0

اقدامات جدی برای پیشگیری و محافظت از ویروس کرونا

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۸ اسفند ۱۳۹۸ مدیر سایت 106 بازدید

کرونا بلایی که از ترس خانه‌نشینمان کرد! با شیوع ویروس کرونا در ایران، تنش و نگرانی‌های ناشی از آن، تا حدی شدید شده که حتی از خود بیماری هم می‌تواند بدتر و کشنده‌تر باشد.

وب سایت سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان معتبرترین منبع اطلاعات ویروس کرونا درباره اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در برابراین ویروس، مقاله‌ای منتشر کرده که در این مطلب از فیتامین باهم می‌خوانیم. با پیگیری توصیه‌های ضروری وب سایت سازمان جهانی بهداشت می‌توانید از خود و خانواده‌تان در برابر کرونا کاملا محافظت کنید.

 

هفت اقدام جدی برای پیشگیری و محافظت دربرابر ویروس کرونا

 

برای پیشگیری از کرونا دست‌هایتان را اصولی بشویید

اولین نکته در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، که حتی از ماسک‌زدن هم مهم‌تر است، شستن دست‌ها به‌طور منظم و اصولی است.

پس به طور مرتب و پیوسته دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا با ژل ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. شست‌وشوی دست‌ها اولین و مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا است.

شست‌وشو با آب و صابون به مدت حداقل (۲۰ ثانیه) باعث از بین رفتن و کشته‌شدنِ ویروس‌هایی می‌شود که روی دستان شما جا خوش کرده‌ است.

 

اصولی‌ترین روش شستن دست‌ها

  • اول با آب گرم دست‌هایتان را مرطوب کنید و مقداری صابون مایع بردارید؛
  • حالا به مدت بیست تا سی ثانیه دست‌هایتان را کاملا به‌هم بمالید و تمام انگشتان، کف دست، پشت دست و مچ، و ناخن‌هایتان را بشویید؛
  • بعد هم دست‌ها رابا دستمال کاغذی خشک کرده و دستمال را دور بیندازید؛
  • اگر امکان شستن دست‌هایتان را وجود نداشت، حتما از ژل و مایع ضدعفونی‌کننده‌ (حاوی ۶۰% الکل) استفاده کنید.

 

برای در امان ماندن از کرونا در مکان‌های شلوغ حاضر نشوید

بین خودتان با هرکسی که سرفه یا عطسه می‌کند، باید حداقل یک متر فاصله باشد. چرا؟

چون وقتی فردی عطسه یا سرفه می‌کند، از دهان و بینی‌اش قطرات ریزی خارج می‌شود که ممکن است در صورت مبتلابودن به ویروس کرونا شما را هم آلوده کند.

پس یادتان باشد که برای حفظ سلامت خود و نزدیکانتان و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا فاصله را با هر فردی (چون نمی‌دانید آن شخص ناقل است، یا نه) به‌خصوص با افراد بیمار حفظ کنید.

این موضوع را جدی بگیرید. چون ممکن است که هنوز علائم در فرد مبتلا به کرونا، بروز نکرده باشد، اما در شرایط دوره نهفتگی، فرد بازهم ناقل به حساب می‌آید. پس بهتر است که تا حد ممکن در خانه بمانید؛ چراکه امن‌ترین مکان در این روزها خانه است.

برای پیشگیری از کرونا فعلا صورت خود را با دست لمس نکنید

اگر دستتان آلوده است و با آب و صابون نشستید، لطفا به هیچ وجه چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید. چرا؟

چون دست‌ها سطوح بسیاری را لمس می‌کند و ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشد. پس از آلوده شدن دست‌ها به این ویروس و لمس چشم، دهان و بینی‌تان، به بدنتان منتقل می‌شود و به همین ‌راحتی، شما و بعد هم اطرافینتان را درگیر و بیمار می‌کند.

 

بهداشت تنفس را یاد بگیرید تا کرونا نگیرید

لطفا بهداشت تنفس را هم رعایت کنید. نفس کشیدن در شرایط بهداشتی به معنای پوشاندنِ دهان و بینی به هنگام سرفه و عطسه است.

موقع سرفه‌کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید و بعد هم بلافاصله آن را در سطل زباله در دار بیندازید. اگر هم دستمال در اختیار نداشتید، دستتان را جلوی صورتتان ببرید و به اصطلاح زیربغل و سمت آرنجتان عطسه کنید تا بهداشت محیط را آلوده نکرده باشید.

 

چرا این موضوع این قدر مهم است؟

ویروس کرونا و دیگر ویروس‌های عفونی (مانند آنفولانزا) به‌راحتی از طریق قطره‌های ریز خارج شده از دهان و بینی فرد مبتلا منتقل شده و در محیط پخش می‌شوند. اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید خود و اطرافیانتان را در برابر این بیماری حفظ کنید.

 

اگر علائم کرونارا دارید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید

اگر احساس ناخوشایند دارید در خانه بمانید. اما اگرعلائم آنفولانزا و کرونا مثل تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید، حتما و سریعا با فوریت‌های پزشکی (در ایران شماره ۱۹۰ برای پاسخ‌گویی به سوالات مردم درباره کرونا و ۱۱۵ برای مرکز فوریت‌های پزشکی)  تماس بگیرید.

مقامات پزشکی ملی و محلی، بیشترین اطلاعات را در مورد وضعیت منطقه شما دارند. پس تماس با آن‌ها، این امکان را می‌دهد تا خدمات درمانی، سریع‌تر و راحت‌تر در اختیارتان قرار بگیرد.  همچنین از شیوع ویروس کرونا و سایر عفونت‌ها در بین اطرافیانتان جلوگیری می‌کند.

 

برای پیشگیری از کرونا مراقب تغذیه‌تان باشید

همان‌طورکه غذای ناسالم و مضر (مثل سوپ خفاش) می‌تواند ما را به کام مرگ بکشاند، خوردنِ غذای سالم و مواد غذایی ضروری برای بدن هم می‌تواند از ما در برابر بیماری‌ها محافظت کند.

پس یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهید، دقت به برنامه غذایی‌تان به‌خصوص در این روزهای حساس است. البته خیلی‌ها از قبل به فکر سلامتی و بدنشان بوده‌اند و از رژیم غذایی لاغری و سلامتی استفاده کرده‌اند.

شما با تغذیه مناسب می‌توانید خیلی از بیماری‌های عفونی را مهار کنید. در کنار همه این مراقبت‌ها، نمی‌توان تأثیر مثبت تحرک و ورزش در تقویت بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری و حتی افسردگی را نادیده گرفت.

 

اخبار موثق درباره ویروس کرونا را از منابع آگاه پیگیری کنید

از آخرین تحولات مربوط به ویروس کرونا آگاه باشید. از توصیه‌های مراکز بهداشت محلی خود درباره ویروس کرونا پیگیری و پیروی کنید و آن‌چه که به‌عنوان دستورالعمل بهداشتی ارائه می‌شود را جدی بگیرید.

همچنین اخبار بد و منفی را که این‌روزها در حال انتشار است نخوانید؛ چون فقط آرامش روانی شما را سلب می‌شود و در نتیجه استرس زیاد، سیستم ایمنی بدنتان را تضعیف می‌کند. پس خواهشا خشونت روانی اخبار بد را جدی بگیرید.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!