0

آب نارگیل برای تمرین: آیا واقعاً آب نارگیل بهتر از آب است؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, ورزش، تغذیه ۷ مرداد ۱۳۹۸ Ali.kharidar 508 بازدید

هر روز به طرفداران آب نارگیل اضافه شده و افراد بیشتری عاشق این نوشیدنی انرژی زا می شوند.

اما آیا تا به حال به مصرف آب نارگیل به جای آب در حین ورزش فکر کرده اید؟

اما آیا تا به حال به جایگزین کردن آب نارگیل به جای آب به عنوان نوشیدنی ورزشی فکر کرده اید؟

ورزش کردن باعث افزایش دمای بدن شده و تأمین آب از دست رفته یکی از مهمترین کارهایی است که باید بعد از تمرین ورزشی انجام دهید وگرنه باید تمام طول روز با سردرد و بدن درد کنار بیایید.

تازه آب تنها چیزی نیست که در حین ورزش کردن از دست می دهید، همراه با آب، الکترولیت بدنتان نیز از دست خواهد رفت. جالب است بدانید هر ورزشکار با یک ساعت ورزش کردن حداقل نیم لیتر آب از دست می دهد که باید در حین و بعد از ورزش جبران شود.

 

آب نارگیل برای ورزش

همه یک قمقمه آب با خودشان به باشگاه می برند تا قبل، حین و بعد تمرین کردن آبی که با عرق کردن از دست داده اند را جبران کنند. اما آیا تا به این موضوع فکر کرده اید که شاید نوشیدنی های بهتری هم برای تأمین آب از دست رفته مناسب باشد؟

اگر تاحالا نارگیل پوست کنده باشید و آب داخل آن را از نزدیک دیده باشید. متوجه می شوید که آب نارگیل از آب معمولی غلیظ تر بوده و حالت کرمی تری دارد.

علت این تفاوت به میزان الکترولیت موجود در آب نارگیل مربوط بوده و دانشمندان معتقدند آب موجود در میوه نارگیل شباهت بیشتری با آب موجود در بدن ما دارد.

اما آیا جایگزینی آب با آب نارگیل کار درستی است؟ آن هم درست در زمانی که مشغول ورزش کردن هستیم. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در این مورد صورت گرفت نتیجه جالبی به دست آمد. ۱۰ ورزشکار برای جبران آب از دست رفته بدنشان به جای آب از آب نارگیل غنی شده با نمک استفاده می کردند.

نتیجه این بود که آب نارگیل سرشار از سدیم بهتر از آب جواب داده بود و آب و الکترولیت مورد نیاز ورزشکاران را تا حد زیادی تأمین می کرد.

 

مقاله منتخب: چگونه نوشیدنی ورزشی خودمان را تهیه کنیم؟

 

اما چرا آب نارگیل غنی شده با نمک؟! زیرا آب نارگیل از نظر غذایی سرشار از پتاسیم است به طوری که یک فنجان از این مایع انرژی زا می تواند ۱۷% نیاز بدن شما به پتاسیم را تأمین کند. اما میزان سدیم موجود در این مایع کرمی کم بوده و اینکه بعد از ورزش سنگین فقط ۱۱% نمک از دست رفته بدنتان را تأمین کند که این میزان بسیار کمی است، پس بهتر است کمی نمک به آب نارگیل اضافه شود.

 

فواید بیشتر آب نارگیل

مطالعات نشان داده است که آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی زیادی است. یعنی تقریباً مصرف آب نارگیل یا همان شیر نارگیل با خود میوه برابری می کند.

البته شاید در مورد آب نارگیل اغراق هایی نیز بشنوید، مثل این ادعا که آب نارگیل برای قند خون فایده داشته و می تواند قند خون را پایین آورده و آن را کنترل کند. تا حدی این موضوع درست بوده و شکر موجود در آب نارگیل کاملاً طبیعی و سازگار با بدن انسان است اما پایین آورنده بودن قند خون را تاکنون هیچ مطالعه علمی ای تأیید نکرده است.

ادعای دیگری که در این مورد وجود دارد، بهبود عملکرد ورزشی است. یکی از مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف آب نارگیل قبل از ورزش خستگی و بدن درد بعد از ورزش را به تأخیر می اندازد. اما مطالعه دیگری که روی دوچرخه سواران صورت پذیرفت نشان می داد که مصرف آب نارگیل اثر خاصی بر روی عملکرد ورزشی نداشته است.

 

مقاله منتخب: چهار ویژگی که هر نوشیدنی ورزشی باید داشته باشد

 

معایب نوشیدن آب نارگیل در حین ورزش

البته معایبی که در این قسمت خدمتتان عرض می کنیم به ندرت اتفاق افتاده و آن هم در مواردی که در مصرف آب نارگیل زیاده روی شود رخ خواهد داد.

به عنوان مثال در موردی که در مجله پزشکی نیز به چاپ رسید به تنیسوری اشاره شده که بعد از ۹ ساعت بازی تنیس در آفتاب گرم و مصرف ۸ بطری آب نارگیل دچار بدن درد، سردرد و نهایتاً تپش قلب شده بود.

البته علت بروز این عوارض فقط مصرف آب نارگیل نبوده و قطعاً ۹ ساعت ورزش در هوای گرم فشار زیادی به بازیکن آورده و موجب افت قند خون او شده است.

اما باز هم این تنیسور با نام جان اینر سر مصرف آب نارگیل قسم می خورد و می گوید :« این بهترین نوشیدنی در حین تمرینی است که می توانم آن را مصرف کنم. خوردن آب نارگیل تا ساعت ها انرژی ام را حفظ کرده و مانع بدن درد می شود.»

حتی جان می گوید برای شب قبل از مسابقات ورزشی اش نیز از ترکیب آب نارگیل و آب استفاده کرده و دوپینگ قانونی انجام می دهد! حتی به عنوان نوشیدنی مخصوص ریکاوری بعد از تمرین نیز آب نارگیل را با پودرهای پروتئینی اش ترکیب کرده و میل می کند.

 

مقاله منتخب: ۹ نوشیدنی که چربی شکم را از بین می برد!

در نتیجه اگر قصد این را دارید که چند جلسه ای آب نارگیل را جایگزین آبی که با خود به باشگاه می برید بکنید. بهتر است مراقب میزان مصرفی تان باشید. زیرا آب نارگیل حاوی پتاسیم بالایی بوده و نباید در مصرف آن افراط و تفریط کرد.

 

نتیجه گیری

آب نارگیل یکی از نوشیدنی های انرژی زا، سرشار از پتاسیم و حاوی الکترولیت است که اگر کمی هم سدیم یا نمک به آن اضافه کنید معجون تمرینی فوق العاده ای به دست خواهد آمد.

علی الخصوص مفید بودن آب نارگیل زمانی خودش را نشان می دهد که بخواهید برنامه ورزشی و تمرینی طولانی (بیشتر از ۷۵ دقیقه) داشته باشید. پس اگر جیب تان یاری می کند و امکان مصرف آب نارگیل برای تمرینات ورزشی تان را دارید، خودتان را از استفاده از این نوشیدنی ورزشی سالم و طبیعی محروم نکنید.

 

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!