0

بهترین برنامه غذایی برای سلامتی و تناسب اندام

دسته بندی ها : اینفوگرافیک ۱۲ دی ۱۳۹۷ Ali.kharidar 136 بازدید

انتخاب برنامه غذایی به اندازه طلا ارزش دارد! چون کوچک‌ترین اشتباه به ظاهر ساده، می‌تواند علاوه‌بر بروز چاقی و افزایش وزن،‌ بدن را دچار بیماری و مشکلات جبران‌ناپذیری کند. دقیقاً مثل ورزش که اگر فرد، خودسرانه و بدونِ برنامه و مشورت با کارشناسان، ورزش کند، آسیب جدی به بدن او وارد می‌شود.

شما از چه نوع برنامه غذایی برای حفظ اندامتان استفاده می‌کنید؟ آیا در انتخاب مواد غذایی، اصول خاصی را در نظر می‌گیرید؟ یا از ارزش خوراکی‌ها کاملاً بی‌خبرید؟ خوشبختانه در این مطلب از فیتامین، به معرفی و آشنایی با خوراکی‌های دارای ارزش غذایی بالا و بهترین برنامه غذایی برای سلامتی و تناسب اندام پرداخته شده است.

 

به بیان دیگر یعنی باید نسب به مواد غذاییِ روزانه خود آگاه باشید؛ همچنین به مقدار کافی، از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن استفاده کنید. این مقدار مورد نیاز باید انواع مواد غذایی که در ۴ گروه اصلی غذایی معرفی می‌شوند را در برگیرد. به نظر شما بهترین گروه مواد غذایی کدام است؟

برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی عدد ۱ را به سامانه ۳۰۰۰۶۰۲۶۳۶ پیامک کنید.

 

چهار گروه اصلی غذایی را بشناسید

  • گروه نان و غلات
  • گروه شیر و لبنیات
  • گروه میوه‌‌جات و سبزی‌جات
  • گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها

در هر یک از این گروه‌ها مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریباً یکسانی وجود دارد؛ که مقدار مورد نیاز از هر یک از این گروه‌ها در هرم غذایی مشخص می‌شود. در ادامه به بررسی گروه میوه‌ها و سبزی‌ها می‌پردازیم.

 

در برنامه ورزشی فیتامین علاوه بر این که دائما با مربی در ارتباط هستید توصیه های تغذیه ای رو هم دریافت خواهید کرد

 

 

گروه میوه‌‌جات و سبزیجات

  • سبزی‌جات و میوه‌‌جات حاوی ویتامین C مانند سبزی‌‌جات برگی و سایر سبزی‌ها مثل گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای و میوه‌هایی همچون مرکبات و انواع توت؛
  • سبزی‌جات و میوه‌جاتِ حاویِ ویتامین A مانند سبزیجات برگی، اسفناج، هویج، گوجه‌فرنگی، طالبی، زردآلو، شلیل و هلو که به رنگ سبز تیره و نارنجی‌اند؛

همچنین سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقداری ویتامین‌های گروهB ، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند.

میزان مصرف میوه و سبزی

برای افراد بالغ سالم، روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه و ۳ تا ۵ واحد سبزی توصیه می شود؛ این گروه برای ترمیم زخم‌ها، تقویت دید در تاریکی، سلامت پوست و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها لازم است.

از هر نوع میوه و سبزی استفاده کنید

  1. تا جایی‌که می‌توانید سبزی‌ها را به صورت خام مصرف کنید؛ زیرا ویتامین‌های آن بیشتر حفظ می‌شود؛
  2. از سرخ‌کردنِ سبزی‌ها خودداری کنید؛
  3. قبل از مصرف هر نوع سبزی و میوه، آن‌ها را به دقت شسته و ضدعفونی کنید؛
  4. برای شست‌وشوی سبزی، آن را در آب نمک (به ازای هر لیتر آب یک قاشق مرباخوری نمک) به مدت یک ربع قرار دهید؛
  5. تا حد ممکن، میوه‌ها را با پوست میل کنید؛
  6. برای پختن سبزی‌ها از آبِ کمی استفاده کرده و آب حاصل از طبخ سبزی‌ها را در غذا استفاده کنید؛
  7. برای پختن سبزی، سبزی‌ها را در آب جوش بریزید تا در مدت ۲۰ دقیقه پخته شود؛
  8. هنگام پختن سبزی، در ظرف را ببندید؛
  9. برای پختن سبزی‌های تازه، آن‌ها را بلافاصله بعد از خُرد کردن بپزید؛
  10. از قرار دادنِ میوه پوست کنده در مجاورت هوا خودداری کنید.

 

مصرف روزانه ۴ عدد میوه مانند سیب یا پرتقال، برای ترمیم زخم‌ها، حفظ دید در تاریکی، سلامت پوست و مقاومت بدن لازم است.

 

گروه‌های دیگر هرم غذایی

  • مغزی‌جات: گردو، بادام، فندق و پسته؛
  • چربی‌ها: روغن‌های جامد و مایع، پیه و دنبه، کره، خامه و سرشیر، سس‌های چرب مانند مایونز و چیپس؛
  • قند و شکر و شیرینی‌جات: مربا، شربت‌ها، شیرینی‌های خشک و تر، پیراشکی‌های شیرین، آب‌نبات و شکلات؛
  • ترشی‌ها و چاشنی‌ها: انواع شور، فلفل، نمک، زردچوبه و دارچین؛
  • نوشیدنی‌ها: نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه، شربت‌ها، پودرهای آماده مانند پودر پرتقال.

چگونگی استفاده از گروه‌های دیگر هرم غذایی:

  1. مغزی‌جات، میان‌وعده‌های مناسبی برای تأمین انرژی و برخی مواد مغذی است؛
  2. مغزی‌جات به صورت خام مصرف شوند و از نمک کمتری استفاده شود؛
  3. از روغن‌های مایع (با منشا گیاهی) استفاده کنید؛
  4. از حرارت دادن بیش‌ازحدِ روغن‌ها خودداری کنید؛
  5. مصرف چربی‌ها، شیرینی‌جات و چاشنی‌ها را کم کنید؛
  6. مصرف نوشیدنی‌های گفته شده در گروه را محدود کرده و نوشیدنی‌هایی مثل آب، شیر، آب‌میوه و آب هویج تازه جایگزین کنید؛
  7. برای رفع تشنگی، نوشیدن آب به هر آشامیدنی دیگری ترجیح دارد؛
  8. چیپس از سیب‌زمینی تهیه می‌شود، اما به دلیل وجود چربی و نمک زیاد باید مصرف آن را کم کرد؛
  9. بهتر است به جای گوشت قرمز، از گوشت‌های سفید مثل مرغ و ماهی استفاده کنید..

 

بهترین راه رسیدن به تناسب اندام

خب، بهتر است که در همین ابتدا یادآور شویم که شرط دستیابی به سلامتی و تناسب اندام، داشتن برنامه غذایی سالم در کنار انجام تمرینات یک برنامه ورزشی اصولی است. همچنین یادتان باشد که تغذیه درست به معنیِ رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است.

پس اگر شما هم به دنبال یک زندگی سالم و بانشاط هستید، باید برنامه غذا پختن و غذا خوردنتان را تغییر دهید. این تغییرات ساده می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر قلب، سیستم ایمنی بدن و سایز دور کمرتان داشته باشند. فراموش نکنید که تناسب اندام با رعایت برنامه غذایی سالم امکان‌پذیر است.

بهترین برنامه غذایی و ورزشی

اگر تصمیم شما برای کاهش وزن و تناسب اندام جدی است؛ باید از برنامه غذایی کم‌کالری و سالم در کنار ورزش استفاده کنید. اما بهترین راه برای کاهش وزن و تناسب اندام تضمینی، استفاده از برنامه رژیم غذایی دکتر کرمانی و برنامه ورزشی آنلاین فیتامین است تا با انجام تمرینات کاملاً شخصی، در کنار مشاوره کارشناسان مجرب، برای همیشه سالم و خوش‌فرم بمانید.

برنامه غذایی شما به چه صورت است؟ کدام‌یک از گروه‌های غذایی را بیشتر در برنامه خود استفاده می‌کنید؟ برای ما از تجربیات مصرف خوراکی‌ها و تأثیر آن‌ها در بدن خود بنویسید.

 

 

برنامه غذایی شما به چه صورت است؟ کدامیک از این گروه های غذایی را بیشتر در برنامه خود استفاده می کنید؟ برای ما از تجربیات مصرف خوراکی ها و تاثیر آنها در بدن تان بنویسید.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. saba rahmati گفته :
    ۰۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴

    هم برنامه غذایی دکتر کرمانی برام نتیجه داشت هم برنامه ورزشی فیتامین
    خیلی خوب طراحی کردید

  2. طاها گفته :
    ۱۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵

    از برنامتون خیلی راضی ام من برنامه پرو پلاس فیتامینو گرفتم

  3. هلما گفته :
    ۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۰۲/۲۷

    من پشیمونم که چرا اسمارت گرفتم و پیشرفته ثبت نام نکردم

    • دوست عزیز با مربی تماس بگیرید و بهشون بگید . برنامه رو براتون تغیر میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!