0

بدون ورزش ۲۰۰ کالری بسوزانید!

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ Ali.kharidar 2 بازدید

شما در روز چه فعالیت‌های ورزشی و غیر ورزشی‌ای انجام می‌دهید؟ همان‌طورکه می‌دانید، ورزش‌کردن نه‌تنها برای سلامت بدن و ذهن مفید است، بلکه سبب طول عمر نیز می‌شود. گاهی دغدغه‌های زندگی، شغل و خانواده را باید مقدم بر همه چیز دانست، که ورزش‌کردن را تبدیل به یک چالش جدی می‌کند، اما تحرکات بدنیِ روزانه‌تان نباید با دیگر کارهایتان در تضاد باشد. مطالعات فراوان نشان داده که می‌توان با انجام بسیاری از فعالیت‌های معمولی و غیر ورزشی، ۲۰۰ کالری یا بیشتر سوزاند. فیتامین، در این مقاله دو بخشی، لیستی از این فعالیت‌ها را براساس ویژگی بدنیِ فردی با وزن ۷۰ کیلو آماده کرده است. اگر وزنتان کمتر از این مقدار است باید زمان یا شدت فعالیت‌ها را افزایش دهید تا بتوانید کاهش وزن داشته باشید، اگر هم از این مقدار وزن، سنگین‌تر هستید کالری بیشتری نیز می‌سوزانید. (فیتامین: مدرک دکترای افتخاری کالری‌سوزی بگیرید!)

 

فروشگاه‌گردی

همه ما حداقل یک‌بار در هفته برای خرید به فروشگاه می‌رویم. اگر تمام خرید خود را در یک فروشگاه بزرگ متمرکز کنیم می‌توانیم حدود یک ساعت در آن فضا بچرخیم، که با این کار، ۲۶۰ کالری بسوزانیم. اگر می‌خواهید شدت کالری‌سوزی را بیشتر کنید، ابتدا خریدتان را با سنگین‌ترین محصولات شروع کنید تا سبدتان حسابی سنگین شود و عرقتان را دربیاید. هنگام برداشتنِ خریدهای سنگین می‌توانید در وضعیت حرکت اسکوات، پایین بروید و آن را بردارید (یعنی کاملاً زانوها را خم کنید). هنگام قدم‌زدن در فروشگاه مطمئن شوید که شکمتان را به داخل کشیده‌اید. فراموش نکنید که حتماً از بینی نفس بکشید تا عضلات پهلو و شکمتان درگیر بماند. (چگونه کالری‌سوزی بیشتری داشته باشیم؟)

برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی عدد ۱ را به سامانه ۳۰۰۰۶۰۲۶۳۶ پیامک کنید.

غذا دادن یا حمام بردن بچه‌ها

یکی از معمولی‌ترین کارها در خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک دارند، استحمام و غذا دادن به آن‌هاست. برای هر ساعت غذا دادن یا حمام‌کردنِ کودک، ۲۶۰ کالری سوزانده می‌شود. اگر برای غذا دادن به کودک می‌ایستید و او را روی صندلی می‌نشانید سعی کنید کفش‌های راحتی به پایتان کنید.

در طول این کار عضلات شکمتان را به داخل منقبض کنید. یادتان باشد که اصلاً قوز نکنید و سعی کنید با کنترل عضلات شکم و پهلو، صاف بایستید. بهتر است یک صندلی کنار خود بگذارید تا زمانی‌که دیگر نمی‌توانستید بایستید، روی آن بنشینید. در حمام نیز کنار وان کودک زانو بزنید، اما سعی کنید وسیله‌ای زیر زانویتان قرار دهید تا از آن‌ها محافظت کند. از این فرصت استفاده کنید تا در کنار بازی با کودک، حسابی در حمام کالری بسوزانید. (مراسم اهدای جوایز چربی‌سوزترین ورزش‌ها)

 

بازی با کودکان

بازی‌کردن با فرزندان (خواهرزاده، برادرزاده، بچه‌های فامیل) می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی باشد که می‌توان انجام داد، اما ناگفته نماند که در کنار لذت، مزایای زیادی هم دارد. شما هنگام بازی، در یک ساعت حدود ۳۰۰ کالری می‌سوزانید. پس دفعه بعد که خواستید با کودکان خود قایم موشک‌بازی کنید یا یک بازی جدید و پر تحرک به آن‌ها یاد دهید، در فضای باز بازی کنید تا کالری بیشتری بسوزانید. برای اینکه به عضلات شکم و پهلو خوب فشار بیاورید، قبل از هر حرکت نفس بگیرید و هنگام شروع نیز، عمل بازدم انجام دهید. از بازی لذت ببرید و مواظب سلامت کودکان باشید. (برای داشتن شکم صاف باید هر روز روی عضلات شکم کار کنیم؟)

 

تمیز کردن خانه

تمیز کردن خانه یک فعالیت بسیار عالی است. پس همین حالا چوب گردگیری و سطل را بیرون بیاورید و بهترین عملکرد را از خود نشان دهید تا در عرض یک ساعت ۳۳۰ کالری بسوزانید. با کمی ابتکار و خلاقیت و تمرینِ منظم می‌توانید کالری‌سوزی این فعالیت را هم بالاتر ببرید. اگر گزینه شدیدتر را انتخاب می‌کنید، بدن خود را بکشید و مطمئن شوید ماهیچه‌ها آماده هستند.

حالا یک موسیقی مناسب برای خود پخش کنید، جارو را بردارید، یک سطل آب و کف درست کنید و با یک گوشه اتاق شروع کنید. به‌آرامی جارو را به جلو و عقب ببرید و در صورت لزوم داخل سطل کنید و یا کمرتان را بچرخانید و روی سطح زمین یک دایره رسم کنید؛ ۵ دقیقه اول به‌آرامی این کار را انجام دهید و بعد از آن به‌سرعت با جارو کف زمین را تمیز کنید. این حرکت انفجاری را که بیشتر عضلات بدنتان را درگیر می‌کند به مدت ۳۰ ثانیه ادامه دهید. با جارو به‌سرعت به طرف جلو بروید و سپس به عقب و طرف دیگر اتاق برگردید.

شش یا هشت مرتبه این حرکت انفجاری را انجام دهید. می‌توانید استراحت‌های ۹۰ ثانیه‌ای و کوتاه نیز داشته باشید تا نفستان سرجایش بیاید. وقتی در حال انجام فعالیت شدید هستید قفسه سینه‌تان را بالا نگه‌دارید، شانه‌ها عقب و پایین باشند و عضلات شکم پهلو نیز درگیر شوند، مخصوصاً زمانی‌که می‌خواهید بچرخید.

 

قدم‌زدن در پارک

پیاده‌روی برای سلامتی بسیار مفید است، اما اگر بدانید در هر ساعت پیاده‌روی چه مقدار کالری سوزانده می‌شود، شاید غافل‌گیر شوید. همچنین پیدا کردن فرصت‌های مناسب برای پیاده‌روی در طول روز آسان است؛ برای مثال می‌توانید برای انجام خرید پیاده به فروشگاه‌های اطراف بروید یا در پارک قدم بزنید. حتی پیاده‌رویِ آهسته نیز می‌تواند در هر ساعت حدود ۳۰۰ کالری بسوزاند. آرام‌آرام سرعت خود را در پیاده‌روی افزایش دهید تا این رقم به ۴۸۰ کالری در ساعت افزایش یابد. به یاد داشته باشید که نفس‌های طولانی و ثابت بکشید. سعی کنید در هر چهار قدم، یک دم و بازدم داشته باشید. از عضلات شکم و پهلو استفاده کنید، کفش‌های مناسب بپوشید و سعی کنید با فشار سر انگشتانِ پا به جلو بروید. (بدون نیاز به بادیگارد، پیاده‌روی کنید!)

 

 رسیدگی به گل‌ها

فعالیت‌های باغبانی، مانند کاشتن و آبیاری گیاهان می‌تواند در هر ساعت ۳۳۴ کالری بسوزاند. اضافه‌کردنِ چند کار سخت‌تر مانند حمل گلدان‌ها و یا کاشت گیاهان بزرگ می‌تواند میزان کالری‌سوزی این فعالیت‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی نیز هر چند وقت یک‌بار، بدنتان را بکشید.

همچنین به یاد داشته باشید که حتماً لباسی بپوشید که شما را از نور آفتاب محافظت کند، مخصوصاً اگر مستقیم زیر نور آفتاب هستید. وقتی باغبانی می‌کنید پس زیاد می‌نشینید و می‌ایستید همچنین ممکن است نیاز باشد جایی از زمین را بکنید، فراموش نکنید در تمام این حالات، شکم خود را به طرف داخل بکشید و منقبض کنید. (با این ۵۰ راهکار در ۵ دقیقه ۵۰ کالری بسوزانید!)

 

شستن ماشین

خیلی از افراد مشتریان ثابت کارواش‌های اتوماتیک هستند، اما با یک شست‌وشو و خشک‌کردنِ ساده ماشین می‌توانید در یک ساعت ۳۳۴ کالری بسوزانید؛ البته این میزان تنها برای یک شستن ساده است و شامل جاروبرقی کشیدن داخل ماشین و برق انداختن تایرها و رینگ‌ها نمی‌شود؛ پس می‌توانید خیلی بیشتر کالری بسوزانید. دفعه بعد که خواستید ماشینتان را بشویید، پیشنهاد می‌کنیم که در خانه این کار را بکنید و با یک سطل آب و کف به سراغش بروید.

 

 رنگ‌کردن منزل

ظرفیتِ کالری‌سوزیِ موجود در رنگ‌کردن خانه بسیار متنوع است، چون رنگ‌کردن منزل روش‌های متفاوتی دارد، اما صرف‌ِنظر از این گروه‌بندی‌ها، هر ساعت رنگ‌کردن حدود ۳۵۰ کالری می‌سوزاند. اگر از غلتک استفاده می‌کنید، می‌توانید بیشتر عضلات را درگیر کنید، شانه‌ها و عضلات شکم و پهلو را درگیر کنید.

وقتی به جای صاف و وسیعی رسیدید، غلتک را با سرعت روی آن سطح بکشید تا بیشتر کالری بسوزانید، همچنین اگر در حالت ایستاده رنگ‌کاری می‌کنید که این خود انرژی می‌خواهد، مواظب آسیب‌های بدنی نیز باشید و بیش از توان خود بدنتان را کش ندهید (برای رسیدن به جاهای دور از دسترس). داشتن عضلات شکم و پهلوی قوی و پاها و شانه‌های انعطاف‌پذیر می‌تواند تا حدود زیادی از آسیب‌دیدگی جلوگیری کند. قبل از شروع رنگ‌کاری، بدنتان را بکشید.

 

اسباب‌کشی

افراد معدودی هستند که نقل مکان را دوست داشته باشند. بسته‌بندی‌ِ وسایل و جابه‌جایی و دوباره باز کردنِ همان وسایل و چیدن و مرتب‌کردن آن‌ها می‌تواند باعث فشارهای سنگین به شانه و کل بدن شود، اما اگر این کار در حالتی درست انجام بگیرد می‌تواند علاوه‌بر جلوگیری از آسیب، سبب افزایش کالری‌سوزی شود.

جالب است بدانید که جابه‌جا کردنِ وسایل در ۳۰ دقیقه ۲۲۳ کالری می‌سوزاند. حمل جعبه‌ها و گذاشتنِ آن‌ها در ماشینِ حمل بار می‌تواند در مدت نیم ساعت، ۲۶۰ کالری بسوزاند. همین مقدار کالری را هنگام تخلیه بار نیز می‌توان سوزاند.

یادتان باشد که هنگام جابه‌جایی وسایل، به تنهایی این کار را انجام ندهید. از کفش‌هایی استفاده کنید که از محافظ پاهایتان باشد و هنگام برداشتن وسایلِ سنگین از سطح زمین، زانوهایتان را خم کنید. برای برداشتن وسایل بایستید و پاها را کمی از عرض باسن بیشتر باز کنید، نفس خود را حبس کنید و مانند حرکت اسکوات به پایین بروید و عضلات شکم و پهلو را درگیر کنید، هنگام بالا آمدن نیز نفستان را بیرون دهید و بگذارید که عضلات شکم و پهلو، زانو و ران پا حمایتتان کند. هنگام جابه‌جایی وسایل مواظب قدم‌برداشتن‌هایتان باشید؛ ابتدا پاشنه و سپس انگشتان پا را زمین بگذارید، تا به زانوهایتان آسیبی نرسد. به حالت بدن خود دقت کنید و اگر راحت نبودید نوع گرفتن وسیله را تنظیم کنید. اگر در ناحیه بازوها احساس خستگی داشتید، از بالا آوردنِ شانه تا گردن خودداری کنید. مهم نیست که چه مقدار از جابه‌جایی بدتان می‌آید، نمی‌توانید کالری‌سوزی آن را نفی کنید. (تمرینات ایروبیک با استپ برای چربی‌سوزی فوق‌العاده)

 

 


 

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :