0

آیا با خوردن میوه بعد از ورزش چاق می‌شوم؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, ورزش، تغذیه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ Ali.kharidar 7849 بازدید

آیا خوردن میوه بعد از ورزش کار هوشمندانه‌ای است؟ قطعاً دیگر کسی روی کره خاکی وجود ندارد که از فواید میوه برای سلامتی اطلاعی نداشته باشد! همه ما می‌دانیم که خوردن مثلاً یک قاچ کوچک هندوانه، بسیار بهتر و مفیدتر از خوردنِ یک تکه شکلات است، اما نظرتان درمورد خوردنِ میوه بعد از ورزش چیست؟! آیا ممنوعیتی درمورد خوردنِ میوه بعد از ورزش وجود ندارد؟! آیا ممکن است که با خوردن میوه، بعد از ورزش، چاق بشویم و جلوی عضله‌سازی‌مان هم گرفته شود؟ همه این‌ها سؤالاتی است که به ذهن هر ورزشکاری خطور می‌کند. اکثریت تصور می‌کنند که خوردن میوه بعد از ورزش برابر با اضافه وزن و افزایش سایز دور کمر است. علت این تصورات نیز برگرفته از شکر بالای موجود در میوه‌هاست.

 

میوه و افزایش وزن

چرا همه فکر می‌کنند که میوه باعث افزایش وزن می‌شود؟ همه ما می‌دانیم که کالریِ موجود در میوه‌ها چندان هم زیاد و عجیب و غریب نیست. باید یک سبد میوه بخورید تا کالریِ دریافتی‌تان منجر به چاقی شود (۸ علت غیرمنتظره که باعث چاقی می‌شود!). پس بیایید شیرینیِ موجود در میوه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

در میوه‌ها دو نوع شکر وجود دارد:

۱ گلوکز

۲ فروکتوز

گلوکز موجود در میوه باعث بالا رفتنِ سریع قند و آزادسازیِ انسولین در خون می‌شود. همه ما می‌دانیم بالا رفتنِ انسولینِ خون، بر افزایش وزن بی‌تأثیر نبوده و حتی یکی از عوامل اصلی چاقی است.

فروکتوز موجود در میوه نیز با چاقی مرتبط بوده، اما عملکردش متفاوت است. فروکتوز، همانند گلوکز اشتهایتان را کاهش نخواهد داد و در نتیجه بعد از دریافت فروکتوزِ میوه احساس سیری چندانی نخواهید داشت. هورمون تنظیم اشتها لپتین نام دارد؛ فروکتوز موجود در میوه نیز می‌تواند، باعث اختلال در کار لپتین‌ها شود؛ در نتیجه بعد از خوردن میوه، سیگنال‌ها حس سیری را دیرتر به مغز می‌رساند.

برطبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف فروکتوز به مقدار زیاد حتی می‌تواند منجربه بیماری‌هایی نظیر کبد چرب شود. تفاوت بین گلوکز و فوکتوز در این است که، گلوکز موجود در میوه‌ها می‌تواند توسط تمام سلول‌ها جذب شود، اما فروکتوز، فقط توسط کبد جذب می‌شود. از طرفی، آقای کبد بازنشسته و بی‌حوصله است؛ وقتی که زیاد فروکتوز دریافت کنید، دیگر حوصله جذب آن‌ها را ندارد و فروکتوز را تبدیل به چربی می‌کند. درنهایت همین‌ها باعث چاق شدنتان می‌شود.

 

آیا باید مصرف میوه را محدود کنم؟

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد، میوه حاوی فروکتوز است و فروکتوز هم موجب چاقی است. پس نظرتان چیست که حتی میوه‌های داخل یخچال را هم دیگر نخوریم؟! نه! انقدر زود تصمیم نگیرید. میوه که فقط حاوی فروکتوز نیست، پلی فنل و فیبر هم داخل میوه‌ها وجود دارد. همین دو ماده می‌تواند نحوه برخورد بدنتان با فروکتوزِ چاق‌کننده را تغییر دهد.

وقتی‌که شما یک میوه را کامل میل کنید، فیبر موجود در میوه جذب فروکتوز را کاهش داده و دیگر آقای کبد با آن مشکلی نخواهد داشت. البته پلی فنل (رنگدانه‌های میوه) نیز جلوی بالا رفتن یک‌باره قند خونتان را خواهد گرفت. بنابراین اگر میوه‌ها را کامل و همراه با پوست و فیبر آن میل کنید، احتمال چاقی با میوه تقریباً منتفی است. به همین خاطر است که می‌گویند بعد از ورزش بهتر است به جای آب‌میوه از خود میوه استفاده کنید. (بعد از ورزش اسموتی بخوریم یا آبمیوه؟)

 

چه میوه‌هایی برای بعد ورزش بهتر است؟

همه میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند، اما بعضی از آن‌ها

دارای میزان شکر، یعنی همان فروکتوز و گلوکز کمتری نسبت به دیگر میوه‌ها هستند. میوه‌های کم‌شیرینی شامل خانواده توت‌ها می‌شود؛ چون مواد مغذی زیاد و شکر کمی دارد که همین باعث می‌شود برای ورزشکاران فوق‌العاده باشد.

میوه‌های حاوی شکر زیاد شامل هلو، موز، هندوانه، انار و آناناس می‌شود. البته ما نمی‌گوییم به کلی خوردن این میوه‌ها را کنار بگذارید، اما بهتر است مراقب کالری موجود در آن‌ها باشید، اما سعی کنید به‌طور کلی از خوردن میوه‌های خشک‌شده و آب‌میوه بپرهیزید؛ زیرا هر دو نوع آن حاویِ مقدار زیادی شکر طبیعی بوده و دیگر فیبر نخواهد داشت! این یعنی جذب فروکتوز در بدن زیاد بوده و آقای کبد خیلی زود از دست فروکتوزهای دریافتی خسته خواهد شد. پس بهترین کار، خوردنِ خود میوه است.

 

نکات پایانی

در خوردن همه چیز حد تعادل را رعایت کنید، حتی در خوردن میوه و خوراکی‌های سالم! اگر دیابت دارید یا در آرزوی کاهش وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ میوه‌های کم‌شیرین مانند توت‌ها بروید. با این کار علاوه‌بر دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنیِ مورد نیاز، قدم بزرگی هم در جهت لاغری‌تان برمی‌دارید. برای انتخاب میوه بعد از تمرین نیز بهتر است به سراغ شاخص گلیسمی رفته و از میوه‌های دارای شاخص گلیسمیِ پایین برای تغذیه بعد از تمرینتان استفاده کنید. یادتان باشد که برای عضله‌سازی نیاز به پروتئین دارید؛‌ میوه‌ها فقط در روند عضله‌سازی به بدنساز کمک می‌کنند.

 

اگر سؤالی در زمینه خوردنِ میوه بعد از تمرین دارید، حتماً در قسمت نظرات، از ما بپرسید.


لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. Ali گفته :
    ۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۰۱

    سلام من بدنسازی کار میکنم چه میوه هایی بخورم که عضله ساز باشند و چه وقت هایی بخورم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!