0

بین پروتئین کازئین و وی کدام را انتخاب کنیم؟

دسته بندی ها : مکمل ها, ورزش، تغذیه ۵ شهریور ۱۳۹۷ Ali.kharidar 877 بازدید

شاید تا حالا حتی اسم پروتئین کازئین به گوش شما نخورده باشد، اما با پروتئین وی آشنایی اولیه را داشته باشید. خب، لازم است شما را با این دو برادر جدایی‌ناپذیر آشنا کنیم! بله، درست متوجه شدید پروتئین کازئین و وی باهم نسبت فامیلی دارند؛ چطور؟! این دو برادر دو قلو هر دو از شیر به‌دست می‌آیند. فرآیند به دنیا آمدن این دو برادر نیز به این گونه است که با اضافه‌کردنِ ماده منعقدکننده به شیر، شیر لخته‌شده و وی به‌وجود می‌آید.

همان‌طورکه مشخص است، پروتئین وی همان وی به‌دست آمده از شیر و کازئین به‌دست آمده از لخته‌های ایجاد شده در شیر است. اولین و آشکارترین وجه تمایز این دو برادر افسانه‌ای، وی (Whey) و کازئین (Casein) میزان پایداری آن‌ها است. وقتی که پروتئین وی را داخل نوشیدنی ورزشی‌تان حل می‌کنید به‌سادگی رقیق خواهد شد، اما کازئین سخت‌جان‌تر از وی بوده و حالتی ژله‌ای، مانند میلک‌شیک به نوشیدنی‌تان خواهد داد. خب، این ابتدای تفاوت‌های این دو برادر بود، در ادامه کاملاً با برادران کازئین و وی آشنا خواهیم شد. (راهنمای جامع برای شروع مصرف مکمل ورزشی)

 

تفاوت‌های پروتئین کازئین و وی

پروتئین وی به‌خاطر پایداری و انسجام کمتری که دارد، به‌سرعت در بدن جذب شده و باعث افزایش سطح آمینو اسیدها و تحریک سنتز پروتئین در بدنتان خواهد شد. از طرفی پروتئین کازئین از برادرش کندتر بود و باعث تحریک سنتز پروتئین (مثل عضله‌سازی) در بدنتان نخواهد شد. در نتیجه همین جا به این نتیجه می‌رسیم که به‌عنوان شیک ورزشی بعد از تمرین پروتئین وی قدرتمندتر عمل خواهد کرد، اما پروتئین کازئین را به خاطر عملکرد کندترش دست کم نگیرید؛ این پروتئین دو ویژگی ممتاز دارد که پروتئین وی فاقد آن‌هاست:

  1. پروتئین کازئین باعث بالا رفتنِ میزان آمینو اسید نشده و در نتیجه بدن به نحو دیگری با آن برخورد می‌کند، یعنی زمانی‌که شما پروتئین کازئین مصرف می‌کنید، نسبت کمتری از آن در مقایسه با پروتئین وی تلف خواهد شد.
  2. پروتئین کازئین دارای خاصیت آنتی کاتابولیکی است. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، آنابولیسم یعنی عضله‌سازی و کاتابولیسم یعنی عضله‌سوزی؛ در نتیجه اگر پروتئین وی باعث افزایش آنابولیسم می‌شود، پروتئین کازئین مانع کاتابولیسم می‌شود.

این یکی از بدی‌های جذبِ سریع پروتئین وی توسط عضلات است، که دیگر نمی‌تواند از عضلاتتان محافظت کند و مانع اتلاف عضلات ارزشمندتان شود، اما پروتئین کازئین مهربان‌تر از وی است و تا ۷ ساعت بعد از مصرف عضلاتتان را شیر خواهد داد! این یعنی با کازئین دیگر نیازی نیست نگران عضلاتتان باشید. اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم، باید بگوییم که پروتئین وی برای عضله‌سازی ضروری است، پروتئین کازئین هم به همان نسبت برای خاطر جمعی‌تان از عضلاتی که ساختید، ضروری است. نباید به این راحتی‌ها قید عضلاتتان را بزنید. (معرفی بهترین مکمل‌ها)

استفاده از کازئین

همان‌ مقدار که از پودرهای پروتئینی وی استفاده می‌کنید، به همان نسبت عضلاتتان هم تشنه پروتئین کازئین هستند. می‌توانید از فواید این پودر پروتئینی ارزشمند نیز بهره‌مند شوید، اما به جای اینکه کازئین را بعد از ورزش مصرف کنید، باید آن را بین وعده‌هایتان یا قبل از خواب میل کنید، یعنی دقیقاً زمانی‌که مطمئنید تا چند ساعت بعد غذایی نخواهید خورد. پروتئین کازئین، هم‌چون پدری فداکار موقع خواب و در زمان ریکاوری بدن شما از عضلاتتان محافظت خواهد کرد.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طورکه باید در مسائل زندگی تعادل را رعایت کنیم تا به سر منزل مقصود برسیم، در بدنسازی و مصرف پودرهای پروتئینی نیز این موضوع صادق است. اگر نهایت رشد عضلانی را می‌خواهید، باید از هر دو برادر پروتئینی به مقدار متعادلی بهره ببرید. در فوق‌العاده بودن پروتئین وی هیچ شکی نیست، ولی یادتان باشد این پروتئین به‌تنهایی کافی نیست، بلکه باید از پروتئین کازئین نیز بهره ببرید. در مورد انتخاب پودر پروتئینی فعلاً فیتامین پودر کازئین خاصی را به شما پیشنهاد نمی‌کند، اما بهتر است حواستان به کم‌چرب و کم‌شکر بودنِ پروتئین باشد و حتماً این پودرهای پروتئینیِ سرنوشت‌ساز برای عضلات را از داروخانه‌ها و مراکز معتبر خریداری کنید. (در خرید این سه مکمل بیشتر دقت کنید!)

 


لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!