0

با رژیم آب مثل آب خوردن لاغر می شویم؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, رژیم غذایی ورزشی ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ مدیر سایت 2650 بازدید

احتمال زیاد در مورد رژیم آب و کاهش وزن فوق العاده آن از اطرافیانتان شنیده اید ولی به نظرتان بیش از حد غیر منطقی و صهیونیستی است. اولین سؤالی که در مورد این رژیم به ذهن می رسد این است که خوردن آب کجای دل آدم را می تواند بگیرد؟! مگر با آب هم اصلاً می شود رژیم گرفت؟

سؤال بسیار خوب و به جایی است ولی بهتر است قبل از جواب به این سؤال با تمام نکات ریز و درشت این رژیم غذایی آشنا شده و سپس به نقد آن بپردازیم.

 

رژیم آب (Water diet) چیست؟

همانطور که از اسم این رژیم هم مشخص است، برنامه غذایی تان از صبح تا شب آب خواهد بود! رژیم فوق العاده ساده و بدون نیاز به ماده اولیه ای که اثرات سم زدایی فوق العاده ای نیز به همراه دارد.

کافی است یک شیر آب در منزل داشته باشید تا بتوانید اولین روز رژیم را شروع کنید.

البته این رژیم در اصل برای لاغری نبوده و بیشتر جنبه سم زدایی و پاکسازی بدن خواهد داشت ولی با توجه به اینکه کالری دریافتی تان در طول روز چیزی در حد ۰ است، شک نکنید در کنار سم زدایی، لاغر هم خواهید شد.

تنها نکته ای که باید همیشه در مورد این رژیم یادتان باشد این است که خوردن همه چیز ممنوع است، البته به جز آب خوردن!

 

فواید رژیم آب

افرادی که احتمال ابتلا به بیماری های زیر را دارند، می توانند با دوره کوتاه رژیم آب از فواید آن بهره مند شوند:

  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • وزن بالا

در همان نگاه اول متوجه می شوید که همه موارد بالا به نحوی با هم در ارتباط بوده و بی ربط به هم نیستند. زیرا احتمال اینکه افراد چاق به کلسترول بالا، دیابت و فشار خون مبتلا شوند بسیار بالاست.

در نتیجه با گرفتن رژیم آب و شروع سوزاندن چربی های ذخیره شده می توانید احتمال ابتلا به بیماری های بالا را تاحد قابل توجهی کاهش دهید.

 

مضرات رژیم آب

به هرحال هر رژیمی معایب خاص خودش را دارد و می توانیم بگوییم هیچ رژیمی در دنیا بی عیب نیست. می توانیم برای رژیم آب نیز به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کالری دریافتی کم و درنتیجه انرژی کم
  • برهم خوردن تعادل الکترولیتی بدن
  • نازک شدن موها
  • خستگی بدن
  • افزایش وزن بعد از بازکردن رژیم
  • متابولیسم ضعیف
  • برهم خوردن تعادل انسولین و تیروئید
  • افسردگی

 

چه افرادی نباید رژیم آب بگیرند؟

البته یادتان باشد رژیم آب برای همه افراد مناسب و امن نخواهد بود. اگر زیر ۱۸ سال سن دارید یا یکی از موارد زیر را دارید، حتماً باید بعد از مشورت با پزشک رژیم بگیرند:

  • کسانی که بد غذا هستند
  • افراد کم وزن
  • بارداری یا شیردهی
  • مشکلات قلبی
  • ابتلا به دیابت نوع ۱
  • میگرن غیرقابل کنترل
  • به تازگی خون داده اید
  • داروی خاصی مصرف می کنید

 

نکات ضروری

  • حتماً قبل از گرفتن این رژیم به مدت چند ساعت یا ۱ روز رژیم را امتحان کنید تا از قابل تحمل بودن آن برای خودتان اطمینان حاصل کنید.
  • به هیچ وجه طولانی تر از ۳ روز رژِیم آب نگیرید.
  • رژیم گرفتن نیاز به آمادگی بدنی و ذهنی زیادی دارد، در نتیجه حتماً حواستان باشد که :
  1. قبل از شروع رژیم ، میزان کالری کافی دریافت کنید و غذاهای مغذی بخورید تا در طول روز انرژی داشته باشید.
  2. حتماً ساعتی را برای استراحت کردن و خوابیدن در نظر بگیرید.
  3. در طول دوره رژیم از ورزش های سخت و شدت بالا بپرهیزید.
  4. می توانید به آرامی رژیم آب را پیش ببرید و ابتدا فقط وعده های غذایی تان را کاهش دهید.

 

راهنمای برنامه ریزی مرحله به مرحله برای شروع رژیم آب

قدم اول

  1. در اولین قدم حتماً موارد منع گرفتن رژیم آب را با دقت مطالعه کنید و مطمئن شوید که به هیچ کدام از موارد زیر را ندارید:
  • بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی
  • قند خون پایین یا دیابت
  • اختلالات آنزیمی در بدن
  • بیماری کبدی یا کلیه ای
  • مصرف الکل
  • اختلالات تیروئیدی
  • سرطان
  • ایدز، بیماری های عفونی
  • لوپوس
  • مشکلات عروقی یا جریان خون ضعیف
  • بیماری قلبی و آریتمی قلبی
  • بارداری یا شیردهی
  • دارویی که امکان قطع کردن آن وجود نداشته باشد

 

قدم دوم

انتخاب مدت زمان روزه گرفتن


سعی کنید پیش از شروع رژیم آب ، روزهایی که می خواهید این کار را انجام دهید را در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که به هیچ وجه تعداد این روزها از ۳ روز بیشتر نشود.

بهترین حالت نیز شروع رژیم آب از ۱ روز است. چنانچه قبلاً رژیم آب ۳ روزه را گرفته اید و حالا قصد دارید از ۳ روز فراتر روید، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

قدم سوم

از نظر ذهنی آماده شوید

در نگاه اول اینکه باید چند روز پشت سرهم فقط آب بخورید و لب به غذا نزنید، به نظر فوق العاده سخت و طاقت فرسا می رسد.

پیش از شروع رژیم گرفتن سعی کنید تجربیات موفقیت آمیز دیگران را داخل سایتها بخوانید، در مورد رژیم آب کتاب آموزنده ای بخوانید و ذهنتان را کاملاً آماده ۳ روز رژیم آب کنید.

 

قدم چهارم

رفتن به استقبال رژیم آب

اگر اهل رژیم های سختی مثل رژیم آب نیستید، بهتر است آرام آرام به سراغ رژیم آب بروید و یکباره رژیم نگیرید. مثلاً ابتدا شکر را حذف کنید، بعد کافئین را حذف کنید، سپس کلاً وعده صبحانه را حذف کنید و همینطور به پیش بروید.

برای حذفیات و جلو رفتن در رژیم پیشنهاد می کنیم:

هفته ۱: صبحانه نخورید

هفته ۲: حذف دو وعده صبحانه و ناهار

هفته ۳: حذف وعده صبحانه و ناهار و محدود کردن وعده شام

هفته چهار: شروع رژیم آب

 

 

قدم پنجم

آب نوشیدن در طول روز

به طور کلی همه افراد سالم باید در طول روز ۹ تا ۱۳ فنجان بنوشید. مردان حدود ۱۳ فنجان (به طور متوسط ۳ لیتر آب) و زنان حدوداً ۹ فنجان ( ۲٫۲ لیتر آب) در طول روز آب نوش جان کنند.

شما می توانید در طول زمان رژیم آب تان از همین میزان استاندارد آب نوشیدن استفاده کرده و از خالص ترین آب یا حتی آب معدنی بنوشید.

  • توجه داشته باشید که همه آب را یکباره ننوشید. اگر خانم هستید، ۹ فنجان آب را در طول روز پخش کرده و در ساعات مختلفی آب میل کنید.
  • بیشتر از میزان توصیه شده آب ننوشید زیرا تعادل نمک و مواد معدنی موجود در بدنتان برهم خواهد خورد و سلامتی تان دچار مشکل خواهد شد.

 

قدم ششم

مبارزه با گرسنگی

اگر به یکباره حسابی گرسنه می شوید و این مشکل اذیت تان می کند. سعی کنید در هنگام گرسنگی، ۱ یا ۲ لیوان آب بنوشید و دراز بکشید و استراحت کنید. معمولاً بعد از اینکار و گذشتن زمان احساس گرسنگی تان نیز از بین خواهد رفت.

می توانید برای اینکه حواستان پرت شود به مطالعه مجله یا مدیتشن نیز بپردازید.

 

قدم هفتم

باز کردن رژیم

سعی کنید رژیم آب تان را با آب پرتقال یا لیمو شیرین باز کنید. سپس به آرامی غذاهای دیگر را به وعده های غذایی تان اضافه کنید. غذاهایی که به راحتی هضم می شوند، انتخاب بسیار بهتری برایتان خواهند بود. بهتر است با مایعات و سوپ شروع کرده و آرام آرام جلو بروید.

مواد غذایی و نوشیدنی ها زیر را برای باز کردن رژیم پیشنهاد می کنیم:

  • آب میوه
  • آب سبزیجات
  • میوه های خام و سبزیجات خام
  • سوپ سبزیجات و سبزیجات پخته
  • حبوبات پخته شده
  • گوشت، ماهی و مرغ

 

نتیجه گیری

رژیم آب یکی از انواع رایج رژیم است که دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی بوده و تحقیقات بسیاری روی آن صورت گرفته است. در موارد حیوانی این نوع رژیم کاملاً جواب داده و برای لاغری کاربرد بسیاری داشته ولی در موارد انسانی عوارضی را برای بیماران مبتلا به دیابت یا دارای مشکلات کلیه ای به دنبال داشته است.

در نتیجه برای در امان ماندن از عوارض، بهترین حالت، رژیم ۳ روزه است و بهتر است طولانی مدت رژیم نگیرید.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

  1. گیلدا گفته :
    ۰۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲

    این احمقانه ترین و خطرناک ترین نوع رژیم ممکنه

  2. گیلدا گفته :
    ۰۷:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۲

    توروخدا با جان مردم بازی نکنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!