بهترین زمان تغییر برنامه تمرینی بدنسازی برای ساخت بدنی عضلانی

دسته بندی ها : اطلاعات تخصصی ورزشی, ورزش، سلامتی ۱۹ دی ۱۳۹۸ مدیر سایت 438 بازدید

زمان تغییر برنامه تمرینی چطور تعیین می‌شود؟ وقتی یک برنامه ورزشی و بدنسازی و رژیم غذایی ایده‌آل دارید که مناسب شرایط بدنی و اهداف شما تنظیم شده، شاید حالاحالاها به تغییر برنامه تمرینی‌تان فکر هم نکنید!

چون حتما آن‌قدر برنامه بدنسازی‌تان خوب است که هیچ‌وقت نمی‌خواهید عوضش کنید. اما واقعیت چیز دیگری‌ست، یعنی اگر در برنامه‌های خود تغییر ایجاد نکنید، پیشرفت شما متوقف خواهد شد.

البته شاید هم برنامه تمرینی‌تان را دوست ندارید و فکر می‌کنید به درد شما نمی‌خورد، و حتما باید عوض شود.

به هرحال موضوع تغییر برنامه تمرینی یک چالش همیشگی برای بدنسازان است. در این مطلب از فیتامین به همه سؤالات شما درباره این موضوع مهم پاسخ داده شده است.

 

تغییر برنامه تمرینی بدنسازی را چه زمان انجام دهیم؟

دقیقا چه زمانی باید برنامه‌ام را عوض کنم؟ من شخصاً اعتقاد ندارم برای تغییر برنامه تمرینی زمان خاصی وجود دارد.

این‌که چه زمانی تغییر برنامه ورزشی را باید اعمال کنید، به خودتان، تمریناتتان و به هدف شما بستگی دارد.

اما سایت فیتامین برای شما چهار نشانه کلی که زمان تغییر برنامه تمرینی‌‌تان فرا رسیده را در این مطلب آورده است.

اگر پس از خواندن این مطلب حس کردید اکنون زمان تغییر برنامه تمرینی‌تان رسیده، حتما با نظر کارشناس یا مربی، این تغییر را ایجاد کنید؛ چراکه تغییر در برنامه تمرینی یک کار تخصصی است و به عوامل زیادی بستگی دارد.

اگر سرخود برنامه تمرینی‌‌تان را عوض کنید، هیچ‌وقت به نتیجه مورد نظرتان دست نمیابید و حتی ممکن است به خودتان آسیب بزنید.

چهار نشانه که موقع تغییر برنامه تمرینی به شما آلارم می‌دهد

 

نشانه اول برای تغییر برنامه تمرینی: وقتی رشد و پیشرفت بدن شما متوقف شده

این مورد بدیهی است، اگر چهار ماه پشت سرهم است که با روال یکسانی ورزش می‌کنید و تا اواسط دوره هم پیشرفت خوبی داشتید، اما حالا به نظر می‌رسد که دیگر تغییری در عضلات شما رخ نمی‌دهد، پس زمان تغییر برنامه تمرینی شما فرا رسیده و باید از مربی خود بخواهید تا دوباره سایزهای شما را اندازه‌گیری کند و برنامه تمرینی جدیدی برایتان بنویسد.

نوشتن برنامه تمرینی بدنسازی کار هر کسی نیست و اگر دقیق و تخصصی کار نشود آسیب‌زا و ‌بی‌نتیجه خواهد بود.

 

نشانه‌ دوم برای تغییر برنامه تمرینی: برنامه شما بیش‌از حد برایتان آسان شده

اگر مدتی است که دیگر بلندکردنِ وزنه‌ها و انجام تمرینات مثل قبل برایتان سخت نیست و خیلی هم آسان و راحت شده، پس شاید لازم باشد برخی متغیرهای تمرینی خود را عوض کنید تا از منطقه امن خود خارج شوید و بدن خود را دوباره در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهید.

برنامه‌ای که از بدن شما انرژی مصرف نمی‌کند و بدون خستگی عضلانی و به‌صورت معمول انجامش می‌دهید، برای بدن شما اثربخشی ندارد. اما با تغییر برنامه تمرینی می‌توانید جلسات باشگاه را دوباره برای خودتان چالشی و نتیجه‌بخش کنید.

 

نشانه‌ سوم برای تغییر برنامه تمرینی: برنامه ورزشی‌تان کسل‌کننده و بی‌تنوع شده

این مورد خیلی مهم است؛ چون پیشرفت شما مستقیما با فکر و روحیه‌تان ارتباط دارد.

هربار که می‌خواهید به جلسه تمرینی بروید باید با ذهنیت مثبت وارد باشگاه شوید و برای ورزش‌کردن، ذوق و حوصله به خرج دهید تا نتیجه‌بخش باشد.

اما اگر برنامه بدنسازی شما تنوع و جذابیتش را از دست داده و حس ملالت و ناامیدی در شما ایجاد می‌کند، در چنین مواردی باید زیرنظر مربی با تغییر برنامه‌ تمرینی خود از تمرین‌زدگی پیشگیری کنید و هیجان را دوباره به ریتم ورزشی‌تان بازگردانید! فراموش نکنید که هر سمتی که ذهن برود بدن هم همان سمت می‌رود.

 

نشانه‌ چهارم برای تغییر برنامه تمرینی: تمرینتان برای شما آسیب‌زاست

این نشانه شامل دو مورد می‌شود، گاهی پیش می‌آید که شما وسط دوره تمرینی خود دچار آسیب شوید و دقیقا این تمرینتان است که شما را دچار آسیب و درد می‌کند. در هر دو صورت، آسیب و درد نیاز به پیگیری دارد و نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید.

اگر برنامه ورزشی شما برایتان دردآور است، این نشانه وجود مشکلی در برنامه تمرینی‌تان است، یعنی ممکن است سطح برنامه ورزشی‌تان خیلی حرفه‌ای و سنگین بوده و شما هنوز برای این سطح از تمرینات آماده نباشید، یا دچار آسیبی شده‌اید که از آن بی‌خبرید، اما با انجام یک حرکت خاص، نقطه آسیب‌دیده را تحریک کرده‌اید و احساس درد برایتان ایجاد شده. در چنین مواردی تغییر برنامه تمرینی ضروری است.

خب، اگر شما یکی از دلایل بالا را به شکل منطقی داشته باشید، باید دست به‌کار شوید و تغییر برنامه تمرینی بدنسازی را شروع کنید، اما این کار چطور امکان دارد؟

 

پاسخ به این سؤال می‌تواند بستگی به میلیون‌ها پارامتر داشته باشد، اما در اغلب موارد شما می‌توانید قالب کلی برنامه تمرینی بدنسازی خودتان را حفظ کرده و فقط تغییرات اندکی در آن به‌وجود آورید؛ برای مثال تغییر برنامه تمرینی بدنسازی می‌تواند تغییر دمبل پرس به پرس هالتر یا پرس قدرتی هالتر با دستگاه باشد.

 

چگونگی تغییر برنامه تمرینی بدنسازی

با نظر مربی و بسته به هدفتان می‌تواند یکی از این متغیرها عوض شود تا عضلاتتان را دوباره در حد بیشتری به چالش بکشید:

  • وزنه‌ها
  • تکرارها
  • شدت تمرین
  • سیستم تمرینی
  • زمان استراحت
  • ست‌های تمرینی
  • نوع حرکات و تمرینات

 

عوض‌کردنِ هریک از این متغیرها برای شروع چالش جدید بر عضلات شما کافی‌ست، حتی اگر با یک برنامه تمرینی به مدت ۵ ماه کار کنید، مادامی که متغیرها تکراری نشوند (البته نوع تغییر را فقط مربی مشخص می‌کند) بدن شما به تمرینات عادت نخواهد کرد و هر جلسه تمرینی برای شما یک جلسه چالش‌برانگیز برای رشد و پیشرفت خواهد بود.

 

اتفاقی که در تغییر برنامه تمرینی رخ می‌دهد

سؤالی که در این‌جا پیش می‌آید، این است که اگر زودبه‌زود برنامه تمرینی‌ام را عوض کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

نکته خیلی مهم این‌جاست: تغییر برنامه تمرینی نباید خیلی زود انجام شود. به عضلاتتان زمان کافی برای بهره‌بردن و سازگارشدن با تمرین را بدهید تا کم‌کم نتایج زحماتتان آشکار شود و تغییر را ببینید.

اگر خیلی زود تغییر برنامه تمرینی را اعمال کنید، در حقیقت هیچ فرصتی به عضلاتتان برای تمرین و رشد نداده‌اید.

بنابراین برای رسیدن به نتیجه و هدف موردنظرتان باید صبور باشید. تغییر استایل و اندام در یک شب و یک ماه رخ نمی‌دهد. حتما باید در انجام تمرینات خود تداوم و پشتکار کافی به خرج دهید تا اثر ورزش را ببینید.

اگر بازهم در این مورد سؤالی دارید، می‌توانید با کارشناسان فیتامین مطرح کنید و مثل حرفه‌ای‌ها باشید!

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!