0

برای انجام پوش آپ چقدر از وزنم را بلند می‌کنم؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ Ali.kharidar 356 بازدید

اگر ورزشکارید حتما بارها موقع انجام پوش آپ یا همان حرکت شنا از خودتان پرسیده‌اید که یعنی چند کیلو از وزن بدنم را بلند کردم؟ ۹۰ یا ۵۰ درصد از وزن بدنم را؟ در این مطلب از فیتامین قصد داریم برآورد کنیم که در اجرای یک حرکت پوش آپ معمولی و یا پوش آپ شیب‌دار، چند درصد از وزن بدنتان را باید از روی زمین بلند کنید. دانستن میزان وزن حتما در انتخاب نوع حرکت شنا وعملکردتان تاثیر خواهد داشت.

 

پوش آپ چیست و چگونه این حرکت را انجام بدهم؟

پوش آپ یا همان حرکت شنای خودمان، یک تمرین قدرتیِ فوق‌العاده برای تقویت عضلات بازو، سینه، سه‌سر و جلوی شانه است. قبل از آن‌که سراغ محاسبات برویم، اجازه دهید ابتدا شما را با فرم صحیح این حرکت آشنا کنیم.
نحوه صحیح انجام حرکت پوش آپ:

  • ابتدا باید روی زمین دراز بکشید؛
  • با استفاده از بازوها بدنتان را بلند کنید؛
  • کمرتان باید مثل یک تخته صاف باشد؛
  • اجازه ندهید، گلوتئوس ماکسیموس (عضله اصلی باسن) شما خیلی بالا یا پایین باشد؛
  • یک زاویه ۹۰ درجه باید بین بازوهای شما و زمین صورت بگیرد؛
  • دست‌ها هم باید به اندازه یک‌ونیم برابر عرض شانه‌ها و موازی با بدنتان قرار گیرد؛
  • پاهایتان هم باید به هم نزدیک باشد و یا بیشتر از عرض شانه‌ها باز نشود؛
  • وقتی به سمت زمین نزدیک می‌شوید، تنها آرنج‌هاتان را خم کنید؛
  • وقتی آرنج‌ها بالاتر از سطح شانه قرار گرفت، می‌توانید دوباره حرکت شنای بعدی را انجام دهید.

مثالی برای محاسبه وزن یک فرد در حرکت پوش آپ

در این‌جا درصد وزن بدن را برای فردی با وزن متوسط در طول انجام حرکت شنا محاسبه می‌کنیم  و از مرد ویتروویان داوینچی برای محاسبه ساختار بدن استفاده می کنیم.

از آن‌جاکه نتیجه برحسب درصد خواهد بود، عدد به‌دست آمده برای هر فردی که دارای همین ابعاد است، می‌تواند محاسبه شود. اما اگر پاها یا دست‌های شما نسبت به قدتان بیش از اندازه بلندتر و یا کوتاه‌تر است، این محاسبه برای شما چندان کاربردی ندارد. برای محاسبات، مرکز ثقل برای یک فرد از طریق باسن محاسبه می‌شود.

اندازه‌های یک مرد ۲۵ ساله:

·        قد: ۱٫۷۷۸ متر

·        طول کف دست تا شانه‌ها: ۰٫۵۸۴۲ متر

·        طول شانه تا باسن: ۰٫۶۲۸۶۵ متر

·        طول باسن تا مچ پا: ۰٫۸۰۰ متر

 

برای شنای شیب‌دار، موارد زیر محاسبه می‌شوند:

·        ارتفاع صندلی استاندارد: ۰٫۴۵۷ متر

·        ارتفاع میز یا اپن تا بالا: ۰٫۸۱۳ متر

 

محاسبه میزان وزن بدن در انجام حرکت پوش آپ

در این‌جا نیروهای درگیر در دست‌های فرد (مثلا بازوها) با استفاده از اصول آماری مهندسی، قانون دوم حرکت نیوتن و مفروضات ذکر شده در بالا محاسبه می‌کنیم. سیستم متریک نیز برای ساده‌سازی محاسبات در این‌جا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۱ محاسبه وزن در پوش آپ عادی

وزن برابر است با حجم شیء ضرب در شتاب گرانش. ما در این مثال نیازی به دانستن وزن فرد نداریم، چراکه تنها یک درصد را محاسبه می‌کنیم.

با استفاده از مثلثات، زاویه بین زمین و قسمت بالای کمر ۲۴٫۱۲۱۸ درجه باید باشد. مسافت عمودی از پا تا باسن هم باید ۰٫۷۳۰۱ متر و تا دست ۱٫۳۰۴ متر باشد.

·        فشار در ناحیه افقی باید صفر باشد . Fx = ۰

·        جمع نیروها (فشار) در جهت افقی برابر است با: FY = FHand + FFoot – W = 0

·        جمع فشار وزن بر پاها برابر است با: MFoot = (۰٫۷۳۰m)×W – (1.304m)×FHand = ۰

·        از آنجا که ما معادله لحظه را هوشمندانه انتخاب کرده‌ایم، تنها چیزیست که باید برای تعیین فشار دست‌ها آن را حل کنیم.

۱٫۳۰۴FHand = ۰٫۷۳۰W

بنابراین،  FHand = ۰٫۵۵۹۸W

 

۲ محاسبه وزن در پوش آپ شیب‌دار روی صندلی

در این‌جا پوش آپ شیب‌دار بر روی یک صندلی شیب‌دار دارای نشیمن‌گاهی با فاصله ۴۵ سانتی‌متری از زمین انجام می‌شود.

پوش آپ شیب‌دار روی صندلی

بدن مرد بر روی یک صندلی با فاصله ۳ سانتی‌متر از زمین بلند شده است. با استفاده از مثلثات و قضیه فیثاغورس، فاصله افقی از پاها تا دست‌ها ۱٫۴۷۵ متر و زاویه بین پشت کمر و زمین ۳۹٫۲۴ درجه است. فاصله افقی از پاها تا باسن هم ۰٫۶۲۰ متر است.

·        فشار خالص از پاها تا باسن برابر است با صفر: FX = ۰

·        جمع نیروها در جهت افقی برابر است با FY = FHand + FFoot – W = 0

·        جمع فشار وزن بر پاها برابر است با: MFoot = (۰٫۶۲۰m)×W – (1.475m)×FHand = ۰

·        با چینش مجدد آخرین معادله، می توان نیروی موجود در دست را به وزن مربوط کرد.

۱٫۴۷۵FHand = ۰٫۶۲۰W

FHand = ۰٫۴۲۰W

بنابراین، فشار به سمت بالا ۴۲ درصد وزن بدن شماست.

 

۳ پوش آپ شیب‌دار بر روی اپن آشپزخانه

در این‌جا، پوش آپ شیب‌دار بر روی یک میز و یا اپن آشپزخانه استاندارد با سطح ۸۱ سانتی‌متری از زمین انجام می‌شود.

پوش آپ

یک پیشخوان استاندارد ۸۱ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد. این پوش آپ شیب‌دار را می‌توانید در خانه انجام دهید. این حرکت حتی از شنای معمولی هم آسان‌تر است.

با استفاده از مثلثات و قضیه فیثاغورس، فاصله افقی از پاها تا دست‌ها ۱٫۳۱۱ متر، زاویه بین پشت کمر و زمین ۵۳٫۹۶ درجه و فاصله افقی از پاها تا باسن هم ۰٫۴۷۰ متر است.

·        فشار خالص از پاها تا باسن برابر است با صفر: FX = ۰

·        جمع نیروها در جهت افقی برابر است با FY = FHand + FFoot – W = 0

·        جمع فشار وزن بر پاها برابر است با: MFoot = (۰٫۴۷۰m)×W – (1.311m)×FHand =

·        با چینش مجدد آخرین معادله، می‌توان نیروی موجود در دست را به وزن نسبت داد.

۱٫۳۱۱FHand = ۰٫۴۷۰W

FHand = ۰٫۳۶۰W

بنابراین، فشار به سمت بالا ۳۶ درصد وزن بدن شماست.

 

نتیجه‌گیری

براساس محاسباتی که در این مطلب انجام گرفت، می‌توان گفت زمانی‌که پوش آپ انجام می‌دهید، ۵۶ درصد از وزن بدن خود را بلند می‌کنید و۴۴ درصد مابقی توسط پاهای شما بلند می‌شود. به عبارت دیگر، برای یک فرد با وزن تقریبیِ ۹۰ کیلوگرم، انجام هر شنا برابر است با انجام یک بار پرس صندلی با وزن ۵۰ کیلو.

اما از آن‌جا که شکل بدن افراد و توزیع آن یکسان نیست، درصد واقعی وزن شما که در طول حرکت شنا از روی زمین بلند می‌شود نیز متفاوت است.

همچنین در انجام حرکت شنای شیب‌دار به فشار کمتری از پوش آپ معمولی نیاز دارد. برای انجام یک حرکت شنای شیب‌دار بر روی یک صندلی با ارتفاع ۴۵ سانتی‌متر از زمین شما ۴۲ درصد از وزن بدنتان را بلند خواهید کرد.

برای پوش آپ شیب‌دار با استفاده از میز یا اپن آشپزخانه با فاصله ۸۱ سانتی‌متری از زمین، احتمالا ۳۶ درصد از وزن بدنتان را بلند خواهید کرد.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!