ارائه می گردد باید از نظر علمی اثبات شده بوده و مبتنی بر شواهد علمی باشد؛ برطبق یافته های محققان، نقش تغذیه در پیدایش آکنه جایگاه سوم را بعد از مشکلات هورمونی و ژنتیکی دارا است.

تا سال ۱۹۶۰ بسیاری بر این عقیده بودند که انواع مشخصی از غذاها احتمال ابتلا به آکنه و وخامت آن را شدت می دهند؛ در هر صورت، مطالعات بعدی این ادعا را تصدیق نکرد؛ در ده سال اخیر همان‌طور که پزشکان متخصص پوست نیز نتوانستند ارتباط بین مواد غذایی و آکنه را انکار کنند، محققان نیز مجدداً به بررسی این موضوع علاقه‌مند شدند.

پروژه های متعددی در نیمه دوم قرن بیستم، برای اثبات یا رد اینکه آیا عوامل تغذیه ای نقشی در ایجاد آکنه دارد یا خیر، صورت گرفته است؛ در هر صورت، تمامی این مطالعات صورت گرفته براساس مشاهدات متخصصان بوده و کاملاً بر پایه احساسات ذهنی متخصص نسبت به ارتباط بین آکنه و عادت های غذایی بوده و هیچ پایه و اساس علمی نداشته است.

از آغاز سال ۲۰۰۵ به بعد تحقیقات در مقیاس گسترده و به صورت تصادفی صورت گرفته که شانسی برای نتیجه گیری های بهتر در مورد تأثیر عادت های تغذیه ای و احتمال ابتلا به آکنه و شدت آن محسوب می شود.

مواد هورمونی موجود در شیر

مواد هورمونی فعال موجود در شیر، تحریک کننده انسولین است که باعث فعال کردن رشد فاکتور ۱ شبه انسولین  (IGF-1)می شود، که این فاکتور ۱ شبه انسولین قادر به افزایش سطح تستوسترون و کاهش تولید SSBG است؛ این اصل تکامل همه پستانداران است که شرایط آنابولیک و تحریک رشد نوزاد را ایجاد می نماید.

محرک جوش‌های سر سیاه

شیر غنی شده حاوی هورمون های تولید مثل (استروژن، پروژسترون و آندروژن) هورمون آندروستندیون و سولفات دی هیدرو اپی آندرسترون و همین طور استروئید ۵آلفا- ردوکتاز (۵ آلفا-آلندروستندین، ۵ آلفا- پرگنونادیون و دی هیدرو تستوسترون) است که می توانند منجر به ایجاد علائم آکنه غیرالتهابی –کومودون ها (جوش های سرسیاه) شود؛ اما نقش اصلی را دی هیدرو تسترون ها ایفا می کنند، زیرا محرک مستقیم تکثیر سابوکتیت و پیری است.

در کنار شیر و دیگر محصولات لبنی حاوی مولکول های بیواکتیو مانند تبدیل فاکتور رشد بتا – (TGF-B) ، پپتیدهای هورمونی و گلوکوکورتیکوئیدها محرک تولید انسولین هستند؛ انسولین رشد شبه-انسولین فاکتور ۱ (IGF-1) را فعال می نماید که منجر به کاهش تولید گلوبولین (هورمون های تولید مثل را متصل می کند) و سطح تستوسترون را افزایش داده و منجر به افزایش مجموعه  فیلوسِباکئوس philosebaceous)) می شود.

قسمت دوم

 

جدای از مواد هورمونی و مواد شبه هورمونی، پروتئین های آب پنیر یا پروتئین‌های سرم شیر، القا کننده های قدرتمند پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز ترشح شده از اینتروندونسین سلول‌های-K هستند.

زمانی که سلول های-K با پروتئین سرم هیدرولیز شده واکنش داده و آمینو اسید غیرقابل تعویض تولید می شود که تولید انسولین به وسیله سلول های بتای دستگاه ایسلت پانکراس را به دنبال دارد.

افزایش سطح انسولین و فعالیت القایی IGF-1 مسیر  phosophoinostide-3-kinase/Akt منجر به کاهش محتوای هسته ای فاکتور تجویزی Fox01 است؛ Fox01 تنظیم کننده اصلی ژن‌های نوتریژنومیکس است که سلول های غدد چربی را هدف قرار می دهد.

کمبود هسته‌ای Fox01 مرتبط با تمام فاکتورهای اصلی پاتروژنز آکنه است؛ transactivation گیرنده های آندروژن، comodogenesis باعث افزایش Lipogenesis غدد چربی و التهاب فولیکولار می شود.

در زمان هایی نه چندان دور کشف شد که پستانداران دارای یک rapamycin complex 1 (mTORC1) هدف هستند که شامل استفاده از پروتئین شیر در «علامت‌دهی تغذیه ای» (به عنوان مثال، القای فعالیت عملکردی غدد چربی) برای بیماران آکنه است؛ این بیماران، رژیمی دارای شاخص گلیسمی بالا داشته و همچنین دارای سطح بالای انسولین، IGF-1 و leucine هستند.

علی‌رغم نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد، نتایج مطالعه انجام شده در دانشگاه هونگ کونگ نشان می دهد که مصرف لبنیات و محصولات دانه سویا با کاهش احتمال ابتلا به آکنه مرتبط هستند؛ این داده های انحصاری احتمالاً با این حقیقت که ساکنان جنوب-شرقی آسیا شیر و لبنیات کمتری در مقایسه با جمعیت دیگر قاره ها مصرف می‌کنند، مربوط است.

پایه اصلی این مقاله مربوط به مردم کشور قزاقستان بود که محصولاتی با منشاء حیوانی مصرف می‌کنند؛ محصولات لبنی کشور قزاقستان دارای ۲۶۰ نوع شامل ayran، kurt ، suzbe، irishmik و sarsu است.

گفته های بالا انگیزه‌ای برای هدف کشف ارتباط بین محصولات لبنی و شدت آکنه در جوانانی که در شهر Astana زندگی می کنند، محسوب می گردد.

روش‌ها و شیوه‌ها

تجزیه و تحلیل آماری داده ها، شامل x2 غیرپارامتریک، تجزیه و تحلیل همبستگی و پراکندگی می‌شود تا نتایج استدلالی و منطقی به دست بیاید.

داده های مقطعی مطالعه صورت گرفته بر روی این ۱۸۲ داوطلب بر پایه پرسشنامه های ویژه ای که طراحی شده بودند به دست آمده است.

گروه اول (A) شامل ۹۰ بیمار دارای آکنه خفیف و نیمه خفیف می شد که ۴۲٫۲ درصد از این داوطلبان یعنی ۳۸ نفر خانم و ۵۷٫۸ درصد یعنی ۵۲ نفر از آنها مرد بودند.

گروه مرجع (B) شامل ۹۲ نفر می شد که هیچ گونه علامتی از آکنه التهابی یا غیرالتهابی را نداشتند که شامل ۳۶ نفر یعنی ۳۹٫۱ درصد زن و ۵۶ نفر یا ۶۰٫۹ درصد از آنها مرد هستند؛ هر دو گروه به وسیله تعداد زنان و مردان و به وسیله سن شان قابل مقایسه هستند.

نتایج و بحث‌ها

۵۵٫۶ درصد داوطلبان دارای آکنه (گروه اول) و ۲۱٫۱ درصد از آنها بیش از سه بار در هفته (در مقایسه با ۱۰٫۹ درصد و ۲۱٫۷ درصد برای بیمارانی که هیچ علامتی از بیماری آکنه نداشتند) از محصولات لبنی استفاده می کردند.

در همین زمان، ۳۳٫۷ درصد از دانش‌‌آموزان بدون هیچ مشکل پوستی و با مصرف ۲ تا ۳ بار در هفته از لبنیات و ۱۸٫۵ درصد از کسانی که یکبار در هفته از شیر استفاده می کردند (۸٫۹ درصد و ۷٫۸ درصد متناظر با بیماران دارای آکنه) در جدول شماره ۱ آورده شده است.

جدول شماره یک نشان می دهد که بیماران دارای آکنه نسبت به دیگر افراد از محصولات لبنی بیشتری استفاده می کنند.

بنابراین نوجوانان مبتلا به آکنه ۵ برابر بیشتر از گروه مرجع (گروه ب) محصولات لبنی مصرف می‌کرده اند و بالعکس، تعداد افرادی که این محصولات را بیشتر از ۲ تا ۳ بار در هفته مصرف نمی‌کردند.

در گروه A مقدار ۸٫۹ درصد بود، که با مقدار ۳۳٫۷ درصد موجود در گروه مرجع (گروه ب) مورد مقایسه قرار گرفت که ۳٫۸ برابر بود؛ شکل شماره ۱ تعداد مصرف شیر و چای در هر دو گروه مطالعاتی را نشان می دهد.

 

 

این بدین معنی است که تفاوت های میان‌گروهی مشابهی برای تعدد مصرف چای و شیر وجود دارد؛ نسبت تعداد افرادی که چای می نوشیدند با افرادی که روزانه شیر می نوشیدند در گروه اول شش برابر بیشتر از گروه دوم است.

این موقعیت با کاهش مصرف شیر و چای برعکس وضعیت کنونی می شود؛ بنابراین، نسبت تعداد داوطلبانی که کمتر از یکبار در هفته چای یا شیر می نوشند در گروه اول ۴٫۴ درصد بوده و در گروه دوم برابر با ۹٫۸ درصد است که می توان گفت دو برابر است؛ ۶٫۷ درصد از بیمارانی که مبتلا به آکنه هستند چای بدون شیر می نوشند، درحالی که این میزان در گروه ب حدوداً پنج برابر بوده و ۳۲٫۶ درصد است.

طبق تحقیقات صورت گرفته این نتیجه حاصل شد، بیشتر افرادی که دچار آکنه هستند از شیرهای غنی شده استفاده می کنند، این در حالی است که افرادی که شیر کم چرب را ترجیح می دهند دارای نسبت کمتری از ابتلا به آکنه قرار دارند.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به آکنه از شیرهای پرچرب و غنی شده استفاده می کنند و تنها ۶٫۸ درصد از داوطلبان، شیر بدون چربی را ترجیح می دهند.

همچنین ۶۶ درصد از نوجوانانی که اصلا به آکنه مبتلا نبودند شیر کم چرب مصرف داشتند و تنها ۱۴٫۳ درصد از آنها از شیر پرچرب استفاده می کردند، که این میزان نسبت به گروه قبلی ۴٫۵ برابر کمتر است.

در نتیجه این مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به آکنه بیشتر مصرف شیرها و محصولات لبنی پرچرب را ترجیح می دهند؛ درحالی که ۶۶ درصد از گروه ب که به آکنه مبتلا نبودند، مصرف محصولات لبنی کم چرب را ترجیح می دادند. (شکل شماره ۲)

نتیجه کلی تحقیق نشان می دهد که ۹۳ درصد داوطلبان که به آکنه دچار بودند به صورت روزانه از محصولات لبنی استفاده می کنند؛ همچنین نوجوانانی که هفته ای فقط یکبار از محصولات لبنی استفاده می کنند، ۱٫۵ بار کمتر از دیگر افراد به آکنه دچار هستند.

البته لازم به ذکر است بیمارانی که هیچ محصول لبنی مصرف نمی کنند نیز ممکن است به آکنه دچار شوند که معمولاً افرادی هستند که آکنه شدید دارند اما هیچ گونه ماده غذایی با پایه شیر نمی‌خورند.

 

برطبق جدول شماره ۲، تجزیه و تحلیل های همبستگی نشان می دهد که مصرف محصولات شیر و لبنی ارتباط مستقیمی با شدت آکنه دارد.

جدول شماره ۲ نشان می دهد که رابطه مثبتی بین مقدار مصرف محصولات لبنی و شدت بیماری در بین دختران وجود دارد.

در پایان، طبق مطالعه صورت گرفته، مردم قزاقستان در مقایسه با دیگر کشورها نسبت به کاهش یا افزایش مقدار مصرف محصولات لبنی تغییر چندانی نشان ندادند، که البته این تأثیر در مورد زنان نسبت به مردان کمتر بود که قطعاً به علت ویژگی های هورمونی زنانه است.

 

نکات جالب توجه

احتمال ابتلا به آکنه برای افرادی مصرف بالای شیر و محصولات لبنی داشتند (بیش از سه بار در هفته داشتن) بیش از افرادی بود که کمتر لبنیات مصرف می کردند.

همبستگی شدیدی بین مقدار مصرف شیر و محصولات لبنی و احتمال ابتلا به آکنه وجود دارد.

اثر بیماری‌زایی شیر و دیگر محصولات لبنی و تشدید آکنه تأیید شده است؛ قدرت این تأثیر ۰٫۲۲ بوده و ۲ درصد برای زنان و ۰٫۱۳ درصد برای مردان محتمل است.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!