0

آیا ورزش چشم موجب تقویت بینایی می‌شود؟!(بخش دوم)

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ مدیر سایت 2083 بازدید

چشم‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن، نیاز به ورزش دارند؛ اما کمتر کسی است که ورزش چشم را انجام دهد. درحالی‌که این تمرینات می‌تواند در تقویت بینایی شما نقش به‌سزایی داشته باشد. همه ما می‌دانیم که برای حفظ سلامت و تناسب اندام باید ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، بدنسازی و شنا را انجام دهیم. (با این اکسیر خانگی چشمانی جذاب داشته باشید) چشم‌ها نیز مانند دیگر اعضای بدن، برای حفظ سلامت خود نیاز به ورزش و فعالیت دارد.

شما می‌توانید با اختصاص زمان کوتاهی از روز، برروی تقویت عضلات چشم، افزایش تمرکز و حرکات چشم، بینایی خود را تقویت کرده و از بالارفتن سن چشم‌هایتان جلوگیری کنید. ناگفته نماند که ورزش می‌تواند مشکلات چشمی را بهبود ببخشد و مانع از بالارفتن شماره چشم شما شود. در ادامه این مقاله دو بخشی از گروه فیتامین، تمریناتی موثر برای تقویت بینایی به شما آموزش داده خواهد شد. (برنامه ورزشی تناسب اندام دوهفته‌ای)

۱ چشمانتان را برای ورزش آماده کنید

با اپتومتریست در مورد ورزش چشم صحبت کنید

هنوز علی‌رغم افرادی‌که ثمرات ورزش چشم را دیده‌اند، اثبات علمیِ ثبت‌شده‌ای در مورد تقویت بینایی با ورزش وجود ندارد. بنابراین باید قبل از شروع ورزش، برای تعیین نمره چشم پیش اپتومتریست بروید و در مورد انجام تمرینات نیز با فرد متخصصی مشورت کنید.

  • به‌خاطر داشته باشید که ورزش، مشکلات چشمی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات را از بین نمی‌برد.
  • اگر مشکلات خاص چشمی نداشته باشید، بدون شک این ورزش هیچ مشکلی برای چشمانتان ایجاد نمی‌کند.

 

۲ کف دست‌ها برروی چشم‌ها

گذاشتن کف دست‌ها بروی چشم‌ها باعث کاهش تحریک چشم و مغز می‌شود. همچنین، فشار آوردن روی پلک‌ها، موجب پخش‌شدنِ لایه اشکی و آرامش چشم‌هایتان خواهد شد.

  • روی صندلی بنشینید. دست‌هایتان را به‌هم بمالید تا کف دستانتان گرم شود؛
  • چشم‌هایتان را ببندید. به‌آرامی کف دست‌ها را روی چشم‌های خود قرار دهید؛ از فشار آوردن به چشم جلوگیری کنید؛
  • انگشتان دست را به‌هم بچسبانید تا از فواصل بین انگشتان، نور به چشمتان نرسد؛ زیرا نور باعث تحریک چشم‌های شما خواهد شد. در این حالت، به تاریکی محض و آرامش فکر کنید؛
  • نفس‌های عمیق بکشید و هم‌زمان به یک صحنه آرامش‌بخش مانند دریا و یا کوهستان بیندیشید. زمانی‌که دیگر هیچ چیزی جز سیاهی نمی‌دیدید، حالا دست‌هایتان را از روی چشم‌ها بردارید؛
  • یک‌بار دیگر به مدت ۳ دقیقه کف دست‌هایتان را روی چشم‌هایتان بگذارید.

 

۳ ماساژ چشم‌ها

ماساژ چشم‌ها باعث می‌شود تا جریان خون در اطراف چشم‌ها و صورت، سرعت گرفته و آماده ورزش چشم شوید.(رهایی از سردرد با ماساژ به سبک طب سوزنی)

یک حوله را داخل آب گرم و حوله دیگر را درون آب سرد قرار دهید. حوله گرم را روی صورت خود گذاشته و مطمئن شوید که ابروها، پلک‌ها و گونه‌هایتان را بپوشاند. بعد از سه دقیقه، حوله را جابه‌جا کرده و این‌بار، از حوله سرد استفاده کنید. این تغییر دما، باعث تنگ و گشادشدن رگ‌های صورت خواهد شد.

ابتدا حوله را داخل آب گرم قرار داده و بعد از خشک‌کردن روی گردن، پیشانی و گونه‌ها بگذارید؛ سپس با استفاده از نوک انگشتان، به‌آرامی پیشانی و پلک‌ها را ماساژ دهید. به یاد داشته باشید که ماساژ پلک‌ها باید بسیار آرام صورت گیرد تا به چشمانتان آسیبی وارد نشود.

بخش دوم

ماساژ چشم‌ها

۱ تمرینی برای قوی‌کردن قدرت تمرکز

این تمرین، باعث تقویت عضلات چشم‌ها شده و از بالارفتنِ نمره چشمتان جلوگیری می‌کند؛

  • بر روی صندلی بنشینید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه دیوار سفید را نگاه کنید. انگشت شصت دستتان را روبه‌روی صورت خود گرفته و نگاهتان را از روی دیوار بردارید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به انگشتتان خیره شوید. البته می‌توانید از اشیای دیگر هم برای این کار استفاده کنید؛
  • سپس به شیء دیگری در فاصله ۴۰ سانتی‌متری خود نگاه کنید. تمام این تمرینات را پنج بار تکرار کنید تا عضلات چشمانتان کاملاً درگیر شود.

 

۲ تمرین برای زوم چشم‌ها

این تمرین، ورزش بسیار فوق‌العاده‌ای برای تمرکز به حساب می‌آید و می‌توانید برروی اشیاء در فواصل دور و نزدیک تمرکز کنید.

  • صاف بنشینید؛
  • انگشت شصت دست راست خود را در مقابل صورتتان بگیرید؛
  • به انگشت شصت خیره‌شده و بدون از دست‌دادنِ تمرکز، انگشت خود را عقب و جلو ببرید؛
  • هفته‌ای سه‌بار این حرکت را تکرار کنید؛
  • این تمرین را با نگه‌داشتنِ مداد جلوی چشمانتان نیز انجام دهید؛ سپس به‌آرامی مداد را تا نزدیک بینی بیاورید و چشم از آن برندارید. حال دستتان را باز کرده و مداد را از چشم‌هایتان دور کنید.

۳ تمرین عدد ۸ انگلیسی

این تمرین برای کنترل حرکت و تقویت حرکات چشم فوق‌العاده است؛

  • تصور کنید حدوداً یک متر جلوتر از شما یک عدد ۸ انگلیسی در مقابل صورتتان قرار دارد؛
  • در یک مسیر رفت و برگشت، با چشمانتان شروع به دنبال‌کردنِ عدد ۸ کنید؛
  • ابتدا چند دقیقه در جهت عقربه‌های ساعت آن را دنبال کرده و سپس، خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید.

 

۴ حرکات ریتمیک چشم

این حرکت باعث هماهنگی بیشتر چشم و دست‌ها شده و عضلات چشمانتان را تقویت خواهد کرد.

  • انجام این تمرین به شما این امکان را می‌دهد تا توانایی تمرکز مغز برروی یک شیء را بسنجید و در عین حال تعادل و هماهنگی بدنتان نیز برهم نخورد. روبه‌روی حفاظ پنجره یا حصار بایستید. حال سعی کنید برروی جسمی که با میله‌ها فاصله دارد، تمرکز کنید. در حین انجام تمرین، پلک‌زدن و نفس‌کشیدنِ منظم را فراموش نکنید.
  • چشم‌هایتان را به‌صورت دایره‌ای تکان دهید؛ این تمرین به قوی‌ترکردنِ دید جانبی چشم‌هایتان کمک خواهد کرد. برروی جسمی که از شما فاصله دارد، تمرکز کنید. این‌بار به جسم دقت کنید، ولی حواستان به اجسام اطراف نیز باشد. این تمرین را دو تا سه دقیقه ادامه دهید.

 

۵ تمرینات جهشی

چرخش چشم‌ها در جهت‌های مختلف، راه بسیار خوبی برای تقویت عضلات چشم است.

  • صاف بنشینید و به روبه‌رو نگاه کنید. بدون تکان‌دادن سر، با چرخش چشم‌ها به سمت چپ نگاه کنید و به هرچیزی که می‌بینید، دقت کنید. سپس چشم‌ها را چرخانده و این‌بار به سمت راست نگاه کنید. پنج بار به سمت چپ و راست نگاه کنید و با سه بار تکرار، تمرین را انجام دهید.
  • این‌بار بدون چرخاندن سر و تنها با حرکت چشم‌ها، بالای سرتان را نگاه کنیدو به هر چیزی که می‌بینید تمرکز کنید، سه‌بار این حرکت را تکرار انجام دهید.
  • بدون چرخاندن سر به سمت روبه‌رو نگاه کنید. سپس به پایین و چپ نگاه کرده و بر هر چیزی که می‌بینید تمرکز کنید. این تمرین را پنج بار انجام دهید؛ حالا تمرین قبلی را به نحوی دیگر یعنی با نگاه‌کردن به مستقیم و سمت راست انجام دهید؛ این چرخه را سه بار تکرار کنید.

۶ پایان تمرین با استفاده از کف دست

  • همیشه سعی کنید تمرینات خود را با آرام‌کردن چشم‌ها و استفاده از کف دست‌هایتان تمام کنید تا به عضلات چشم‌ها فشار نیاید و برای جلسات بعدی نیز آمادگی داشته باشید.

البته می‌توانید برای اتمام تمرین، از شیوه دیگری نیز استفاده کنید و فقط با بستن چشم‌هایتان یا رفتن به محیط تاریک و آرام این کار را انجام دهید.


لینک منبع

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

  1. مائده سادات کبیری گفته :
    ۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۴

    دقیقا همینطوره دکتره من هم بهم ورزش چشم رو توصیه کرده و از وقتی انجامش میدم بیناییم خیلی بهتر شده. ممنون از مقاله ی خوبتون

  2. ابالفضل گفته :
    ۱۰:۵۵ ۱۳۹۷/۰۲/۲۷

    اره منم اون نزدیک کردن خودکار به چشمهارو شنیده بودم که خیلی خوبه برای تقویت عضلات چشم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!