0

آیا طناب زدن باعث افتادگی رحم می شود؟

دسته بندی ها : آسیب های ورزشی, ورزش، سلامتی ۲۲ دی ۱۳۹۷ Ali.kharidar 151 بازدید

احتمال زیاد این جمله را شنیده اید که طناب زدن برای بانوان مناسب نبوده و باعث افتادگی رحم خواهد شد. البته شاید هم اولین بار باشد که با چنین گفته ای در مورد طناب زدن روبرو می شوید و برایتان بیش از حد عجیب است. اگر تاکنون این جمله را در مورد طناب زدن نشنیده بودید، بدون شک برایتان سؤال شده است که مبادا حقیقت داشته باشد و شما از یکی از ضررهای طناب زدن بی اطلاع بوده باشید.

در ادامه این مقاله صحت و سقم این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا طناب زدن می تواند باعث بروز افتادگی رحم در زنان شود. اما ابتدا باید اطلاعات بیشتری در مورد موقعیت قرارگیری رحم و افتادگی رحم داشته باشیم تا بتوانیم به این سؤال مطرح شده را پاسخ دهیم.

 

افتادگی رحم چیست؟

افتادگی رحم یا همان (Uterus prolapse) زمانی اتفاق می افتد که عضلات یا رباط های کشنده داخل لگن، شل شده و نتوانند رحم را در محل قرارگیری اصلی خود ثابت نگه دارند. در صورت ضعیف یا شل شدن عضلات داخل لگن، اولین اتفاقی که برای خانم ها رخ می دهد همان افتادگی رحم یا پرولاپس است.

در این حالت رحم از حالت عادی خود خارج شده و به داخل کانال زایمان (واژن) ورود پیدا خواهد کرد. البته افتادگی رحم به طور کلی دو حالت خواهد داشت:

  1. افتادگی کامل رحم
  2. افتادگی نیمه کامل رحم

همانطور که از نام دو حالت هم مشخص است، افتادگی کامل زمانی است که فقط قسمتی از رحم حالت افتادگی پیدا می کند و حالت افتادگی کامل زمانی است که تمامی بافت رحم آویزان شده و شاید حتی قسمتی از آن از واژن هم خارج شود.

 

علائم افتادگی رحم

  • داشتن احساس نشستن دائمی رو توپ
  • خونریزی واژینال
  • مشکل و بی قراری در روابط زناشویی
  • خروج قسمتی از رحم از واژن
  • احساس سنگینی یا بودن جسم خارجی داخل لگن
  • مشکل در ادرار یا عفونت های ادراری مکرر
  • یبوست

دقت کنید که در صورت مبتلا به افتادگی رحم، با ایستادن یا راه رفتن علائم تان به علت نیروی گرانش زمین به ناحیه لگن بیشتر شده و بیشتر از قبل احساس ناراحتی خواهید کرد.

 

 

چه عواملی باعث شل شدن عضلات نگه دارنده رحم می شوند؟

عوامل زیادی در تحلیل رفتن عضلات داخل لگن نقش دارند، اما علت اصلی بروز این مشکل بالا رفتن سن و از دست رفتن قوام عضلانی داخل لگن است.

از طرف دیگر آسیب دیدگی عضلات رحم در هنگام تولد نوزاد، زایمان های متعدد یا به دنیا آوردن کودکان سنگین وزن (بیشتر از ۴ کیلوگرم)، چاقی، سرفه های مزمن و شدید، فعالیت های بدنی شدید و یبوست مزمن باعث فشار بیشتر به عضلات داخل لگن شده و احتمال بروز پرولاپس رحمی را تاحد قابل توجهی افزایش خواهد داد.

هرچند نمی توان در این مورد ژنتیک را به کلی نادیده گرفت ولی طبق تحقیقات موردی صورت گرفته ۹۹ درصد زنانی که به علت افتادگی رحم به پزشک مراجعه می کنند، حداقل یک یا دو مورد از موارد بالا را دارند.

 

آیا ورزش هایی مانند طناب زدن می تواند باعث افتادگی رحم شود؟

همانطور که در موارد بالا نیز به آن اشاره شد فعالیت شدید ورزشی می تواند یکی از علل شدت گرفتن افتادگی رحم باشد. حال طناب زدن نیز در صورتی که در مدت زمان طولانی و با شدت بالا انجام بگیرد، شاید نتواند باعث شل شدن عضلات ناحیه لگن شود ولی بدون شک همین بالا و پایین پریدن ها می تواند میزان افتادگی رحم شخص مبتلا را افزایش داده و وخامت آن را بیشتر کند.

شواهد تحقیقات و مطالعات پزشکی نشان داده است که طناب زدن در دوران پریودی یا بارداری بدون شک اثر منفی روی عضلات ناحیه لگن داشته و یکی از عوامل بروز افتادگی رحمی است.

 

زنان طناب زدن را کنار بگذارند؟

خیر، طناب زدن به تنهایی نمی تواند باعث بروز افتادگی رحم شد. تنها در صورتی که یکی از علائم گفته شده برای افتادگی رحمی را دارید، باید کمی بیشتر احتیاط کرده و با شدت کمتر و مدت زمان کمتری طناب بزنید.

طناب زدن فواید بسیار بسیار زیادی دارد که در صورت حذف کلی طناب، از آنها بی بهره خواهید ماند. مقاله فواید بی نظیر طناب زدن برای لاغری را بخوانید تا ببینید چه چیزی را از دست خواهید داد.

 

آیا ورزشی برای جلوگیری از افتادگی رحم وجود دارد؟

بله، می توانید با ورزشهای ناحیه کف لگن عضلات خود را تقویت کنید تا از بروز افتادگی لگن در سنین بالا جلوگیری کنید. ورزش ناحیه لگن همان ورزش کیگل است که انجام منظم آن می تواند از شل شدن عضلات ناحیه لگن جلوگیری کند.

برای یادگیری تمرینات کگل (کف لگنی) مقاله چگونه تمرینات کگل کف لگن را عالی انجام دهیم را بخوانید.

 

نتیجه گیری

طناب زدن دارای فواید بسیار زیادی برای خانم ها و آقایان است ولی قطعاً پشت سر هر ورزش معروفی، شایعاتی نیز وجود دارد!

به خاطر داشته باشید که به طور کلی افراط و ورزش غیر اصولی می تواند برای سالم ترین انسان روی زمین نیز ایجاد مشکل کند. در نتیجه پیشنهاد می کنیم در دوران بارداری یا عادت ماهانه از طناب زدن بپرهیزید و در صورت داشتن یکی از علائم بالا، با شدت کمتر و مدت زمان کمتری را به طناب زدن اختصاص دهید.

 


لینک منبع

https://www.popsugar.com/fitness/DrSugar-Answers-Running-Uterine-Prolapse-7179713

https://www.webmd.com/women/guide/prolapsed-uterus#1

http://thequad.in/article/women-and-training-myths

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!